۰ نفر
۱۲ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۱

جام جم نوشت:

طبق آمار ستاد دیه کشور هر روز به طور متوسط 6 نفر بابت مهریه به زندان می‌افتند و فقط طی 50‌روز منتهی به مهر ماه امسال، 327 زندانی دیگر به محبوسان قبلی اضافه شده‌اند تا رقم زندانیان مهریه به 3 هزار و 327 نفر برسد.
این رقم شاید در نگاه اول در مقایسه با تعداد زنان و مردان متاهل آمار چشمگیری نباشد؛ ولی در واقعیت به معنای اشغال 3 هزار و 327 تخت در زندان‌ها، اضافه شدن بار مالی به سیستم قضایی و بلاتکلیف ماندن 3 هزار و 327 زن همراه خانواده خود است. اگر این گونه به زندانیان مهریه نگاه کنیم آنها یک تهدید هم برای خودشان و هم برای جامعه محسوب می‌شوند.
البته باید این موضوع را هم در نظر گرفت که مهریه حقی شرعی و قانونی برای زنان است و وقتی مردی خود را از بابت پرداخت مهریه به همسرش مدیون می‌کند، قبل از این‌که به سرنوشت زندانیان مهریه دچار شود، باید فکری برای این تعهد مالی بکند که بیشتر مردها نیز در کوران غلیان هیجان ناشی از ازدواج به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند دینی است که بر گردن دارند.

قوانین باید اصلاح شود
اما حالا اوضاع به جایی رسیده است که برخی مراجع تقلید به این فکر افتاده‌اند تا شاید با گوشزد کردن دستورات اسلام و شرع برای مهریه‌ها ترمز بگذارند.روز گذشته آیت‌الله مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود چنین کرد و خواستار اصلاح قوانین خلاف شرع در ازدواج شد.
این مرجع تقلیدکه تاکید داشت تعیین مهریه‌هایی معادل تاریخ تولد دختر یا به ارتفاع قله‌های مرتفع دنیا به‌زغم خانواده دخترها ابزاری برای حفظ آبروست، معتقد است شوهری که توان پرداخت مهریه را ندارد نباید به زندان بیفتد، مگر این‌که توانایی مالی‌اش برای پرداخت مهریه ثابت شود.
آیت‌الله مکارم شیرازی بر این باور است که مهریه‌های امروزی از 3 بابت خلاف شرع هستند که به زندان افتادن مردان معسر (با بضاعت مالی اندک و ناتوان در پرداخت مهریه)، تمکین نکردن زنان از شوهر بعد از قسط‌بندی مهریه و این‌که مردان هنگام عقد ازدواج ته دلشان قصدی برای پرداخت مهریه ندارند، خلاف‌هایی است که هنگام ازدواج در ایران رخ می‌دهد.
آیت‌الله مکارم شیرازی در خلال گفته‌هایش از دو قوه مقننه و قضاییه نیز خواست تا این خلاف‌های شرعی را که به واسطه ازدواج در کشور اتفاق می‌افتد اصلاح کنند، چرا که به باور او این قوانین اصلاح نشده هستند که پیامدهای اجتماعی از این جنس را به بار می‌آورند. اما این اظهارات در حالی مطرح شده که مجلس فعلا برنامه‌ای برای ورود به مساله مهریه ندارد.
 

قانونی که تصویب نشد

غضنفرآبادی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: در لایحه حمایت از خانواده ماده‌ای در رابطه با مهریه وجود داشت که به تعیین مالیات برای مهریه‌هایی که از سقفی معین بالاتر می‌روند، اشاره داشت، اما کارشناسان گفتند که چنین کاری درست نیست و تعیین مالیات برای مهریه مشکل شرعی و قانونی و تبعات اجتماعی به دنبال می‌آورد.
او اضافه می‌کند: البته هنوز هم بهترین اهرم فشار در بحث مهریه همان تعیین مالیات است، ولی باید توجه داشت هر رویه‌ای که وضع می‌شود باید یک سری الزامات و ضمانت‌های اجرایی داشته باشد، مثلا اگر قرار باشد برای مهریه سقف تعیین کنیم باید ساز و کارهای آن دقیقا مشخص باشد و ضمانت اجرایی هم داشته باشد، در غیر این صورت هیچ خاصیتی نخواهد داشت.
این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس که تلاش برای فرهنگسازی و تغییر نگرش جوانان و خانواده‌ها نسبت به ازدواج و مهریه را بهترین راه برای سر و سامان دادن به اوضاع کنونی می‌داند، در عین حال تاکید دارد که اگر در مورد مهریه بحث‌های جدی و کارشناسی مطرح شود و نیاز به قانونگذاری داشته باشد مجلس آماده است تا نسبت به تصویب قوانین جدید و اصلاح قوانین قدیمی اقدام کند.

 

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام NL ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    8 5
    راه حل خیلی ساده است قوانین ازدواج و طلاق و حضانت بین زن و مرد عادلانه و برابر بشه تا مهریه حکم تنها راه نجات رو نداشته باشه. اونوقت میبینید که چقدر اوضاع فرق میکنه...
  • بدون نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    5 5
    بیخودترین چیزی که من توی زندگی دیده ام مهریه است ولی تو مملکت ما الکی چنین مسئله جا افتاده . متاسفانه در دورترین نقاط کشور هم مهریه بالای 1000 مد شده است !!!! مثلا دخترانی را می شناسم که 3 کلاس هم سواد ندارد ولی مهریه 1000 تائی ازدواج کردند !!!! 000/000/000/6 = 000/000/6*1000
  • بدون نام MY ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    3 4
    مهریه برای برخی خانمها ضمانت زندگی بی دغدغه تر و ابزاری برای رها شدن در روز مباداست زمانی که به هیچ عنولن با همسر تفاهم ندارد اما همسر خوذ را بیرون خانه ببا صیغه و همسر دوم ارضا میکند و ایشان را رها میکند اما اگر قانون اجازه طلاق را به زن هم بدهد یا خقی در داشتن بجه بعد از طلاق قایل شود دیگر مهریه تا خد زیادی کاربردش را از دست میدهد و شاید جز در برخی خانواده ها منسوخ شود
  • بدون نام IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    1 0
    به ما که گفتند این لایحه که در مجلس است بحث شکلی قانون خانواده است و وقتی مجلس این را تصویب کرد قوه قضاییه یک لایحه دارد که بحث ماهوی قانون خانواده را مطرح می کند و دولت عجله کرده زود آمد در این مورد بحث ماهوی را هم گنجانده است
  • بدون نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    3 1
    چرا باید مرد مهریه ایی بنویسد که اصلا نمی تواند بدهد مثل صدور یک چک بلامحل که مجازات کیفری دارد و یکی که کلاهبردار است می تواند از چک بلامحل هم استفاده کند و وسیله متقلبانه است ، مهریه ایی که مرد ندارد که بدهد هم باید مجازات کیفری داشته باشد تا کسی از این به عنوان یک وسیله متقلبانه استفاده نکند.
  • بدون نام IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    2 2
    اقایی که گفتی دختری رو میشناسم که سه کلاس سواد داره مهریه اش هزاره مگه مهریه با سطح سواد بالا تر میره خجالت داره این حرفها
  • احمد IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    1 0
    همان طوریکه برای ثبت سند دردفتر خانه نصبت به ارزش سند معامله هزینه ثبت و مالیات می کیر ند باید در ثبت سند ازدواج هم مثل سند املاک نصبت به ارزش سند ثبت شده هزینه و مالیات کرفته شود
  • بدون نام IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۳
    7 1
    من خودم یک خانم هستم و متاسفم که این روزها اکثر ازدواج ها بر اساس منافع مالی انجام می شود و خانواده ها و چشم و همچشمی هم در این میان نقش اول را بازی میکند بخصوص بین خانمها آیا یک دختر کالا است که برایش نزخ تعیین میکنید و آیا فرضا مهریه ای که بر اساس700 سکه تعیین میشود واقعا قسمت یک انسان است؟ البته در بین آقایان هم هستند کسانی که اذیت میکنند و زن را وادار میکنند که با مهریه به جنگ زورگویی و اذیت و آزار آنان برود اما باید برای مهریه یک سقف کلی گذاشت و اگر کسی غیر ازآن خواست برای همسرش مهریه ی بیشتری تعیین کند باسند دیگری باشد واقعا" مهریه و جهزیه با این گرانی ها باعث ناراحتی و معضلات بسیاری ازخانواده ها شده است لطفا مراجع هرچه سریعتر فکری به حال این معل کنند.و حداقا و حداکثری تعیین شود.
  • سعيد IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    3 0
    مهريه همسر من سن تولدش است ولي واقعا در آن موقع آنقدر هيحان داشتم و اين شعار قديمي ها كه مهريه فقط يك سنته كي داده و كي گرفته من اغوا شدم و اين اصلا فريب پنهاني خانواده دخترها بر پسر ها است كه در ايران جا افتاده و بايد جلوگيري شود ووظيفه دولت اطلاع رساني وقانونمند نمودن اين مقوله است و با يك تحقيق ساده هم ميفهميد كه علت طلاقها مهريه بالا است و طلاقها در زوجهايي كه مهريه پايين دارند كمتر است ويك دختر هنگام ازدواج با يك دلبري يا دلگير شدن كه" ارزش من مگه اينه ! " به راحتي مي تواند فكر يك پسر باهيجان ازدواج را مختل و مهريه را بالا ببرد وپسر هم اطلاع رساني دقيق نشده است وتنها فكرو هدفش زندگي تشكيل دادن است به راحتي اغوا ميشود وواقعا مقصر يا كلاهبردار نيست
  • حميد IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    1 0
    آيا مسولاني كه از قانون مند كردن مهريه فرار ميكنند و سنگ اندازي ميكنند كساني نيستند كه خود دختر دارند و سنگ آنها را در شراِيط كاملا نابرابر به سينه ميزنند !!!! آيا آنها خوشبختي دخترشان را در همين اوضاع فعلي مهريه نمي بينند!!!! آيا زندان كردن يك جوان به خاطر دوست داشتن بي انتها در اول زندگي كه آنهم توسط خانواده دختر تحميل شده يك جنايت نيست !!! آيا مهريه همون عشق بي وصفي نيست كه پسر در اول ازدواج باتمام وجودش ميخواهد به دختر بگويد كه واقعا دوستش دارد و ايا پاسخ اين عشق زندان شدن است ؟؟ شما خودتان پيدا كنيد كلاهبردار واقعي كيه ؟؟
  • يزدان IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    1 0
    واقعا واي بر مسئولين ما كه چقدر مديريتشون ضعيفه كه نميتونن يك مسئله پيش پا افتاده تو جوامع ديگه رو حل كنن . وامصيبتا . حلش كنين تا خيال همه راحت شه . سقف بزارين . مگه ميخواين ارزش مادي چيزي رو تعيين كنين كه نميشه . يكم فكر كنين و واقع بين باشين .