از آذر پارسال تا کنون که طرح هدفمند کردن یارانه ها به اجرا گذاشته شده ،سه وزیر درگیر با این طرح با خطر برکناری و یا تغییر مواجه شده اند.

آذرجزایری: از آذر پارسال تا کنون که طرح هدفمند کردن یارانه ها در کشور به اجرا گذاشته شده ،سه وزیر درگیر با این طرح و البته کلیدی در طرح تحول اقتصادی با خطر برکناری و یا بعضا با تغییر مواجه شده اند.
سید مسعود میرکاظمی با نظر شخص رئیس جمهور و در اوایل امسال برکنار شد.برکناری این وزیر هم با تنش هایی همراه بود که البته همچنان در نفت ادامه دارد.چرا که اگرچه وزیری جدید این روزها بر مسند نفت نشسته اما به دلیل نگرانی موجود در سطح مدیران ارشد این وزارتخانه در خصوص تغییرات احتمالی توسط رستم قاسمی، بلاتکلیفی در وزارت نفت موج می زند.
بنابراین این روزها وزیر جدید نفت در تلاش است تا با شناخت نیروهای کارآمد سروسامانی به اوضاع و احوال این روزهای نفت بدهد.
از سویی دیگر وزیر اقتصاد هم درگیر نجات خود از استیضاح است و علی رغم تلاش های وی و همراهانش تا کنون تنها 2 تن از امضاء کنندگان استیضاح، امضاء خود را پس گرفته اند و البته 6 تن نیز به امضاء کنندگان اضافه شده اند.
به هرحال وی یکشنبه یا سه شنبه هفته آینده چاره ای ندارد جز آنکه در مقابل نمایندگان از عملکرد خود دفاع کند و البته به دلیل شوک روانی اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی و افشای فساد مالی در بانک ها به نظر می رسد بهارستانی ها در تغییر حسینی بسیار اصرارداشته باشند.
بنابراین در صورت استیضاح این وزیر و برکناری حسینی، این وزارتخانه نیز به دردی دچار خواهد شد که این روزها نفت با آن دست به گریبان است.چراکه همان نقدی که به عملکرد میرکاظمی مطرح بود در خصوص عملکرد حسینی نیز مطرح است. "نشاندن افرادی غیر متخصص بر مسند کار"
به هرحال وزیردیگری باید وعده دهد که تغییرات اصلاحی را در این وزارتخانه در پیش خواهد گرفت تا بتواند رای مثبت بهارستانی ها را برای نشستن بر این مسند بگیرد.
برهمین اساس در اینصورت وزارت اقنصاد هم اگرچه در حال حاضر با بلاتکلیفی هایی مواجه است اما پیش بینی می شود تنش ها در روزهای آتی در این وزارتخانه افزایش یابد.
نامجو نیز دیگر وزیری است که این روزها حرف از استیضاح وی مطرح است.این وزیر نیز از جمله وزراء کلیدی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در کشور تلقی می شود.وزارتخانه ای که به نوعی هدف اصلی هدفمندی یارانه ها بوده و این روزها خبرها حاکی از احتمال افزایش مجدد قیمت آب است و وی باید در تلاش باشد تا به نحوی این امر صورت بگیرد که تنش های روانی در جامعه به همراه نداشته باشد.
به هرحال در حال حاضر در حالتی بی سابقه، مجلس استیضاح دو وزیر کلیدی دولت را در دست اجرا دارد و اگرچه هنوز استیضاح نامجو اعلام وصول نشده اما در صورت تحقق این امر نیرو هم به سرنوشت وزارت نفت و اقتصاد دچار خواهد شد.
دراین شرایط اگرچه عملکرد هیچ یک از این وزراء مورد تایید قرار نمی گیرد اما این سوال ایجاد می شود که استیضاح دو وزیر دولت تا چه اندازه به مصلحت منافع ملی است؟
چرا که این امر به معنای مقابل هم قرارگرفتن دولت و مجلس است در حالیکه ماهیت تشکیل این دوقوه کنارهم قرار گرفتن است.

 

/22139

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =