محمود احمد‌ی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، گفته است که تاسیسات غنی سازی اورانیوم تازه اعلام شده کشورش، سری نیست و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌توانند از آن بازدید کنند.

بی.بی.سی گفت:

رئیس جمهوری ایران این سخنان را در یک کنفرانس خبری که حضور خبرنگاران در آن بدون موافقت مقام های ایرانی امکان نداشت و در هتل اینترکانتینتال بارکلی نیویورک برگزار شد، بیان کرد.

محمود احمدی نژاد در این نشست خبری گفت که ایران 18 ماه پیش از موعد مقرر وجود این مرکز هسته ای را به آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داده است.

از سوی دیگربه گزارش خبرگزاری ایرنا احمدی نژاد گفت: "طبق مقررات آژانس هر مجموعه غنی سازی شش ماه قبل از تزریق گاز باید به اطلاع آژانس رسانده شود. ما هنوز یکسال تا آن 6 ماه فاصله داریم و به جای 6 ماه 18 ماه زودتر خبر داده ایم , بالاخره این خوب است یا بد، کسی که این کار را می کند باید تشویق شود و یا اینکه عده ای جمع شوند و فریاد بزنند."

او هشدار داد، کسانی که تاسیسات جدید غنی سازی که هنوز فعالیتش را آغاز نکرده را سری خوانده اند، از این ادعا پشیمان خواهند شد.

مقام های دولت آمریکا که خواسته اند ناشناس باقی بمانند به بی بی سی گفته اند، ایران پس از آنکه متوجه شد که کشورهای غربی از وجود این مرکز هسته ای با خبر شده اند آن را به آژانس اعلام کرد.

به گفته این منابع، مرکز غنی سازی تازه اعلام شده بسیار کوچک تر از آن است که کاربرد تجاری داشته باشد و سازمان های اطلاعاتی آمریکا مدت هاست که از وجود آن مطلع بوده اند.

کد خبر 18038

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =