۰ نفر
۱۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۹

طرح سوال از رئیس جمهور به فصل آخرش رسید و بسان جنین متولد نشده​ای از دار دنیای روابط دولت و مجلس، رفت.

نسرین وزیری: «عدم اجرای قانون ارائه تسهیلات مترو، نخستین جرقه را برای طرح سوال از رئیس​جمهور زد». این را علی مطهری در دفاع از استعفایش گفت اما همه نمایندگان به یاد داشتند که نخستین بار پس از اعلام دوستی ملت ایران با ملت اسرائیل از سوی اسفندیار مشایی بود که مطهری دست به کار تهیه این سوال شد. سوالی که با تایید اظهارات وی از سوی رئیس​جمهور امضاهایش نیز کامل شد و اگر نبود توصیه مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران در همان سال 87 به جریان می​افتاد.
اما بیش از سه سال از آن روزها گذشت و بند به بند به متن این سوال افزوده شد. سوالی که ارائه​اش به هیات رئیسه یکبار به دلیل حفظ فضایی آرام در کشور در ابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها به تاخیر افتاد و یکبار به درخواست هیات داوری اصولگرایان، تا اینکه با اصرار رئیس​جمهور بر مواضعش در خصوص نحوه اجرای قانون عفاف و حجاب، این مانع نیز رفع شد. طرح در تیرماه امسال به هیات رئیس ارائه شد اما تا مهرماه همتی برای اعلام وصولش نبود تا اینکه علی مطهری اعلام کرد در اعتراض به این روند، استعفا می​دهد.
دریافت طرح استعفا نیز خود حکایتی دیگر داشت که به دلیل سفر خارجه رئیس​مجلس، دیگر اعضای هیات رئیسه حاضر به دریافتش نشدند و همین هم یک هفته​ای به تاخیر افتاد تا داستانی دیگر در خصوص زمان بررسی این استعفا آغاز شود. از تلاش هیات رئیسه برای کاهش تعداد امضاهای طرح سوال از رئیس​جمهور از یکسو و تلاش طراحان سوال برای افزایش آن نیز می توان به عنوان موسیقی متن، تک تک سکانس​های گذشته یاد کرد. تلاش​هایی که سبب شد این طرح 100 امضایی تا روز اعلام وصول استعفای مطهری به 60 تا تقلیل یابد. طراحان که حفظ جایگاه نظارتی مجلس را سرلوحه کار خویش قرار داده و تاکید داشتند که نباید با تساهل از کنار بی​قانونی دولت گذشت، کوشیدند تا با افزایش امضاهای طرح سوال از رئیس جمهور با یک تیر دو نشان را بزنند. نخست اجرای طرح سوال از رئیس​جمهور و دوم حفظ و ابقای مطهری در مجلس.
همین​ تلاش​ها بود که استعفای مطهری را از روز یکشنبه این هفته به روز چهارشنبه موکول کرد. چرا که تعداد امضاها بار دیگر به 74 رسیده بود. باهنر پس از پایان جلسه روز یکشنبه اعلام کرد که سوال را به کمیسیون ارجاع داده و این نشان دهنده به جریان افتادن طرح سوال از رئیس​جمهور بود. اما مطهری هوشمندانه اعلام کرد که با همین یک حرف باهنر استعفایش را پس نمی​گیرد و با رصد کردن رفتار هیات رئیسه منتظر روز چهارشنبه می​شود تا چنانچه باز هم هیات رئیسه در بررسی این سوال ان قلت آورد؛ او از استعفایش دفاع کند.
رد استیضاح وزیر اقتصاد در فضایی که تا یک روز پیش از آن، همه از تاییدش سخن می​گفتند، مقدمه​ای بود برای اینکه طرح سوال از رئیس​جمهور از حیز انتفا خارج شود. به همین دلیل در ناباوری نمایندگانی که تصور می کردند این سوال به جریان افتاده، استعفای مطهری به عنوان نخستین دستور کار جلسه روز چهارشنبه قرائت شد و لاریجانی گفت که تعداد امضاها باز از نصاب افتاده است. همین یک جمله کافی بود که سوال کنندگان پی ببرند در حالیکه دو روز گذشته مشغول بررسی استیضاح وزیر بوده​اند، هیات رئیسه به تلاش های خود برای بازپس گیری امضاها ادامه داده است. دیگر رمقی هم در سوال کنندگان دیده نمی​شد که معلوم شود تعداد امضاهای این طرح چقدر شده است. حتی گفته مطهری مبنی بر اینکه استعفای او مانع از بررسی دوباره طرح سوال از رئیس​جمهور نمی​شود و دیگر سوال کنندگان می توانند آن را ادامه دهند نیز تنفسی مصنوعی به جسم این سوال ندمید.
به این ترتیب طرح سوال از رئیس​جمهور با بررسی استعفای مطهری در یک روز باران زده پاییزی به فصل خزان خود رسید. هم متن درخواست استعفایش در صحن علنی قرائت شد و هم خودش از این استعفا دفاع کرد. شش نماینده هم از میان 42 نفری که برای مخالفت با استعفای مطهری ثبت نام کرده بودند، نطق کردند. غلامرضا مصباحی مقدم، خروج مطهری از مجلس را به منزله رخت بر بستن «جربزه نمایندگی» از مجلس خواند، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود گفت که باید مانع از خروج یک نماینده شجاع شد، پزشکیان به اصولگرایان توصیه کرد که به سنت پیامبر پایبند باشند و مصطفی رضاحسینی نماینده شهربابک در نطق شدید الحنی گفت که اگر قرار است نمایندگان هیچ​کاری نکنند، در مجلس را ببندند و کلیدش را به رئیس​جمهور بدهند!
در این میان تنها نطق ستار هدایتخواه نماینده حامی دولت متفاوت از دیگران بود که می​گفت مطهری چون می​داند برای انتخابات مجلس نهم رایی ندارد، با استعفایش یک کناره گیری قهرمانانه را رقم زده است. اظهاراتی که اگرچه با فریادهای دو-دو نمایندگان به نشانه مخالفت همراهی می​شد اما نشان از منویات نمایندگان حامی دولت داشت. چه آنکه حسینیان رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی هم اگرچه به مطهری گفته بود که در مخالفت با استعفایش نطق خواهد کرد اما ترجیح داد که سکوت اختیار کند. اما رای نهایی نمایندگان نشان از جایگاه و وزن سیاسی حامیان دولت در مجلس داشت. تنها 31 رای موافق به این استعفا در مقابل 155 رای مخالف و 12 رای ممتنع، شاهد این مدعا بود. حامیان دولت که بخشی از مخالفان طرح سوال از رئیس​جمهور بودند، حتی کمتر از حداقل امضا کنندگان طرح سوال از رئیس​جمهور -60 نماینده- به شمار می​روند. حال آنکه اساسا برای سوال از رئیس​جمهور رای گیری​ای انجام نمی​شد و احمدی​نژاد ولو در صورت حضور در مجلس هم در معرض رای نمایندگان قرار نمی​گرفت که با 31 رای حامیانش، همراهی شود! سوالی که به گفته مطهری حتی در شرایط جنگ نیز می​شد آن را پرسید و نشد که جامه حقیقت بپوشد.
/2929
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۳
    0 1
    اون همه سر وصدا برای استعفا ............... ژست تبلیغاتی یا واقعیت ؟!
  • بدون نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۳
    0 0
    واقعیت دوست عزیز