کشف شگفتی‌ساز ربات ۲ هزار ساله در یونان/ عکس

همشهری‌آنلاین نوشت: هر بار که فکر می‌کنیم همه چیز را در مورد یونانیان باستان می‌دانیم، همچنان چیزی کشف می‌شود که ما را شگفت‌زده‌ می‌کند. در قرن سوم قبل از میلاد، نخبگان یونان باستان با چیزی آشنا شدند که قبلا هرگز ندیده بودند، چیزی که به عنوان اولین ربات جهان توصیف می‌شود.

خدمتکار خودکار، می‌توانست چیزی خیره‌کننده در خانه هر فرد ثروتمند یا صاحب منصبی باشد. اولین بار فیلو اهل بیزانتیوم، مشهور به فیلو مکانیکوس، درباره این خدمتکار نوشت.

مکانیزمی درون عروسک امکان انتقال نوشیدنی و آب از دو ظرف مجزا را فراهم می‌کرد که به کوزه‌ای که او در دست داشت متصل می‌شد. هنگامی که یک فنجان در دست آزاد گذاشته می‌شد، دو ظرف در داخل بدن او، وزن را با لوله‌ای که از امتداد دست می‌گذشت برای کمک به حرکت مایع در مسیر، توزیع می‌کردند.

کشف شگفت‌انگیز ربات ۲ هزار ساله در یونان/ عکس

مجموعه دیگری از لوله‌ها از درون دست آزاد عبور می‌کردند: دستی که فنجان یا جام در آن قرار می‌گرفت و به مایع کمک می‌کرد با استفاده از هوا حرکت کند. هنگامی که شخصی یک فنجان نوشیدنی را روی دست آزاد خدمتکار قرار می‌داد، این نوشیدنی درون فنجان ریخته می‌شد، زیرا وزن فنجان، دست چپ او را به پایین می‌برد و لوله‌هایی که نقش کلید داشتند، بلند می‌شدند.

سوراخ یک لوله با لوله هوای متصل به ظرفی که نوشیدنی را نگه می‌دارد، هم‌تراز بود و هوا را به داخل وارد می‌کرد و این باعث می‌شد این شربت به داخل کوزه بریزد. در همان زمان، سوراخ لوله دوم با کانال هوای ظرف نگهدارنده آب هم راستا می‌شد و این آب در صورت تمایل می‌توانست شربت را رقیق کند.

وقتی فنجان پر شد، دستی که فنجان را در دست گرفته بود، به دلیل وزن زیاد، پایین‌تر می‌رفت و مجرای هوای آب مسدود و بنابراین ریختن آب متوقف می‌شد. خدمتکار می‌توانست جام مهمان را بسته به اینکه چه زمانی فنجان را از دست او بگیرند، با شربت خالص یا رقیق‌شده به مقدار دلخواه پر کند.

موارد دیگری نیز وجود دارد که یونانیان چیزهایی را فراتر از زمان خود خلق کرده‌اند. مکانیسم «Antikythera» که در سال ۱۹۰۱ در یک کشتی غرق شده در سواحل یونان کشف شد، به عنوان اولین کامپیوتر آنالوگ جهان معرفی شده است.

در زمان کشف، هیچ‌کس نمی‌دانست با آن چه کند. تا این که یک سال بعد والریوس استایس، باستان‌شناس، چرخ‌دنده‌ای را که در داخل آن پنهان شده بود کشف کرد. کسانی که این مکانیسم را بررسی می کردند دریافتند که زمانی از آن به عنوان یک ماشین محاسبه استفاده می‌شد و چرخ‌های برنزی آن چرخه‌های کیهانی را بررسی می‌کردند.

با ظهور اشعه ایکس سه‌بعدی، تیمی به رهبری پروفسور تونی فریت از کالج دانشگاهی لندن (UCL) موفق شدند اولین تصویر ژرف از این مکانیسم را به دست آورند. آن‌ها دریافتند که این دستگاه همچنین می‌تواند حرکت ماه را دنبال کند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1810519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =