دادستان کل کشور بازگرداندن خاوری به ایران را بسته به نظر قاضی دانست

امید سلیمی بنی: دادستان کل کشور امروز گفت قاضی پرونده باید تصمیم بگیرد خاوری به کشور بازگردد یا نه. به گفته غلامحسین محسنی اژه ای که امروز در شیراز با خبرنگاران صحبت کرد، "خاوری اگر به کشور بازمی گشت به نفع خودش بود."
این در حالی است که محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی ایران، همچنان در کانادا اقامت دارد. وی متهم است در پرونده فساد مالی عظیم 3 هزار میلیاردی که با مشارکت برخی دیگر از مقامات ارشد بانکها، دست داشته است. دادستان کل کشور همچنین در گفتگوی ویژه خبری که هفته گذشته انجام داد، درباره خاوری و بازگشتش به کشور، سخن گفته بود.
وی در نشست خبری ادواری خود با خبرنگاران، در پاسخ به "خبرآنلاین" درباره اتهام خاوری، به روشنی سخن نگفت و به ذکر این نکته بسنده کرد که :"در صورتی که خاوری به کشور برنگردد، وصله های زیادی به او می چسبد، پس به نفع خودش است به کشور بازگردد."
محسنی اژه ای بارها درباره احتمال بازداشت خاوری، پس از بازگشت به ایران، توضیح داده بود و گفته بود این که کسی به دلیل اتهام و یا ادای توضیح، بازداشت شود، چیز بدی نیست. هر کسی باید پاسخگوی عملکرد خود باشد و نباید از بازداشت بترسد.
با این حال، سیاست محمودرضا خاوری تا این لحظه، سکوت در برابر تمام درخواستها و تهدیدها بوده است.
 

قاضی، تصمیم گیر است
دادستان کل کشور، با وجود گذشت 4 ماه از تشکیل پرونده قضایی بر علیه متهمان فساد مالی اخیر، بازگشت خاوری به ایران، برای ادای توضیح درباره نقش خود در جرم اخیر را، وابسته به نظر قاضی می داند. محسنی اژه ای اعلام کرده: "تا چندی‌قبل احتمال بازگشت خاوری‌را می‌دادیم، به نفع خودش نیز بود که بازگردد، حال بازگرداندنش به نظر قاضی بستگی دارد."
از کلام این مقام عالی قضایی برمی آید که دستگاه قضا ناامید از بازگشت داوطلبانه خاوری است و احتمال دارد بازداشت او را از پلیس بین الملل (اینترپول) درخواست کند. با این حال به نظر می رسد قانع کردن مقامات پلیس بین الملل برای برگرداندن یکی از مقامات ارشد سابق مالی کشور، کار ساده ای نباشد، از یک طرف، خاوری به سادگی می تواند با ادعای اینکه پرونده وی، سیاسی است، مسیر تعقیب بین المللی خود را منحرف کند و از سوی دیگر، تابعیت کانادایی خاوری، حضور دولت کانادا در پرونده اتهامی وی را قطعی می کند. به بیان دیگر، خاوری به دلیل تابعیت کانادایی، از مقامات سیاسی کشور خود خواهد خواست در برابر فشارهای قضایی دستگاه قضایی ایران، از او به عنوان یک "کانادایی" دفاع کنند.
در روزهای گذشته، یکی از روزنامه های صبح تهران، درباره حساسیت دولت کانادا در خصوص حضور خاوری در خاک این کشور، اخباری را منتشر کرده بود. با این حال، هنوز کانادا، درباره استرداد این متهم، با ایران وارد مذاکرات علنی نشده است.
45/233
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عدالت US ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    7 0
    عجب..... من کلا چشمم آب نمیخوره که اتفاق خاصی بیفته و مقصران و مسببان واقعی به مجازات برسن. به قولی مرگ خوبه ولی واسه همسایه ....
  • بدون نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    7 0
    خاوریهای داخل را بچسبید
  • بدون نام IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    1 0
    :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
  • محمودزاده US ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    2 1
    اقای خاوری فکر میکند اگر برگردد ماجرای رفیقدوست وخداداد تکرار خواهد شد که البته اشتباه میکند