میزگرد بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران با محوریت گزارش احمد شهید در غرفه خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

به گزارش خبر آنلاین، جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در این میزگرد درباره علت اینکه ایران به احمد شهید اجازه ورود به کشور را نمی دهد، گفت: چون ما در گذشته تجربه خوبی از حضور گزارشگران در کشورمان نداریم و اساسا اعزام یک گزارشگر ویژه را به معنای پذیرش این نکته می‌دانیم که حتما اتفاقات قابل ملاحظه‌ای رخ خواهد داد؛ طبیعی است که حضور او را نپذیریم و این سیاست درستی است.
وی همچنین تاکید کرد: نهادها و NGOهای داخلی حضور دارند و ناظر هم هستند. اهتمام همه هم بر این است که حقوق اساسی مد نظر قرار بگیرد.
در ادامه این میزگرد مهدی مطهرنیا استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاست خارجه با بیان اینکه بنای ایران بعد از انقلاب اسلامی برای حقوق بشر، عضویت در سازمان ملل متحد و در نظر داشتن قوانین بین المللی و تفسیری است که از حقوق بشر با مبانی اسلامی وجود دارد، گفت: اما در سال‌های اخیر شاهد مدیریت اعمال فشار بیشتر علیه ایران از سوی ایالات متحده آمریکا و تلاش برای ایجاد اجماع بین المللی علیه ایران، هستیم. آنها می خواهند اجماع ضد اسلامی به وجود آوردند و ایران را حامی جناح تندرو اسلامی معرفی کنند.
به گفته وی، هدف از اعمال این سیاست ها این است که از طرف دیگر اجماع ضد ایرانی در منطقه به وجود آوردند و در داخل هم حکومت گریزی را تشویق کردند.
مطهرنیا با بیان اینکه در مجموع این سیاست ها سه لایه عملیاتی را می توان مشاهده کرد، افزود: نخست لایه عملیاتی اسلام هراسی و ایران هراسی در بعد منطقه ای، دوم اسلام هراسی در بعد بین المللی و سوم حکومت گریزی در بعد داخلی. اصطکاک هایی که امروز بین هیات حاکمه ایران با لایه های مختلف درونی، منطقه ای و بین المللی وجود دارد، در حال حاضر و در 5 ساله اخیر بسیار بیشتر از گذشته بارز شده و نمود بیشتری پیدا کرده است.
مشروح این میزگرد را در روزهای آینده در خبرآنلاین بخوانید.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =