زیاده‌روی نوجوانان اروپایی در نوشیدن الکل، مانند یک بمب ساعتی، سلامت جامعه جوان این قاره را تهدید می‌کند

محمدحسین شریعتمدار: درحالی که پزشکان تاکید دارند مصرف الکل در سنین نوجوانی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی را افزایش دهد و برای افرادی که مصرف الکل را از سنین پایین شروع می کنند این خطر وجود دارد که در سنین 20 تا 30 سالگی به سرطان کبد دچار شوند، هر روز به تعداد نوجوانانی که در اروپا به مصرف الکل روی می‌آورند افزوده می‌شود. به همین دلیل،مسئولان سلامت اتحادیه اروپا حل این بحران را در اولویت برنامه‌های خود در زمینه سلامت روان قرار داده‌اند.

بر اساس آمار منتشر شده اداره آمار ملی انگستان در سال 2006 ، 49 نفر بر اثر مصرف الکل که منجر به نارسایی کبد شده، جان خود را از دست داده‌اند. همچنین آمار نشان می‌دهد در بین افراد 25 تا 29 ساله، آمار مرگ و میر بر اثر بیماری‌های کبدی در سال 2006 نسبت به سال قبل آن 40 درصد رشد داشته است. آمار تکان‌دهنده پذیرش بیمارستان‌ها نیز نشان می‌دهد موارد پذیرش بیماران برای مصرف بیش از اندازه الکل از 5885 مورد در سالهای 2000 و 2001، به 8072 مورد در سالهای 2006 و 2007 رسیده است.

به گفته پزشکان، افرادی که نوشیدن الکل را در سنین نوجوانی شروع می‌کنند در 20 سالگی به هپاتیت مبتلا می‌شوند و در سنین بالاتر خطر مرگ آنها را تهدید می‌کند.

از 18سالگی؛ هرشب
لوئیس ریمس، یکی از کسانی که دختر 24 ساله خود را از دست داده، می‌گوید: دخترم مصرف الکل را از سنین نوجوانی شروع کرد و از 18 سالگی، هر شب الکل مصرف می‌کرد تا این که به بیماری کبد، نارسایی کلیه و زخم معده دچار شد.

آمار مرگ و میر اینچنینی و تعداد رو به ‌افزایش کودکانی که الکل مصرف می‌کنند نشان می‌دهد مصرف الکل در انگلستان تبدیل به یک اپیدمی و بحران شده که اثرات سوءمصرف آن در سنین 20 تا 30 سالگی به صورت بیماری‌های کبد و همچنین سرطان کبد بروز پیدا می‌کند.

اما بحران سلامت، تنها پیامد مصرف الکل نیست. یکی از پیامدهای دیگری که مصرف الکل به دنبال دارد بالا رفتن میزان جرم و جنایت در میان نوجوانان است؛ به طوری که نوجوانان که در اثر مصرف الکل تعادل روانی خود را از دست می‌دهند، دست به دزدی، تجاوز و قتل می‌زنند. اخیرا 3 نوجوان 16 ، 17 و 19 ساله انگلیسی به دلیل قتل به حبس ابد محکوم شده‌اند.

والدین شریک جرم
میزان بالای مصرف الکل در میان نوجوانان نشان می‌دهد که آنان الکل را به‌سادگی به دست می‌آورند. اما سوال مهم و اساسی اینجاست که نوجوانان الکل را از کجا به دست می‌آورند و چگونه نگهداری می‌کنند؟! به گفته یکی از افسران ارشد پلیس انگلستان 50 درصد نوجوانان الکل را از والدین خود می‌گیرند که این یک هشدار برای والدین است و نشان می‌دهد والدین بیشترین نقش را در به‌وجود آمدن این بحران دارند.

در اروپا البته نوجوانان الکل را از مشروب‌فروشی‌ها و فروشگاه‌هایی تهیه می‌کنند که الکل ارزان ‌قیمت می‌فروشند. همچنین آمار پذیرش بیمارستان‌ها نشان می‌دهد مهمانی‌های جوانانه، محل مناسبی برای به‌دست‌آوردن و مصرف الکل به شمار می‌روند.

پلیس انگلستان با توجه به پی‌آمدهای غم‌انگیز این بحران اعلام کرده است طرح‌هایی برای حل این بحران به اجرا درخواهد آورد و به شدت با نوجوانانی که همراه خود الکل دارند، برخورد می‌کند و الکل آنها نیز توقیف می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =