۰ نفر
۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۸

روزنامه شرق با مجید جعفر، مدیرعامل کرسنت مصاحبه ای انجام داده است.

 در بخشی از این مصاحبه آمده است:
*ما همیشه به مذاکرات‌مان با مقامات ایرانی به دید مثبت نگاه می‌کنیم. ما راضی شدیم که قیمت[قرارداد گاز] را بالا ببریم و با تبصره‌هایی که شرکت ملی نفت ایران خواسته بود، موافقت کردیم چون می‌خواستیم این قرارداد هرچه زودتر اجرایی شود. اما متاسفانه شرکت ملی نفت، آن‌طور که باید مذاکرات را پیش نبرد. مضافا اینکه در قرارداد، پیش‌بینی شده است اگر از جای دیگری با قیمت بالاتر، گاز به امارات متحده عربی وارد شود، کرسنت متعهد است قیمت گاز قرارداد ایران را به اندازه آن افزایش دهد.
*به نظرم نشت گاز در خط لوله‌ای که برای انتقال گاز در نظر گرفته بودند، مذاکرات را عقب انداخت.
*ما منتظریم که شرکت ملی نفت به تعهداتی که دارد، عمل کند ولی متاسفانه به دلیل فشارهایی که مشتریان ما در امارات و شارجه وارد می‌کنند، مجبور شده‌ایم که قرارداد را به داوری بین‌المللی ببریم. آنها در این شش سال ضررهای زیادی کرده‌اند. به همین دلیل ما هم ضرر کرده‌ایم. بنابراین مجبور شدیم به داوری بین‌المللی برویم.
*چیزی که ما از داوری بین‌المللی درخواست کرده‌ایم، خسارت مالی نیست. حرف ما این است که شرکت ملی نفت ایران به قولی که داده است، عمل کند. اگر کار به جایی برسد که قرار باشد برای خسارت مالی به دادگاه برویم، آن وقت باید از مشتریان‌مان بپرسیم که چقدر خسارت دیده‌اند بعد اقدام کنیم. ما الان دنبال پول نیستیم.
*ما تنها یک چیز از ایران می‌خواهیم. آن هم این است که ایران زودتر صادرات گاز را آغاز کند. آنها اما نشتی‌های لوله انتقال گاز را هم تعمیر نکرده‌اند. ما یک‌سال و نیم است که هیچ صدایی از ایران نمی‌شنویم. این علایمی که دریافت کرده‌ایم، نشان می‌دهد ایران علاقه‌ای ندارد که با ما کار کند، چون برای تعمیر خط لوله هم حرکتی انجام نداده‌اند.
*ما می‌توانیم قیمت خیلی‌خیلی بالاتری از قیمت گازی را که قطر به امارات می‌فروشد، بپذیریم. بیش از این نمی‌توانم وارد جزییات قرارداد شوم.
*ما نه به کسی رشوه داده‌ایم و نه از کسی پول گرفته‌ایم. ما الحمدلله 40 سال است که با ایران رابطه داریم. الان شرکت ملی نفت ایران باید برود و نشتی‌های خط لوله را درست کند. اگر برای همکاری جدی است.
/217/39
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 183803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    0 0
    مشکل کرسنت قیمت و وزارت نفت نیست مشکل اشتباه در تنظیم قرار داد توسط وزارت خارجه است که تا اون مشکل حل نشه هیچ امکان مصالحه وجود نداره بیشتر از این نمیتونم توضیح بدم.