یک کارشناس مسکن: مگر ده یا حتی 5 سال پیش هم پلتفرم‌ها وجود داشتند که آن زمان هم در مسکن تورم داشتیم؟

یک کارشناس مسکن گفت: پلتفرم‌ها در همه جای دنیا در حوزه مسکن مشغول هستند، چرا در همه جای دنیا مسکن با چنین تورمی روبه‌رو نمی‌شود؟

بیت‌الله ستاریان در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به صحبت‌های اخیر مسئولان درباره نقش سکوها و پلتفرم‌های آنلاین در افزایش قیمت مسکن افزود: ببینید این نوع صحبت‌ها و اظهارنظرها کاملا غیرکارشناسانه‌ است و نشان می‌دهد که آقایان هیچ اطلاعاتی درباره مسکن ندارند، اگر قمیت مسکن را طی 50 سال گذشته بررسی کنید به نموداری می‌رسید که با شیب بسیار بالایی در حرکت است. درواقع نسبت به شاخص تورم، باز هم یک رشد مضاعفی در قیمت مسکن ملاحظه می‌شود.

او ادامه داد: مسکن در حال حاضر به یک کالای رویایی و لوکس تبدیل شده، نه فقط خریدش بلکه حتی اجاره کردنش هم به یک رویا تبدیل شده، از طرفی مسکن یک کالای حیاتی و بسیار مهم است.

این کارشناس با اشاره به اینکه مسکن یا ساختمان تولید نهایی یک زنجیره عظیم صنعت کشور است، گفت: درواقع بیش از نیمی از صنعت کشور در مساله مسکن دخیل است. پس داریم از یک مقوله بسیار مهم اقتصادی صحبت می‌کنیم و این کاملا غیرکارشناسی است که چنین بحث مهمی را به مباحثی بسیار خرد در حد پلتفرم‌ها و سکوها تقلیل بدهیم.

او بیان کرد: متاسفانه نه فقط دولت، که مجلس ما و حتی دانشگاهیان ما هم درباره مقوله مسکن با این سطح از ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... شناخت کافی ندارند. در شاکله دولت ما مسکن هیچ سهمی ندارد، مسکن در وزارت‌خانه‌های مختلف و بانک‌ها چه سهی دارد؟ مثلا در کدام بخش از بانک مرکزی بحث مسکن آنالیز و بررسی و رصد دقیق می‌شود؟وزارت صمت چه نقشی در تحولات قیمت و ساخت مسکن در کشور دارد؟ کلا یک معاونت در وزارت راه و شهرسازی درباره مسکن داریم، همین.

این کارشناس مسکن ادامه داد: وقتی صورت مساله‌ای به این بزرگی داریم، ترجیح می‌دهیم برویم سراغ مسائلی بی‌ربط و قیمت مسکن را گردن پلتفرم‌ها بیندازیم.

او با بیان این که برای حل مساله مسکن باید دست در عمق اقتصاد کلان ببریم، گفت: باید دولت را سازماندهی کنیم، تغییرات در شاکله دولت بدهیم و یک همت ملی را به کار ببریم، نه اینکه به دنبال املاکی‌ها یا پلتفرم‌ها باشیم. خیلی حرف ساده‌ای است که بگوییم افزایش قمیت مسکن تقصیر پلتفرم‌هاست و یک چند ماهی هم دنبال همین موضوع باشیم و مشغول شویم، و بعد هم دوباره سراغ یک موضوع دیگر برویم.

این کارشناس حوزه مسکن ادامه داد: پلتفرم‌ها در همه جای دنیا در حوزه مسکن مشغول هستند، چرا در همه جای دنیا مسکن با چنین تورمی روبه‌رو نمی‌شود؟ اصلا مگر ده سال پیش یا حتی 5 سال پیش هم پلتفرم‌ها وجود داشتند که آن زمان هم دچار همین مشکلات افزایش قیمت بودیم؟ طی 50 سال اخیر در بحث مسکن همیشه با تورم روبه‌رو بودیم، آیا از 50 سال پیش تاکنون پلتفرم‌ها مشغول به کار بودند؟

او گفت: قرار است یک میلیون مسکن ساخته شود، سوال اینجاست آقایان یک میلیون را نمی‌شناسند یا مسکن را؟ قاعدتا یک میلیون را که می‌شناسند و می‌دانند چقدر است، پس مسکن را نمی‌شناسند.

ستاریان ادامه داد: یک میلیون مسکن یعنی یک بیست و پنجم مسکن کل کشور، یعنی 4 درصد از مسکن کل کشور،‌پس وقتی قرار است 4 درصد مسکن کل کشور ساخته شود یعنی باید 4درصد فضای خدماتی شامل آموزش و بهداشت و درمان و خدمات فرهنگی و ... باید ساخته شود،‌ پس باید 4درصد برق و گاز و جاده و اتوبان و ...هم ساخته شود، درواقع باید 4 درصد توسعه عمرانی در کشور صورت بگیرد، آیا با این اقتصاد می‌شود 4 درصد توسعه عمرانی در کشور داشته باشیم؟ بله می‌شود اما اگر رشد اقتصادی دو رقمی باشد، پس این مستلزم این است که به عمق اقتصاد کشور دست پیدا کنی و تغییرات اساسی ایجاد کنی تا بتوانی یک میلیون مسکن بسازی.

او گفت: حالا چون چنین امکانی نداری، پس می‌روی سراغ املاکی‌ها، پلتفرم‌ها و هر چیزی که اندک تاثیری هم در صنعت مسکن و این میزان تورم ندارد.

٢٢٣٢٢٣

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1809236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =