۲۳ نفر
۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷

تهدید رسمی دانایان علم زلزله 

فریبرز ناطقی الهی 
تهدید رسمی دانایان علم زلزله 

نمی دانم آیا در برابر فرمایشات هر فردی که یک حکم از فرد دیگری دارد باید کرنش کرد و در مقابل دستور پیامبر اسلام صلوات الله علیه مبنی بر اشاعه دانش در قالب زکات علم را ابتر گذاشت یا نه ؟ 

چندی است که فرمایشات رییس سازمان مدیریت بحران تهران تمامی افرادی را که سالها شاید بیش از ٥٠ سال در زمینه علم زلزله و مهندسی آن و مدیریت درست آن تحصیل و تعلیم و پژوهش کرده اند را دچار تزلزل فکری کرده است. ایشان جملات زیر را بکار برده اند، برای حفظ امانت عینا مستخرج از مصاحبه این فرد:

... وی ادامه داد... اینکه بیایند و آمارهای عددی و ... بدهند درست نیست و اگر ادامه پیدا کند، از ظرفیت‌های قضایی هم برای افرادی که تشویش اذهان عمومی و عددسازی کنند استفاده خواهیم کرد."

اول، اگر درکی ابتدایی از آمار تخریب زلزله داشتند می بایستی می دانستند که این اطلاعات بر اساس سناریو های مختلف محاسبه می شوند (senario base) پس بر اساس سناریوی انتخابی، هر آماری در محدوده فرضی درست است لذا این تهدید یعنی چه !؟

چرا تشویش اذهان عمومی ! آیا اگر این دانشمندان پیر یا جوان که عمر خود را برای مقابله با زلزله کشور که هر روز دعوت از کشورها و دانشگاهای مهم چون برکلی و ... دیگر دارند و عمر خود را صرف ایران و جلوگیری از تبعات فاجعه بار زلزله در کشور کرده اند مثلا حکمی بر تشویش اذهان عمومی، گیرم هم اگر بگیرند، کاستی ها و ضعف های نهادهای مرتبط در کشور و بخصوص شهرداری تهران رفع خواهد شد ! و زلزله رخ نخواهد داد و تهران نابود نخواهد شد و ... می ترسم بعد از زلزله و حکم قضایی اساتید بنام کشور، باز دستورات شما این باشد :

مستخرج از مصاحبه ؟!
- خودتان برای زمان زلزله چادر بخرید
- سه روز اول زلزله به گردن خودتان
- آمار مرگ و میر داریم ولی بشما نمی گوییم، حتما منظورشان این بوده، دلتان بسوزد
- زلزله را سیاسی نکنیم ؟؟؟؟
- تهدید به شکایت از دانشمندان زلزله ، حالا مردم و خلاصه زخمی ها و کشته شدگان و ... که چرا در این ساختمانها زندگی می کردید !؟!؟

بدین سان هیچ فرهیخته دانشگاهی دیگر نمی بایستی در خصوص مدیرت آب، ناکارآمدی های صنعت خودرو، روشهای نوین کشاورزی و ... چیزی بیان نمایند چون بلاخره به مدیری بخصوص مدیری غیر توانمندی بر خواهد خورد و اگر قرار باشد قوه قضاییه وارد عمل شود فاتحه کشور را باید از همین امروز خواند ! این چه تهدید نابخردانه ای است آیا یک لحظه به تبعات آن در کلیه ابعاد کشوری و لشکری فکر شده است !؟

نا گفته نماند این نگاه دقیقا عکس فرمایشات رهبری می باشد که ایشان تاکید بر عالم و دانشمند در تخصص و حتی به ازای اعتبارشان ورود به مسائل مهم دیگر کشور را نیز تاکید دارند ! حال این فرمایشات سخیف یعنی چه !؟

مهم نیست افراد چه می گویند ؟ هر کس در عقاید خود آزاد است ولی مسئولی که چنین تفکری داشته باشد آنهم در یک امر حیاتی برای کشور خیلی خطرناک است. یا بگوید اگر غیر از من هر کس حرفی درباره زلزله بگوید از ظرفیت های قانونی استفاده خواهیم کرد! نه اینکه بعد از خواندن این جملات بچگانه مثل زلزله، ما زلزله شناسان و مهندسین زلزله و بحران بر خود لرزیدیم ! کمی تدبیر هم چیز خوبی است ! الله اکبر .

شاعر چه زیبا می فرماید:

ما برای آنکه ایران
خانه خوبان شود
رنج دوران برده ایم

ما برای خواندن
این قصه عشق به خاک
خون دلها خورده ایم

خوشبختانه کشور هنوز به این درجه از خفت تنزل نیافته است که فردی خود را اعلم و عکس دستورات رهبری سخن بگوید ! من جای مقامات عالی رتبه کشور بودم این دانشمندان فدایی این مرز و بوم را تجلیل می کردم و از این جوان جویای نام در جای مناسبتری بهره می بردم. فرنگی ها مثلی دارند خوب است والله، می گویند: Grow up
والسلام


* استاد نمونه ایران در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1837335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
    0 0
    ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمده ایم از بد حادثه اینجا به پناه آمده ایم
  • یک درصدی IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    0 0
    عزیز دل scenario درست است!