تحقیقات جدید نشان می‌دهد در صورتی که والدین برای فرزندان نوجوان و جوان خود ماشین بخرند می‌تواند عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد نوجوانان و جوانانی که دارای خودرو هستند یا به طور آزادانه اجازه دارند از خودروی خانواده استفاده کنند با احتمال بسیار بیش‌تری ممکن است تصادف کنند.این در حالی است که در صورتی که خانواده‌ها در مورد قوانین رانندگی فرزندان خود را توجیه کنند و روی رانندگی آن‌ها نظارت داشته باشند میزان تصادفات و جراحات رانندگی بسیار پایین می‌آید.

 این بررسی‌که توسط مرکز تحقیقاتی بیمارستان کودکان در فیلادلفیا و شرکت بیمه‌ای State Farm صورت گرفته است و قرار است نتایج نهایی آن در ماه اکتبر منتشر شود.

 آمارها نشان می‌دهد تصادفات رانندگی مهم‌ترین دلیل مرگ و میر در کشور آمریکاست . سالانه بیش از 5 هزار نوجوان در آمریکا به دلیل تصادفات رانندگی کشته می‌شوند.

 بسیاری از والدین تصور می‌کنند در صورتی که فرزند آن‌ها موفق به گرفتن گواهینامه شود صلاحیت‌های لازم برای رانندگی را داراست و خطراتی که ممکن است فرزند آن‌ها را در حین رانندگی تهدید کنند دست کم می‌گیرند.

 این در حالی است که بسیاری از این نوجوانان در حین رانندگی قوانین را رعایت نمی‌کنند و دست به کارهای پرخطر می‌زنند.

 آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد در سال 2007 نزدیک به 3000 نوجوان که اقدام به رانندگی کردند جان خود را از دست دادند و نزدیک به 250 هزار نوجوان دیگر دچار آسیب‌دیدگی‌هایی شدند که در برخی از موارد میزان آسیب دیدگی بسیار شدید بوده است.

 دکتر جفری ویس پزشک متخخص اطفال و یکی از افرادی که روی پروژه رانندگی کردن نوجوانان کار می‌کرده است در این باره گفت : رانندگی کردن نوجوانان موضوع بسیار مهمی است.سالانه هزاران نوجوان در طی تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند در حالی که می‌توان با انجام اقدامات پیشگیرانه میزان مرگ و میر آن‌ها را به طور قابل توجهی کاهش دهیم.

 در گزارشی که در سال 2006 منتشر شده است از والدین خواسته شده است نسبت به رانندگی فرزندان خود توجه بیش‌تری نشان دهند و سعی کنند شیوه درست رانندگی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را به فرزندان خود بیاموزند.

 در یکی از این بررسی‌ها ، محققان مطالعه ای را در 68 دبیرستان و روی بیش از 5 هزار و 500 نوجوان به انجام رساندند.این مطالعه در سال 2006 به انجام رسید و از افراد مورد تحقیق خواسته شد به سوالات خاصی در زمینه رانندگی و این که آیا آن‌ها دارای خودرو هستند و یا اجازه دارند به طور آزادانه از خودروی والدینشان استفاده کنندپرسیده شد.

 نزدیک به 70 درصد از افراد مورد تحقیق اعلام کردند که یا دارای خودرو هستند یا به طور آزادانه از خودروی والدینشان استفاده می‌کنند.بسیاری از این نوجوانان اعلام کردند بعد از گرفتن گواهینامه آن‌ها تبدیل به راننده اصلی خانواده می‌شوند و در اکثر مواقع آن‌ها در هنگام رانندگی در پشت فرمان می‌نشینند.

 وینستون در این باره گفت : این موضوع که نوجوانان تا این حد به طور آزادانه می‌توانند از خودروی والدینشان استفاده کنند بسیار نگران کننده است.این آزادی می‌توانند عواقب بسیار خطرناکی به همراه داشته باشد.بسیاری از نوجوانان به دلیل همین آزادی‌ها در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند یا دچار جراحات و نقص عضو می‌شوند.

 این بررسی‌ها نشان می‌دهد یک چهارم نوجوانانی که به طور آزادانه اقدام به رانندگی می‌کنند تصادف می‌کنند، این در حالی است که این رقم در مورد نوجوانانی که پدر و مادر آن‌ها روی رانندگی فرزندانشان نظارت دارند و بچه‌ها برای رانندگی مجبور به اجازه گرفتن از والدینشان هستند به 10 درصد کاهش پیدا می‌کند.

 محققان در طی این مطالعات دریافتند حتی نوجوانانی که به طور جدی توسط والدینشان کنترل نمی‌شوند نسبت به نوجوانانی که هیچ کنترلی روی آن‌ها نیست به میزان 50 درصد کم‌تر تصادف می‌کنند و در هنگام رانندگی عادات بهتری دارند.برای مثال این نوجوانان با احتمال 71 درصد کم‌تر مشروبات الکلی مصرف می‌کنند و به احتمال 30 درصد کم تر در حین رانندگی از تلفن همراه استفاده می‌کنند.

 دکتر نیرانجان کارنیک متخصص سلامت ذهن در دانشگاه شیکاگو در مورد این تحقیق گفت : این بررسی‌ها نشان می‌دهد نظارت والدین نقش بسیار مهمی در کاهش میزان تصادفات رانندگی نوجوانان و جوانان دارد.

 تایم ، 25 سپتامبر

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =