دیجیاتو نوشت: هلی‌کوپتر ناسا با نام نبوغ از روی سطح مریخ بلند می‌شود و تا ارتفاع اندکی بالا می‌رود، سپس دوباره فرود می‌آید. این پرواز در تاریخ ۱۲ مردادماه انجام شده است.

نبوغ در کمتر از 30 ثانیه از سطح سیاره سرخ بلند می‌شود، تا ارتفاع 5 متری بالا می‌رود و بعد دوباره به سطح برمی‌گردد. این آزمایش در شرایطی اتفاق افتاد که ناسا به مدت حدود یک هفته ارتباط خود با هلیکوپتر نبوغ را از دست داده بود و نمی‌توانست به‌خاطر شرایط پیچیده جغرافیایی، سیگنال‌های خود را به این بالگرد گران‌قیمت برساند.

هلیکوپتر نبوغ پس از پرواز پنجاه‌وچهارم یک پرواز دیگر هم در تاریخ 21 مردادماه انجام داده است. این بالگرد در پرواز پنجاه‌وپنجم از موقعیت قبلی خود در Airfield Omicron خارج شد و 2.5 دقیقه بعد به محل جدیدی موسوم به Airfield Pi رسید. نبوغ درحال‌حاضر در کنار استقامت پرواز می‌کند و مسیرهای مناسب برای حرکت این کاوشگر را می‌یابد.

این هواپیما بسیار فراتر از انتظارات دانشمندان هوای سرد، پُرگردوغبار و ناملایم مریخ را تاب آورده است. نبوغ در سال 2020 با استقامت به مریخ رفت و قرار بود صرفاً 5 پرواز انجام دهد تا شرایط پرواز در این سیاره را آزمایش کند. اما حالا با گذشت بیش از 50 پرواز، ناسا همچنان از این هلیکوپتر برای انجام آزمایش‌های گوناگون استفاده می‌کند.

صفحه رسمی آزمایشگاه پیشران جت ناسا به مناسبت روز ملی هوانوردی در آمریکا این ویدیو را منتشر کرده است. این ویدیو ظاهراً با دوربین Mastcam-Z روی کاوشگر استقامت ضبط شده است.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1804255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =