۰ نفر
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
«جریان» فضای ملتهب دهه ۷۰ و دغدغه ایران

مازیار مهرگان معتقد است تماشای «جریان» برای کسانی که دغدغه ایران را دارند واجب است.

مهسا بهادری: علیرضا معروفی نویسنده و کارگردان جوانی که این سال‌ها در بیش‌تر آثارش با رویکرد و نگاهی نو به موضوع جنگ پرداخته است، این بار با اثری متفاوت و انسان‌محور به صحنه سالن اصلی تئاتر شهر آمده است.

علیرضا معروفی، نویسنده و کارگردان جوانی که این سال‌ها در بیش‌تر آثارش با رویکرد و نگاهی نو به موضوع جنگ پرداخته است، این بار با اثری متفاوت و انسان‌محور به صحنه سالن اصلی تئاتر شهر آمده است.
«جریان» اثر جدید علیرضا معروفی است که مازیار مهرگان بازیگر تئاتر در نقش رییس دفتر یک مجموعه فرهنگی در آن به ایفای نقش می‌پردازد.
مازیار مهرگان، بازیگر نقش رییس دفتر نمایش «جریان» درباره این شخصیت گفت: این نقش نماد افرادی است که خیلی اوقات در ادارات دولتی با آن‌ها مواجه می‌شویم. افرادی که در پست و وظیفه‌شان کار خود را درست انجام نمی‌دهند. آن‌ها همسو با مردم نیستند و فراموش کرده‌اند وقتی ساعت کارشان تمام می‌شود و از روی صندلی و پشت میزشان بلند می‌شوند در همین جامعه و بین همین مردم زندگی می‌کنند.
او افزود: نمایش «جریان» فضای ملتهبی از دهه 70 را روایت می‌کند. من در این اثر رییس دفتر یک مجموعه فرهنگی هستم که خودش هیچ بویی از فرهنگ نبرده است. او درست در جایگاهی قرار دارد که می‌تواند کار مهمی برای هنرمندان انجام دهد ولی با آن‌ها همکاری نمی‌کند. ما نمونه‌های امروزی این افراد را در جامعه امروزی هم زیاد می‌بینیم.
این بازیگر دلیل پیوستنش به نمایش «جریان» را حضور علیرضا معروفی به‌عنوان نویسنده و کارگردان دانست و توضیح داد: در ابتدا خود کارگردان برای من خیلی مهم بود و بعد هم‌گروه و اینکه مطمئن بودم قرار است با متن خارق‌العاده‌ای مواجه شوم. موضوع نمایش «جریان» دغدغه من است. درواقع دغدغه خیلی از ما است. درد یک سری از آدم‌هایی را فریاد میزند که دغدغه فرهنگی و هنری دارند و به همین دلیل وقتی متن را خواندم کاملاً با آن هم ذات پنداری کردم؛ هم باشخصیت‌های اصلی و هم شخصیت‌های فرعی. نقش من در این اثر خیلی از خودم دور است. من عاشق نقش‌هایی هستم که از خودم دور باشند، چون بیشتر برایم چالش‌برانگیز است و به همین دلیل حضور در «جریان» را با اشتیاق پذیرفتم.
مازیار مهرگان که در بیشتر آثارش رد پایی از طنازی و کمدی دیده می‌شود، گفت: در ابتدا فکر نمی‌کردم بتوانم در این نقش هم‌بازی طنازانه‌ای داشته باشم. اما در واقعیت وقتی به ادارات می‌رویم رفتار متصدی واقعاً کمیک است و آنچه من دارم روی صحنه نشان می‌دهم نمونه‌های بیرونی زیادی دارد. با همفکری کارگردان چاشنی‌هایی به نقش اضافه کردیم و با تمرین زیاد این نقش به‌جایی رسید که همزمان تلخ و بانمک است.

او ادامه داد: طنازی موهبتی است که خدا به من داده و سعی‌ام بر این است در همه کارهایی که انجام می‌دهم در تمام ژانرهای مختلف، حتی در سیاه‌ترین کارها، کاراکتر شخصی مازیار مهرگان که می‌تواند با هر موضوعی طنازی کند را مثل یک امضا داشته باشم. هم تماشاگر را بخندانم و هم به فکر بیاندازم. من خودم فیلمسازی می‌کنم و خیلی اوقات در فیلم‌ها می‌بینیم در اوج اتفاقات دراماتیک، کاراکتر نقش اصلی ممکن است کاری کند که تماشاگر قهقهه بزند و این خود زندگی است.

مهرگان افزود: این طنازی در خود شخصیت اتفاق میفتد. همه ما حتی تلخ‌ترین آدم‌ها می‌توانیم بانمک باشیم. کجا و چه زمان را باید در لحظه پیدا کنیم. اخموترین آدم هم در ۲۴ ساعت شبانه‌روز بالاخره ۲ دقیقه بانمک است و من سعی می‌کند این را از کاراکتر بیرون بکشم.
این هنرمند درباره معیارش برای انتخاب نقش در آثار نمایشی گفت: در زندگی کاری من هیچ‌وقت مقدار و کمیت نقش مهم نبوده و نیست. در این نمایش هم چون با متن و کارگردان و گروه ارتباط گرفتم، حتی اگر لازم بود ۳۰ ثانیه روی صحنه بیایم؛ برایم اتفاق بزرگی بود. به این بلوغ رسیده‌ام که بیشتر کلیت اثر مهم است و به‌عنوان بازیگر سعی کرده‌ام که همیشه کار بعدیم با قبلی فرق داشته باشد و دوست دارم در نقش‌های متفاوت و با گریم متفاوت ظاهر شوم.
بازیگر نقش رییس دفتر، به‌عنوان یک تماشاگر از بیرون نمایش «جریان» را یک کار ملی دانست و گفت: نمایش، برداشت آزادی از زندگی یک اسطوره فرهنگی است که به فرهنگ ما به‌ویژه موضوع جنگ و دفاع مقدس خیلی کمک کرده است. شاید اگر نبود ما نمی‌توانستیم خیلی چیزها را ببینیم به همین دلیل میگویم این کار ملی است و دیدنش برای هر آدمی که دغدغه ایران را دارد؛ واجب است. هنرمندانی که برای فرهنگ این مملکت کم نگذاشتند.
او افزود: نمایش «جریان» از نگاه سیاسی جهت‌گیری ندارد و به هیچ طرفی اشاره نمی‌کند. نمی‌توانیم بگوییم سیاسی نیست، هست ولی سمت‌گیری ندارد. یک اثر ملی است که برشی از زندگی و لحظات سختی که این آدم کشیده را نشان می‌دهد و تماشاگر بدون جهت‌گیری و قضاوت از سالن خارج می‌شود درحالی‌که به فکر فرورفته است . حالا می‌تواند برود تحقیق کند، بخواند و ببیند و بیشتر از این آدم بداند.

مهرگان ادامه داد: انگار نمی‌خواهیم از اشتباهات گذشته درس بگیریم. دهه ۶۰ فضا ملتهب بود، دهه ۷۰ تازه آرام‌آرام آجرهای اولیه بناهای فرهنگی گذاشته‌شده ولی هنوز هم بعد از این‌همه سال ساختمان فرهنگی ما ساخته نشده است و به نظر من بدتر شده‌ایم که بهتر نشده‌ایم. مسئله فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و فقر را می‌توان حل کرد. ما می‌توانیم خوب زندگی کنیم فقط باید کمی به کارهایی که در طول روز انجام می‌دهیم، فکر کنیم و خودمان را جای طرف مقابل بگذاریم.

مازیار مهرگان در پایان گفت: من یکی از آرزوهایم این بود که با چنین متن و نمایشی به سالن اصلی تئاتر شهر بیایم و امیدوارم مردم تماشای این اثر را از دست ندهند.

«جریان» اثر جدید علیرضا معروفی است که روزبه ‌حصاری، خسرو احمدی، وحید ‌نفر، الهه ‌شه‌پرست، صالح ‌لواسانی، مازیار مهرگان، محمد ‌نیازی، مهدی ‌رحیمی‌سده، مصطفی خدابنده‌لو، محمدحسین ‌ثمری و ضحا رجایی‌فر (هنرمند خردسال) بازیگران آن هستند.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1798357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =