نقش شهید مطهری در پیدایش انقلاب بیشتر بود یا دکتر شریعتی؟

عصر ایران نوشت: دکتر علی مطهری در پاسخ این سوال که اگر بخواهید نقدی را متوجه آرا یا عملکرد پدر بدانید کدام است؟ علی مطهری هم بی درنگ پاسخ داده: دعوت از دکتر شریعتی به حسینیه ارشاد.

جناب مطهری! کاش به جرم بودنِ شعار زنده باد اسلام در دوره‌ایی که اختناق بود و فشار و به دوره‌ای که بسیاری از جوانان مجذوب و مرعوب مکتب‌های مختلف می‌شدند و این‌که شریعتی چگونه آن‌ها را از این رعب و جذب رها می‌کرد و چگونه این سردرگمی‌ها را از آنان می‌گرفت و این‌که چگونه به آن‌ها می‌آموخت اهل تحقیق باشند و بیاندیشند و در عین حال خود را خالی از اشتباه ندانند و در پی رفع اشتباه خود برآیند هم اشاره می‌کردید.

البته که شناختن شریعتی، شناختن یک فرد و یک شخصیت نیست بلکه شناختن یک مکتب و یک ایدئولوژی است که توانست گروه گروه جوانان را از کاخ‌جوان‌ها به حسینیه ارشاد بکشاند و زمینه شناخت و شهرت شهید مطهری‌ها را مهیا سازد تا دست به تغییر خود و سپس، تغییر وضع موجود بزنند.

آری این اصل مطلب و انتهای مقصد و رسالت بزرگ شریعتی بود که آن را به خوبی انجام داد و همین تغییر زیربنای انقلاب بزرگ ملت ایران شد.

نمی‌گویم که دیگران از جمله شهید مطهری نقشی نداشتند، همه سهم داشتند اما این‌کجا و آن‌کجا..!

سال‌ها از شهادت شریعتی می‌گذرد و او هم‌چنان در نظر جامعه؛ یک مظهر و یک انسان تمام و یک الگوی متعالی است که به‌ دنبال ایجاد یک مکتب در اسلام شناسیِ پاسخگوی نیازهای جامعه بوده است و نه در کمال بخشی به معارف اسلامی سنتی..!

از این منظر شریعتی هم آگاه است و هم دردمند و هم مسئول و در عین حال مسلمانی متعهد که در روزگار کنونی نمی‌خواهد در چارچوب مملکت خود و جامعه خود و تاریخ خود زندگی کند و لذا در کار تجدید ساختمان مکتب و مرتب کردن صفحات کتاب به‌ هم ریخته مذهب درآمده و همچنان برای ساختن انسان نمونه، ساختن و خودسازی را آغاز کار می‌داند.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1820650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =