روزی روزگاری کشتی یونانی/ اگر همین کشتی به گِل نشسته در ترکیه بود...

این روزها کشتی یونانی بیشتر از همیشه به گل نشسته است.

فرهاد طالبیان: چه کیش رفته باشید، چه نرفته باشید، حتما اسم کشتی یونانی را شنیده‌اید. کشتی یونانی در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی در دریای خلیج فارس و در ساحل جزیره کیش به گل نشست و طی سال‌ها به یکی از مناطق دیدنی جزیره کیش تبدیل شد.

این کشتی البته تاریخچه ۸۰ ساله دارد، در سال ۱۹۴۳ میلادی (۱۳۲۲ هجری شمسی) کشتی‌سازی ویلیام همیلتون و شرکا در شهر پورت گلاسگو اسکاتلند این کشتی را می‌سازد و همان سال آن را به وزارت حمل‌ونقل جنگ بریتانیا می‌فروشد.

بعدها شرکتی به نام کشتی بخار لاریناگا، آن را در اختیار می‌گیرد و دو سال بعد کشتی را به شرکت تی اند جی هریسون واگذار می‌کند. اطلاعتی که در دست است نشان می‌دهد در فاصله این سال‌ها (از ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ میلادی)، کشتی مذکور در اجازه دولت آفریقای جنوبی قرار می‌گیرد.

روزی روزگاری کشتی یونانی/ اگر همین کشتی به گِل نشسته در ترکیه بود...

جالب است بدانید که سرنوشت این کشتی در پایان دهه ۵۰ میلادی به ایران می‌رسد و در سال ۱۹۵۹ میلادی نوبت یک شرکت ایرانی مالکیت کشتی را از آن خود می‌کند. شرکت ایرانی لوید اند کو خرمشهر، پس از تغییر نام کشتی به کوروش ایرانی، مدیریت آن را به شرکت بی اش‌ورث و شرکا می‌سپرد. در سال ۱۹۶۵ میلادی نیز خطوط کشتیرانی ایران در خرمشهر مالک آن می‌شود و نام همدان را برای کشتی انتخاب می‌کند.

در نهایت دو فرد یونانی آخرین صاحبان کشتی بودند که در سال ۱۹۶۶ اقدام به خرید آن می‌کنند. ماجرای به‌گل‌نشستن کشتی در همان سال رخ داد و از آنجا که کشتی متعلق به یونانی‌ها بود، به کشتی یونانی معروف شد.

چرا کشتی به گل نشست

روایت‌های مختلفی درباره علت به گل نشستن کشتی یونانی وجود دارد، مثلا گفته می‌شود که ناخدای این کشتی عاشق یک دختر ایرانی می‌شود، اما خانواده این دختر با این موضوع مخالفت می‌کنند روزی ناخدا با دختر قرار می‌‎گذارد تا آن را با خود به یونان ببرد تا این کشتی به‌گل‌نشسته و این ازدواج اتفاق نمی‌افتد.

یا گفته می‌شود که صاحب کشتی چون دچار ورشکستگی می‌شود و خودش این اتفاق را پیش می‌آورد تا بتواند از شرکت‌های بیمه خسارت دریافت کند. برخی از مردم محلی هم می‌گویند ناخدای این کشتی تحت‌تاثیر مشروبات الکلی بوده و این اتفاق رخ می‌دهد.

اما در کنار همه این دلایل عجیب و غریب برخی می‌گویند در زمان حادثه هوا بسیار مه‌آلود بوده و به‌دلیل نبود فانوس‌های دریایی، کشتی به‌سمت جزیره آمده و این اتفاق رقم می‌خورد.

روزی روزگاری کشتی یونانی/ اگر همین کشتی به گِل نشسته در ترکیه بود...

پایان کشتی به گل نشسته؟

دلیل به گل نشستن کشتی یونانی هرچه که بوده، اما در همه این سال‌ها به رونق گردشگری در جزیزه کیش خیلی کمک کرده است. حتی این اواخر که دیگر وضعیت کشتی چندان مناسب نیست.

مدتی پیش قرار بر این بوده که این کشتی به عنوان یکی از نمادهای اصلی گردشگری کیش، بازسازی و پذیرای گردشگران در عرشه کشتی باشد؛ اما علی‌رغم همه نگرانی‌ها و هشدارها گویا مسئولان برای این کشتی و سرنوشتش نگرانی‌ای ندارند.

