بلایی که مصرف خوسرانه مکمل‌ها سرتان می‌آورد

فارس نوشت: رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی گفت: مکمل‌ها وقتی به میزان زیاد مصرف شوند مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کنند و حتی برخی اوقات باعث از بین رفتن کبد شده و نیاز به پیوند کبد را به وجود می‌آورند.

ایرج خسرو نیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی در برنامه روزنه رادیو گفت‌وگو پیرامون موضوع آمپول نوروبیون و احتمال سرطان‌زا بودن آن گفت: ویتأمین‌ها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می‌شوند که ویتأمین‌های محلول در آب از طریق ادرار دفع می‌شوند و موادی که برای خونسازی و اعصاب لازم است را نیز با خود دفع می‌کنند.

وی با بیان اینکه بنابراین وقتی ویتأمین مصرف می‌کنیم مقداری از مواد لازم بدن نیز دفع می‌شود افزود: بعضی از ویتأمین‌ها هم محلول در چربی هستند که باید از طریق کبد به بدن برسند و اگر به مقدار زیاد از آن‌ها مصرف کنیم در کبد تجمع کرده و باعث چرب شدن کبد می‌شوند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی تصریح کرد: مصرف همه ویتأمین‌ها و مکمل‌ها به مقدار کم و با دستور پزشک اشکالی ندارد اما مقادیر زیاد آن‌ها باعث عوارض استخوانی و سنگ کلیه می‌شود و حتی ریزش مو و ناراحتی‌های پوستی نیز ایجاد می‌کند.

خسرو نیا اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما چندین دارو بدون نسخه پزشک مصرف می‌شوند که یکی از آن‌ها ویتأمین‌ها هستند که استفاده بی‌رویه آن‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌ها نیز از دیگر داروهای پر مصرف بدون نسخه هستند که مردم باید عوارض استفاده خودسرانه از این داروها را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: دارو وقتی به میزان زیاد مصرف شود مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند و حتی برخی اوقات باعث از بین رفتن کبد شده و نیاز به پیوند کبد را ایجاد می‌کند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی در مصاحبه با رادیو گفت و گو گفت: هموطنان توجه داشته باشند که هیچ مکملی را بدون نسخه پزشک مصرف نکنند. نوروبیون زمانی لازم است که بعد از آزمایش خون مشخص شود که ما نیاز به مکمل داریم و پزشک آن را برای ما تجویز کند.

۲۳۳۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1812504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =