زهرا سجادی معاون امور زنان و خانواده مرکز امور زنان ریاست جمهوری، از مخالفان سرسخت کنترل جمعیت در کشور است .

 برای همین هم سجادی قصد دارد که کتاب شکوه همسرداری را جایگزین کتاب تظیم کنترل جمعیت در دانشگاهها کند.اما او معتقد است که اساتید دانشگاه و برخی در وزارت علوم مخالف این موضوع هستند.
وی در گفت وگو با خبرآنلاین می گوید:متاسفانه شیوه‌ای که سازمان ملل متحد درباره سیاست‌های جمعیتی برای کشور ما پیاده کرده به قدری موفقیت‌آمیز بوده که خود آنها هم فکر نمی‌کردند روزگاری الگوهای استعماری آنها در ایران از برنامه آنها هم جلوتر برود. این یک واقعیت است که ما در کنترل جمعیت از برنامه‌ها جلوتر رفتیم. غربی‌ها فکر می‌کردند که ما تا 40 سال آینده به نرخ رشد مورد نظر آنها می‌رسیم اما هم‌اکنون به این نرخ رسیده‌ایم. باید اذعان کنم از سال 65 تا 88 نرخ رشد باروری ما کاهش پیدا کرده است. نرخ باروری ما درسال 65 حدود 4/6 بوده است.
وی ادامه می دهد: کتاب کنترل جمعیت و تنظیم خانواده که هم‌اکنون در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود، باید از دانشگاه‌ها خارج شود و کتاب دیگری با مضمون ازدواج و آیین همسرداری تدریس شود.
متن کامل این گفت و گو را اینجا بخوانید:
45232

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    33 2
    مثل اين كه ايشون از يك كره ديگه به ايران اومدند و اصلا ً در جريان مشكلات اقتصادي و معيشتي بخش عمده‌اي از مردم كه نمي‌توانند نان شب خود را هم تامين كنند، نيستند. خيلي امكانات رفاهي و آموزشي و... فراوونه..............
  • بدون نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    31 1
    سرکار خانم زهرا سجادی معاون امور زنان و خانواده مرکز امور زنان ریاست جمهوری خیلی وضعیت مناسب و بستر رفاه و آسایش رو برای خانواده ها فراهم کرده اید که توقع ازدیاد بیشتر جمعیت رو دارید. راست میگین یه کتاب در مورد هنر برنامه ریزی و گذران زندگی با ماهی 400 هزارتومن حقوق با کرایه خانه و قسط و دو تا بچه رو تو دانشگاه ها تدریس کننین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ن IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    19 1
    سلام.تو رو به خدا یکی از وزیر بپرسه حکم حق التدریسهای بدبخت چی شد؟مگه قرار نبود نیمه دوم مهر بزنند کو پس؟؟!!!ما که دستمون جایی نمی رسه خدایا خودت به دادمون برس!
  • بدون نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    37 1
    یکی نیست به این خانم بگه بابا کسی که کار نداره خانه نداره چطور میتونه ازدواج کنه بعد 7-8 تا بچه بیاره تازه به فکر آینده بچه هاش هم باید باشه که مثل خودش دچار مشکل نشن نمی دونم چرا بعضی ها نمی تونن این مسائل را درک کنند!! به جایی این حرفا بگن جمعیت فعلی به چه میزان در رفاه هستند؟
  • بدون نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    27 1
    این حرف ها را که می زنید شهری ها که حواسشون هست ، روستایی های سادگی می کنند و خودشان را گرفتار می کنند آنوفت شما چیکار براشون می تونید بکنید؟ آدم باید مسئولیت حرف هایی که می زند را یه مقدار متوجه باشد.
    • بی نام IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
      0 1
      آقای بدون نام کاهش جمعیت به ضرر مسلمین بوده وهست لطفا خودتان به فکر مسئولیت حرف خود باشید. کتاب کنترل جمعیت ضربه ای سهمگین بر پیکر مسلمین تالیف علامه سید محمد حسین طهرانی رو بخون بعد متوجه میشوید نهی از افزایش جمعیت صد در صد منافات با روح اسلام وقرآن و روایات دارد.
  • فتحی IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    27 1
    واقعا برای این افکار متاسفم . عواقب ازدیاد جمعیت توی دهه 60 الان داریم توی جامعه میبینیم . چرا این خانم فقر ، بیکاری اعتیاد تورم و اختلاس های میلیاردی رو نمی بینند.
  • س IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    27 1
    گروهی از تحصیل در دانشگاهها باز میمانند،بسیاری نمیتوانند شغل مناسبی بیابند و... عامل تمام این مشکلات چیزی نیست جز متقاضیان زیاد.هر بچه کوچکی هم میداند که اگر یک درآمد ثابت را بین تعداد نفرات بیشتری پخش شود سهم هرکس کمتر میشود،پس وظیفه همسران است که با برنامه ریزی دقیق صاحب فرزند شوند و آینده فرزندان این کشور را با افزایش جمعیت خراب نکنند.
  • محمد IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    3 31
    نظردهندگان قبلی ظاهراً منظور ایشان را اشتباه متوجه شده‌اند. حرف خانم سجادی این نیست که فرزنددار شدن اجباری شود! بحث این است که دولت سیاست‌های جلوگیری از فرزنددار شدن مردم را متوقف کند (مثل ارائه‌ی رایگان وسایل جلوگیری از بارداری). کسی مردم را مجبور نمی‌کند، خواستند بچه‌دار شوند نخواستند هم نشوند.
    • س IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
      27 1
      پ ن پ میخواستی اجباری هم بشه. رشد جمعیت ایران هنوز هم بالاست و این در حالیست که ما هیچ برنامه ای برای کودکانی که در آینده میخواهند در این کشور زندگی کنند نداریم.
    • بی نام IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      0 0
      احسنت ولی کمه
  • بدون نام IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    35 3
    شما خانم سجادی حتما چند حقوق میگیرید خیلی به اینده امیدوارید وقتی دولت نمیتواند شیر بچه های مدرسه را بدهد ,والدین میتوانند بچه را نان بدهند؟دولت که همش دارد مردم را به صرفه جوئی وادار میکند نه آب داریم نه برق نه بنزین ونه..............
  • nima IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    29 2
    تنظیم خانواده یکی از اساسی ترین و مهمترین مسائل اجتماعی و فرهنگی هر کشوری است که پیامد های اقتصادی را به دنبال خود خواهد داشت امروزه اکثر کشورهای جهان به این توافق رسیده اند که رشد بی رویه جمعیت شروع بسیاری از معضلات فرهنگی و معیشتی در هر کشور توسعه یافته و در حال توسعه ای است که بهداشت مناسب وتحصیلات عالی ورفاه را تحت شعاع قرار میدهد و واقعا جای تاسف است که این خانم که معاون چنین وزارت خانه ای است و چنین بی تدبیرانه و خودخواهانه خواستار حذف این کتاب درسی و تعویض آن با کتاب بی ارزش دیگری است و تاسف از آنکه طرفدار افزایش جمعیت یا بهتر بگوییم توسعه فقر عمومی در کشور هستند
  • بدون نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
    27 1
    قيمت خوردن يك صبحانه براي بك نفر حد اقل هزار تومان مي شود . من كارگر 400 هزار تومان مي گيرم و دو بچه دارم يعني ماهيانه براي هر نفر صد هزار تومان . اين مبلغ فقط براي زنده ماندن كفايت مي كند
  • محمد IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
    2 28
    ما در اسلام و احادیث چیزی به عنوان کنترل جمیعت نداریم کنترل جمیعت کار صهیونیستها برای تحدید نسل مسلمانان است که متاسفانه ایران بدجور گرفتار آن شده است اینهایی که نظر میدن نان نداریم اب نداریم اصلا آخه یکی نیست به اینها بگه شما که دوران کودکیتون تو دهه شصت بودید چطور بزرگ شدید مگه غیر از اینکه خدا روزیتونو داد تا به این جا رسیدید رزق و روزی بچه با خداست کسی هم که به خدا توکل داره نگران بچه زیاد نیست وقتی چند سال دیگه جمیعت ایران پیر شد تازه میشیم مثل کشورهای غربی اونوقت مشکلات چند برابر میشه نگهداری از سالمندها و ....وقتی جوان نیروی کار کم باشه باید از کشورهای دیگه نیرو بیاریم و خیلی معایب دیگر برای کنترل جمیعت داریم نمونه اش زیاده الان مشکلات کشورهای غربی رو ببینید
    • s IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
      22 2
      باید به عرضتان برسانم که ما در قرن 21 زندگی میکنیم الان شرایط زندگی نسبت به صدر اسلام بسیار عوض شده،مثلا آنتی بیوتیک هست پزشکان حرفه ای هست و....اینها نمیگذارند کسی به راحتی جانش را از دست بدهد در حالیکه حتی تا 40سال پیش در ایران هر خانواده ای (مخصوصا روستاییان ) چندتا از فرزندانش را در سنین پایین به علت نبودن این امکانات از دست میداد ،مثلا ممکن بود یکنفر دستش را ببره و از عفونت بمیره در نتیجه جامعه قدیمی نیاز به زادوولد زیاد برای کار در مزرعه یا جنگیدن با کشورهای همسایه داشت ولی الان اینطور نیست. همانطور که بقیه دوستان گفتند شما اول یک راه حل برای ایجاد رضایت از زندگی برای افراد کنونی پیدا کن ،راضی کردن آیندگان پیشکش.
    • بدون نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
      6 2
      تحديد غلطه تهديد درسته . اگه سواد داشتي كه نظرت اين نبود.
    • بدون نام IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
      0 0
      nدوست محترمی که نمیدانی تحدید درست است و نه تهدید، خودت سواد نداری نه آقای محمد که این نظر قابل تامل را نوشته. یعنی سوادت اونقدر قد نمیده که بدونی تحدید به معنای محدود کردن و کنترل است. اینقدر ادعای با سوادی نکن خوب نیست
  • مقیمی IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    9 1
    همینجور تورم بالا بره میزان زاد و ولد ما به حد آدمهای نازا میرسه ! همین دوتا بچه هم با توجه به آینده نه چندان روشن از سرمان هم زیاد است. خودمان در زندگی چه رفاه و آسایشی داشتیم که بخواهیم چند نفر دیگر را هم به این جهان بیاریم! فردا که بچه ها بزرگ شدند و به جائی نرسیدند نفرینشان دامنگیر ماست و آنوقت ما بهشت را هم از دست میدیم.راستی این خانم معاون وزیر چقدر حقوق میگیرن !!!! این مطلب را خیلی عامیانه گفتم بلکه این خانم معاون کمی بهتر متوجه فرمایشات گرانقدر خود شوند.
    • بدون نام IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
      3 3
      دوست عزیز وقتی در آینده اقلیت جوانان مجبور به تحمل اکثریت پیر جامعه شدند با مسائلی که خود میدانید، وقتی مجبور شدند به جای 18 ماه سه سال یا بیشتر خدمت سربازی بروند چون جوان کم داریم، وقتی بخاطر تنهایی و نداشتن خواهر و برادر و قوم و خویش دچار انواع افسردگیها و بیماری های روحی و روانی شدند و ... آنوقت بیشتر نفرینمان میکنند.