چندی پیش خبرگزاری ایرنا پیگیر این موضوع شد و اعلام کرد که پیگیری‌ها حاکی از آن است که معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش برنامه خاصی برای احیای این کشتی تاریخی ندارد؛‌ آنان به توضیحات کلی در مورد آغاز مطالعات مربوط به احیای این کشتی اکتفا می‌کنند، اما مسئله این است که آیا اصلا فرصتی برای احیا باقیست؟ یا کشتی یونانی نفس‌های آخر را می‌کشد؟

در کنار هشدارها و افسوس‌ها درباره سرنوشت کشتی یونانی بسیاری از منتقدان صنعت گردشگری در ایران معتقدند که اگر این کشتی در یکی از کشورهایی که نسبت به حضور گردشکر بسیار فعال عمل می‌کند، وجود داشت،‌هرگز با چنین سرنوشتی روبه‌رو نمی‌شد، مثلا در همین ترکیه. کاش مسئولان این توصیه‌ها و هشدارها را جدی بگیرند.

بیشتر بخوانید:

روزی روزگاری پاتوق ناصرالدین شاه/ سفر یک روزه به یک روستای خنک و قشنگ در نزدیکی تهران

«حلیمه‌جان» کجاست که ان‌قدر از آن تعریف می‌کنند؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1820565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    10 2
    شما ایران رو با ترکیه مقایسه می کنین؟؟؟؟؟ خخخخ
  • DE ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    5 0
    تاسف
  • بی نام HK ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    11 0
    ساده لوحی نیست اگر فک کنیم توریست فقط برای دیدن یک کشتی می آید و می رود!؟ توریست ویزا و مستر کارت بانکی دارد توریست زن دارد دختر دارد توریست عادات و رفتارهای فرهنگ خود را دارد لباسش مویش غذایش پرداختش معاشرتش همراهش علایقش ترس هایش نگرانی هایش امنیتش و ... همه و همه او را تا کشتی می اورد و هموطن ما را برای تجربه متفاوت تا ترکیه می برد در غیر این صورت می ماند همان یک مشت گردشگر تاریخی فرهنگی مسن که انهم دیگر نمی اید.
  • بی نام HK ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    4 0
    ساده لوحی نیست اگر فک کنیم توریست فقط برای دیدن یک کشتی می آید و می رود!؟ توریست ویزا و مستر کارت بانکی دارد توریست زن دارد دختر دارد توریست عادات و رفتارهای فرهنگ خود را دارد لباسش مویش غذایش پرداختش معاشرتش همراهش علایقش ترس هایش نگرانی هایش امنیتش و ... همه و همه او را تا کشتی می اورد و هموطن ما را برای تجربه متفاوت تا ترکیه می برد در غیر این صورت می ماند همان یک مشت گردشگر تاریخی فرهنگی مسن که انهم دیگر نمی اید.
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    13 0
    تمام میراث این کشور نابود شد
    • NL ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      4 0
      انسان چقدربایدابلهه باشد که یک کشتی رو که میلیاردها دلارپواش است رها کند بعد بگویید این اینجا بماند جذب توریست کند ما رفتیم کسی نبود
    • NL ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      1 0
      انسان چقدربایدابلهه باشد که یک کشتی رو که میلیاردها دلارپواش است رها کند بعد بگویید این اینجا بماند جذب توریست کند ما رفتیم کسی نبود
  • CH ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    6 0
    بارها و بارها برای بازسازی و تبدیل کشتی به هتل یا رستوران صحبت شد ، حتی چند شرکت ایتالیایی و یونانی طرح ارائه دادن ، اما هربار که مدیر عامل یا مسئولی در مورد بازسازی و احیا کشتی یونانی حرف زد چند ماه بعد خودش از جزیره رفت ...
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    2 0
    تاسف داره
  • هومن IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    0 0
    کشتی یونانی جزییره کیس در زمان مدیران مختلف از دهه هفتاد بارها مورد بازدید قرار گرفته لیکن با توجه به ساختار تمام فلزی زنگ زده آن صادقانه هیچ طرح قابل اجرا، امن و معقولی جهت بازسازی آن پیشنهاد نشده. مطمعن باشید مسولین ابایی از هزینه سنگین روی یکی از نمادهای مهم گردشگری کیش نداشتند. گاهی اوقات باید حقایق را در نظر گرفت. شاید بتوان در کنار این کشتی بنای یادبودی شبیه آن در دریا ایجاد کرد.