تحولات مهم قفقاز؛ پروژه دالان موهوم تورانی چیست؟

سه تکانه تاریخی ضدایرانی در قفقاز در دویست سال اخیر کدامند؟ و این تکانه ها چه پیامدهایی علیه ایران ایجاد کردند؟ تکانه چهارم چه ویژگی هایی دارد؟  

مهسا مژدهی: جنس تحولات قفقاز بویژه تحولاتی که از سال ۲۰۱۸ شروع شد و با جنگ قراباغ ۲۰۲۰ تشدید شد، چگونه است؟ این مهمترین سوالی است که پاسخ به آن می تواند بسیاری از ابهامات در خصوص فرایندهای کنونی ضد ایرانی در قفقاز را پاسخ دهد. جنگ دوم قراباغ که در سال ۲۰۲۰ به آغاز شد پوششی برای اجرای تکانه تاریخی ضد ایرانی چهارم در قفقاز است. در کانون اهداف محوری این تکانه، اجرای دالان تورانی به منظور ایجاد ضربات ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی و ژئوکالچرال به ایران، روسیه و چین قراردارد. به گفته برخی از کارشناسان این تکانه در کنار اهداف محوری ایران زدایی و شیعه ستیزی در قفقاز، اهدافی در چهار حوزه گسترش ناتو، ترویج پان تورانیسم، تغییر معادلات انرژی و مباحث ترانزیتی علیه ایران، روسیه و چین پیگیری می کند. طی دو قرن اخیر سه تکانه تاریخی علیه ایران در قفقاز توسط قدرتهای بزرگ اجرا شده است که صدمات جبران ناپذیری به ایران وارد ساخته است. به اعتقاد برخی ناظران تحولات جاری قفقاز، تلاش سازماندهی شده برای اجرای تکانه تاریخی ضدایرانی چهارم است.

احمد کاظمی پژوهشگر حقوق بین‌الملل و اورآسیا در همین راستا در گفتگویی با خبرآنلاین گفت: جنس تحولات جاری قفقاز از نوع تکانه های تاریخی است. مهم ترین ویژگی این تکانه ها این است که تبعات و نتایج آنها تنها به آن دوره محدود نمی‌شود. بلکه تکانه‌های تاریخی پیامدهای ۱۰۰ ساله یا بیشتر از خود برجا می‌گذارند. ما در ۲۰۰ سال گذشته با سه تکانه تاریخی در قفقاز مواجه بودیم.

اولین تکانه تاریخی همان قراردادهای گلستان و ترکمنچای بود که در آن ده ها هزار ایرانی شهید شدند و علی‌رغم مجاهدت های ایرانی ها، قفقاز عزیز از مام وطن جدا شد. این اولین تکانه تاریخی بود که مهم ترین ویژگی آن بحث ژئوپلیتیکی بود. اگر چه پیامدهای فرهنگی و سیاسی هم داشت.

تحولات مهم قفقاز؛ دالان موهوم تورانی کدام اهداف ژئوپلیتیکی را دنبال می‌کند؟

بیشتر بخوانید:

راهبرد باکو برای قطع ارتباطات مردمی ایران و جمهوری‌آذربایجان

ماجراجویی ژئوپلیتیکی با دالان موهوم تورانی

طرح اردوغان چگونه امنیت غذایی در دشت مغان را به خطر می‌اندازد؟

دومین تکانه تاریخی به سال ۱۹۱۸ برمیگردد که مساواتیان وابسته به ترکیه عثمانی یعنی محمدامین رسول زاده با سرقت نام تاریخی آذربایجان آن را با اسم آران عوض کرد و یک جمهوری در آنجا از ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ با حمایت عثمانی ها تشکیل داد. همان زمان شیخ محمد خیابانی در تبریز در اعتراض به سرقت نام آذربایجان، نام آن را به آزادستان در تبریز تغییر میدهد. ویژگی این تکانه دوم که تبعاتش وجود دارد، بحث‌های ژئو کالچرال و ژئوپلیتیکی بوده.

در تکانه سوم که در جنگ جهانی دوم و همزمان با اشغال شمال ایران توسط روس ها و جنوب ایران توسط انگلیسی ها رخ میدهد، شاهد بودیم که فرقه دموکرات آذربایجان به رهبری پیشه وری توسط استالین و میرجعفرباقروف پایه‌گذاری می‌شود. در این تکانه سوم که شامل جدایی طلبی به نفع شوروی است، شاهد بودیم نام اذربایجان که قبلا به سرقت رفته شامل دو جعل می‌شود. یک جعل اذربایجان جنوبی و جعل دوم اذربایجان شمالی که توسط اداره تبلیغات سیاسی ارتش سیاسی ارتش سرخ در روزنامه وطن یولوندا. در این تکانه هم پیامدهای ژئوپلیتیکی و ژئوکالچرال ایجاد می شود که سعی می کند بحث تجزیه را به سمت شمال غرب ایران بیاورد.

در حال حاضر تحولاتی که آن را در قالب دالان موهوم تورانی می بینیم، از نوع تکانه چهارم است. این یعنی یک کلمه رمز از سوی انگلستان به منظور تجزیه ایران که باکو و انکارا نقش کارگزاری را برای آن ایفا می‌کنند. این تکانه برخلاف تکانه های گذشته، همه پیامدها را یک جا با هم دارد. هم صدمات متعددی بر مبحث انرژی و ترانزیت می تواند به ایران و روسیه و چین وارد کند و هم از نظر فرهنگی و تمدنی و مذهبی آسیب می‌زند. با توجه به این که بحث تجزیه ارمنستان و دامن زدن به مباحث تجزیه طلبی در منطقه عنوان می‌شود، این تکانه واجد ویژگی های ژئوپلیتیکی هست. به همین خاطر است که ایرانی ها باید به آن حساس باشند. ما در این تکانه هم با ایران زدایی، اسلام ستیزی و شیعه ستیزی در قفقاز مواجه هستیم.

۳۱۱۳۱۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1800907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 52
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    تفکرات موهوم جناب کاظمی در مورد تجزیه ایران/ بدان که ایران تجزیه نمی شود و ایران پاره تن تک تک آذربایجانی های ایران است. زنگه زور هم مسئله مربوط به دو کشور همسایه شمالی ست دخالت نکنید.
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    ارمنستان فعلا یک کشور مستقل است باید هرچه سریعتر ایران برای حفظ موقعیت ژئوپلیتیکی خود روابط راهبردی با این کشور برقرار کند در همه حوزه ها اقتصادی نظامی و... چون که مرز ایران و ارمنستان باریکه ای به طول ۲۰تا ۳۰کیلومتر است می شود همین حالا با اتصال لوله های بزرگ گازی و یا جاده های پهن با فاصله از هم تا پر شدن این باریکه و اعلام آنها بعنوان خطوط قرمز خود و استقرار واحد نظامی موشکی برای حفاظت از آنها در مرز مشترک فکر دشمن از تجاوز به این مرزها را از سر آنها بیرون کرد....
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      آذربایجان نه تنها خاک خودش رو از ارمنستان پس گرفته بلکه با تحریک شخص اردوغان به دنبال الحاق بخشهایی از خاک ارمنستان به خاک خودشه.اسمش رو هم گذاشته دالان بین المللی.یعنی به زور میخواد اینو به ارمنستان تحمیل کنه که یه بخش از خاکش رو به عنوان یه راه بین المللی در نظر بگیره و حق هیچ نظارت و کنترلی رو هم روی اون راه نداشته باشه.واقعا خنده دار نیست؟!!!.
    • حسن IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      26 3
      چرا اکثریت نظرات در خبرآنلاین بی استفاده باقی می ماند و حتی بررسی نمی شود
    • داش حمید IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      0 2
      در تایید فرمایش شما طرح من این است که برای مقابله به مثل ما و ارمنستان عزیز باید یک دالان خودمان ایجاد کنیم که جنوبی شمالی باشد و از مرز ایران و ارمنستان رد شود. هم قانونی است و هم کسی نمی‌تواند از آن تقاطعی زمینی رد کند
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    سوالی که در مطرح است اینست که چرا اردوغان و الهام علیف باید به حذف مرز بین المللی ایران فکر کنند؟این همسایه ها چطور ناگهانی وقیح و گستاخ شدند؟آیا میخواهند در نعمت تحریم ها در این مقطع شریک شوند ؟ آیا آنها دفاع ایرانیان در ۸سال جنگ با صدام بر سر سرزمین و مرزهای خود را از یاد برده اند؟
    • ایوب IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      27 54
      وقتی ایران در در پی اشتباهات و توهم مفرط مسئولین در خصوص استراتژی تعامل با دنیا در عرصه بین المللی به انزوا رانده شده و از سر استیصال و به اشتباه به کشورهای فقیر و بدبخت آفریقایی روی آورده معلومه که ترکیه و آذربایجان وقیح می شوند.
  • مهدی IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    یادش به خیر، این آقای احمد کاظمی در زمان جنگ قره باغ در 2020 مصاحبه ای با شبکه خبر کرد و گفت این جنگ پیروز ندارد و ارتش آذربایجان متوقف شده و ... دو روز بعد آذربایجان شوشا را آزاد کرد، ارمنستان تسلیم شد و سه شهر باقیمانده را خودش تخلیه کرد و ... .
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    امپراطوری ایران دوباره زنده شده است و اینیار مردان امپراطوری برای شاه جهان مهدی فاطمه می جنگند.
    • سردار IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      0 2
      داداش اشتپ داری میزنی ما طرفدار ارمنستانیم برادر نه اون یکی طرف که شیعه هستن
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    36 60
    امپراطوری ایران دوباره زنده شده است و اینیار مردان امپراطوری برای شاه جهان مهدی فاطمه می جنگند.
  • FR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    علیف به شدت می ترسد که ترکیه، نخجوان را از آذربایجان بگیرد.
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    43 66
    حتی توران که آرزویشان است هم یک امپراطوری ایرانی بوده است. عجیبه آرزوهایشان هم قرضی از از ایران است. ________/ تورج پسر فریدون شاه ایرانی بود / تورج نخستین شاه و پدیدآورنده سرزمین توران بود./ نام مادر تورج، شهرناز بود./
  • نرایمان IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    از کارشناس محترم سئوالات ذیل پرسیده میشود: 1- با وجود سه شهر تقسیم شده هم اسم در مرز ایران و آذربایجان به نام های جلفا ، بیله سوار و آستارا چگونه نصف این شهرها درآذربایجان است و نصف آنها دراران؟ 2- درجنگهای به اصطلاح ایران و روس این جنگ درواقع ، میان ایالت آذربایجان و روس بود . هیچ ایرانی غیر آذربایجانی درجنگ شهید نشده است و از خزانه مرکز به خسیسی فتح علی شاه یک دینار درجنگ خرج نشده است. به کتای سالهای زخمی مراجعه نمایند. 3- خانات آذربایجانی آن ور ارس هیچ وقت جزء هیچ کشوری نبوده اند .گاهی روسیه و گاهی ایران نفوذ داشت و هروقت از اقتدار این دولتها کاسته میشد آنها امور را بدست می گرفتند . سلسله شیروان شاهان ازآن جمله است. نقشه زمان اوایل قاجار مرهون لشکرکی و آدم کشی های آغا محمد خان است درعالم واقع آنها مقدرات خود را خود تعیین می کردند. 4- زنگه زور خاک اسلام و آذربایجان است . صد سال پیش به زور استالین به ارمنستان داده شده است. چطور اسراییل اشغالگر است و ارمنستان نیست؟ ساکنان ترک و آذربایجانی ایروان و زنگه زور باید به کاشانه خود برگردند. 5- درمورد لزوم تحداث دالان ما تعیین کننده نیستیم.
    • awirx IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      شما طرفدار ایران هستی یا کشور دیگه ؟ دالان جعلی زنگزور ساخته بشه چند تا اتفاق خیلی بد برای ایران میوفته. اول اینکه مهمترین مرزش با اروپا رو از دست میده و اذربایجان و ترکیه برای ایران بیشتر قلدری میکنند و سعی در گرفتن امتیازات بیشتر میکنند و کامیون های عبوری ایران رو اذیت میکنند و پول بیشتر میگیرن و چه بسا راهزنی هم کنند که بعید نیست از الهام و اردوغان. دوم اینکه ارمنستان که کشور کوچکی است بین اذربایجان و ترکیه گیر میوفته و در یک بن بست گرفتار میشه و چه بسا که دوباره مثل قبلا کشتار ارامنه بدست ترکیه صورت بگیره و چیزی از ارامنه نمونه. سوم اینکه اگه بتونن این دالان جعلی رو احداث کنند اقدار ایران در منطقه خدشه دار میشه و همین بهانه ای برای شوآف و پز دادن های الهام و اردوغان میشه و میگن حرف ما به کرسی نشست در صورتیکه رهبر بارها گفته که تغییر در مرزها خط قرمز ماست و تحمل نمیکنیم. حالا با این اوصاف شما ببین ایرانی هستی یا ملیت کشور دیگه داری.
    • متفکر IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      در پاسخ به سوال شما که پرسیده اید ایرانی هستید یا نه باید از خودتان بپرسید چون ایران فقط مرکز ایران نیست ، تاجیکستان بیشتر از مرکز ،ایرانی است....همینطور سایر قطعات جدا افتاده بیشتر ایرانی هستند تا من و شما مرکز نشینان !
    • علی NL ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      15 21
      کتاب مهم تاریخ «تاریخ ذوالقرنین » که نویسنده میرزا فضل الله خاوری که در زمان جنگ های ایران و روس زنده بوده. صفحه ۲۸۷ سطر سوم «از تفنگچیان استر آبادی و کرمانی و دماوندی و غلامان خراسانی و جزایر چیان تبریزی و سرابازان مراغه ای است جان ستانی و جان فشانی ....» کتاب سدار اسعد بختیاری از شرکت هزار سوار بختیاری در جنگ ایران و روس نوشته
    • نادر IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      40 53
      awirx شما حق آبه هیرمند را از طالبان پابرهنه بی اصل و نصب پس بگیر، ترکیه عضو ناتو و آذربایجان شریک اسرائیل حساب خط قرمز شما دستش میاد.
    • awirx IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      0 3
      قطعات جدا افتاده رو انشاله پس میگیریم بخصوص تاج سر ایران آذربایجان شمالی و آذری هامون یک دست میشن . بقول حاج قاسم هرکس سنگی بسمت ایران پرت کرد آواره شد. الانم فعلا الهام و اردوغان بزار هر چقدر میخوان زرت و پرت کنند نوبت ماهم میرسه. فعلا رهبر و ایران دارن صبوری میکنند ولی به وقتش پاسخ قاطع دریافت میکنند این بی همه چیزها که چشمشون دنبال زدن دالان جعلی زنگزور و تجزیه استان های مرزی مون بخصوص اذری ها که جان ایرانن هستند. این دالان به هیچ وجه نباید ساخته بشه بخاطر همینکه رهبر با قاطعیت گفته خط قرمزمون تغییر در مرزهامونه
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      0 3
      عزیز من شما حتی نمی‌توانید یک سند بیاورید ‌که به شمال ارس آذربایجان گفته شده باشد. اسم این به اصطلاح کشور اصلا جعلی است و که در همان دوران هم قاجارها به آن اعتراض کرده اند.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    کاملا مخالفم مقاله فقط از سر تعصب و عناد نوشته شده و اصولا مطلبی هم برای نقد ندارد
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    46 96
    انقلاب ایران و جنگ هشت ساله و تحریمها و سومدیریتها ایران را خیلی ضعیف کرد که به نظر من در راستای همین بحث میتواند باشد قبول کنیم شاه اگر می ماند ایران به تمام کشور های اطراف قدرت اقتصادی و نظامی برتر بود همین بحث حق آبه و طالبانی نبود یا باکو به پشتوانه ترکیه زور نمیگفت و......
    • awirx IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      شاه اگه مونده بود الان فقط استان تهران و قم رو داشتیم و بقیه کشور رو میبخشید به بقیه. کمتر چرت و پرت بگید
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      65 20
      این محمد رضا پالانی که بحرین رو داد
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      18 51
      awirx متولد چه سالی هستی بچه؟!
    • awirx IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      2 0
      متولد هر سالی باشم چه ربطی داره .بزرگی به سن نیست. کسیکه تاریخ کشور خودش ندونه و درس نگیره بازنده است .حالا هر چقدر میخواید سنگ سلطنت طلبی و اون پهلوی های فاسد و دزد رو به سینه بزنید هیچ کاری نمیتونید بکنید . پهلوی ها ( میر پنج ) یک هزارم از اقدار الان جمهوری اسلامی ایران رو نداشتند خاک برسرا. اون ممدرضاششون که به شاه چمدانی معروف بود تا تقی به توقی میخورد فرار میکرد بعد به امریکا و انگلیس خبیث التماس میکرد منو به شاهی برگردونید هرچی بخواین بهتون میدم
  • محمود IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    کاملاً درسته . این طرح فقط شامل احداث یک کریدور نیست ، بلکه شامل ایران زدایی، اسلام ستیزی و شیعه ستیزی است که از این بابت مورد حمایت انگلستان هم هست.
  • ثمین IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    در حال حاضر اولویت سیاست خارجی ایران اول مقابله با ساخت کریدور جعلی زنگزور هست. دوم تعیین تکلیف مرز با افغانستان در قسمت های دیوارکشی شده و سوم مسئله ی میدان انرژی آرش در خلیج فارس .
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    موهوم نیست و کاملا هم واقعی است، آقا کشور خودش است و هر کاری دلش خواست در خاک خودش انجام میدهد ارمنستان هم طبق قرارداد صلح ملزم به تمکین است. حالا ما را سنه نه ؟ هر چند وقت یکبار این تیتر را میزنید و جنجال آفرینی می کنید.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    36 22
    شما مثل طالبان داعش به حجاب گیر بده...
  • مهیار IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    75 91
    در سایه نفوذ همین تحلیلهای مغرضانه در دستگاه سیاست خارجه کشورمان بود که قفقاز را از دست دادیم. ایده‌های ایرانشهری ما را به قهقرا خواهد برد.
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    48 39
    انقلاب مهسا یعنی تکمیل پروژه قاضی محمد در کردستان بزرگ وپیشه وری در تجزیه شمال تا خراسان شمالی تجزیه بلوچستان وعربستان شمالی والحاق خراسان به امارت اسلامی بقیه هم میشه سهم مریم قجر غضدانلو یا ابریشم چی یا رجوی فعلی حالا افساد طلبان واذر سگ باز بدوند دنبال انقلاب مهسا
  • علی IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    وقتی که از ارمنی شیعه کش و جنایتکار حمایت میکنید چه انتظار دیگه ای میشه از شما داشت.
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      61 27
      تو اگر واقعا مذهبی هستی به فکر شیعیان و مسلمانان، نظرت در مورد رابطه جمهوری اذربایجان با اسرائیل چیه؟ دیگه این روش ها نخ نما و تکراری شده و خیلیا فهمیدن
    • داریوش IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      56 38
      دوست عزیز ؛ارامنه اندازه عثمانی های باصطلاح ترک،جنایت کردن که میگی شیعه کش!!!جنایتکاران عثمانی در سال ۹۰۲ هجری چندین نفر از هموطنانمان در خطه آذربایجان به شهادت رساندند بویژه در تبریز،کشتار در بالکان،کشتار ۱/۵ارمنی و هزاران جنایت دیگر...بعنوان یک هموطن گویش ور کورد قصد دفاع از ارامنه را ندارم،ولی اگر تونستی یک نمونه از جنایت ارامنه را در تاریخ پیدا کنی و ارائه بدهی سپاس گزار خواهیم شد.
  • سردار IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    38 68
    با همه تفاسیر و نظرات حالا این کریدور کی قراره راه بیوفته؟؟؟؟
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    1 1
    دست از مزخرف گویی و مزخرف نویسی بردارید
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 1
    به مشکلات مردم برسیم قدرت نظامی هم روز به روز بالا ببریم ببینم کی میخواد چپ به ایران عزیز نگاه کنه.
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    3 0
    زنگه زور خاک تاریخی آذربایجان است که از طرف روس ها به ارمنستان بخشیده شد