۱۴ نفر
۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
ورزشگاه بزرگ تهران و زلزله، آف سایت 

چندی است موضوع زمین انتخابی برای احداث استادیوم بزرگ تهران (ایران) توسط افرادی که در زلزله، فرونشست و مخاطرات  طبیعی سر رشته دارند مورد انتقاد جدی قرار گرفته است.

اگر جستجو بفرمایید کلیه نقدهای علمی را به سادگی پیدا و سپس می توانید آنها را بصورت کامل مطالعه کنید.

چند روز پیش خبری منتشر شد که شاید این یادداشت برای عزیزان شرکت توسعه ورزشگاهها مفید باشد ؟ اول آدرس خبر برای حفظ امانت و در ادامه خلاصه خبر :

https://www.farsnews.ir/amp/14020827000499 واکنش شرکت توسعه به خطرناک بودن ورزشگاه جدید تهران

"در شرایطی که چندین بار به صراحت مکان پیش‌بینی شده برای ساخت مجموعه ورزشی جدید در پایتخت، شهر آفتاب و روبه‌روی حرم امام خمینی (ره) اعلام شده اما برخی افراد با اهداف غیرورزشی، محل احداث این مجموعه را در منطقه‌ای عنوان می‌کنند که به لحاظ زیست محیطی با برخی مشکلات روبه‌رو است.

این تعداد از افراد همچنین مدعی وجود مشکلات زمین‌شناسی در محل پیش‌بینی شده‌اند، در حالی که این موضوع از ابتدای مذاکرات با شرکت چینی به عنوان مشاور در طراحی، در جلسات خصوصی بارها مورد تاکید وزیر ورزش قرار گرفت.

همچنین وزیر ورزش از این شرکت خواست به دقت ابتدا نتایج مطالعات اولیه زمین‌شناسی و مخاطرات احتمالی طبیعی منطقه را مورد بررسی قرار دهند.

بار دیگر اعلام می‌شود بررسی دقیق منطقه به لحاظ مخاطرات طبیعی مورد تاکید است و تکرار مداوم ادعای وجود مشکلات زمین‌شناسی در این منطقه، تنها تقویت‌کننده ذهنیت رفتارهای سیاسی و غیرورزشی از سوی مطرح‌کنندگان این ادعاست."

فهرست وار عرض می کنم :

١- آیا حقیقتا منطقه دارای مشکلات یاد شده نیست !؟ این منطقه بجز برای زراعت دارای هیچ گونه مشخصات لازم برای احداث بناهای مهم نیست. یک رجوع ساده به نقشه گسلها تهران بزرگ و گزارشات شهرداری و سازمان زمین شناسی کشور در خصوص فرونشست و سطح آبهای زیر زمینی و پدیده تشدید امواج لرزه ای و مشکلات زیست محیطی عدیده این سایت انتخابی را، خیلی روشن برای عزیزان مشخص می نماید (شکل ١ و ٢) چطور انکار می کنید !؟ اصلا کجای تهران این مقدار گسل دارد !؟

ورزشگاه بزرگ تهران و زلزله، آف سایت 

ورزشگاه بزرگ تهران و زلزله، آف سایت 

٢- آوردن جمله " ... و روبه‌روی حرم امام خمینی (ره) در بیانیه چه ضرورتی داشت ! بجز مخدوش کردن فضا تا بتوانید به دانشمندان کاملا مخلص و شناخته شده کشور راحت تر انگی سیاسی بچسبانید و آنها را مثلا تهدید کنید !؟ اگر بدانید این افراد در چه سطوحی برای مخاطرات کشور ارائه طریق و کمک می کنند شاید توبه هم لازم آید ! شهر آفتاب معرف همه شهروندان تهرانی و ایرانی هست، دلسوزی را بدین سان زیر سوال نبریم !

٢- اگر زمین شناسی و زلزله شناسی با فوق تخصص در سطح بین المللی از روی حسن نیت و اعتقاد راسخ به پایداری مستحدثات کشور در بلایا و با رجوع به مطالعات بین المللی و داخلی که از حد احصا بیشتر است این مطلب را بگوید آیا باز او اهداف غیر ورزشی را دنبال می کند !؟ پاسخ شما باید علمی باشد در مقابل نقشه ها و گزارشات رسمی موجود ! اعتبار عالم به علم و مستنداتش و صحت آنها در طول عمر او می باشد ولی گویا در مدیریت برعکس می باشد و حفظ همان یکی دو روزه سمت و پست به هر قیمتی بدون قائل بودن به روز حساب و بیان هر نادرستی برای گذراندن همان جلسه مهم است !

٣- اگر زمین شناسی نامی همانند پرفسور (م ز ) در ایران و در سطح بین الملل می گویند که منطقه مشکل زمین دارد حتما دارد. در ضمن، اول هم باید دید او چه اعتبار گرانی را بدوش می کشد و چقدر دلسوز این کشور و این مجموعه است ؟ چنین افراد دانشمندی در کشور نادر هستند !

٤- نیازی به تاکید وزیر محترم ورزش به شرکت چینی نیست، این مطالعات الفبای هر طراحی ایی در دنیا می باشد و هیچ شرکتی حتی نامعتبر هم بدون این نوع مطالعات دست به قلم بر نمی دارد !

٥- متاسفانه و باز متاسفانه اصلا موضوع درست در کشور بازتاب و مطرح نشده است ! و این برای این معلم با نزدیک به ٤٠ سال در مهندسی سازه و زلزله جای تعجب و تاسف دارد ! همانطور که در برنامه زنده تهران بیست در شبکه ٥ به عنوان یک مهندس سازه و زلزله ذکر کردم، هر سازه ای را در هر منطقه ای حتی روی آب می شود ساخت ولیکن به چه قیمتی !!! و با پذیرش چه ریسکی !!! همانطور که سازمان زمین شناسی و زلزله شناسان مطرح کشور گفته اند، زمین، زمین خوبی برای ساخت نیست ! ما هم عرض می کنیم می شود ساخت ولی به هیج وجه توجیه اقتصادی و ریسک پذیری ندارد لذا اصلا توصیه نمی کنیم ! همین !

٦- چرا بسادگی در محضر پروردگار حاضر و ناظر با انگ هایی مثل " رفتارهای سیاسی و غیر ورزشی ! " این اقدام بلند اساتید ناب و دلسوز کشور و دانشگاه را پایمال می نمایم !
٧- و مهمتر از همه و هزار بار مهمتر از تمام موارد ذکر شده در بالا، اصل و ایده ساخت ورزشگاههای بزرگ و قبول ریسک جمع نمودن صدها هزار نفر در یک مجموعه و تقبل هزینه های سرسام آور ساخت و نگهداری و ترافیک حاصله و ... برای یک بازی در هفته یا در ماه در تمام دنیا مدتهای مدیدی است که منسوخ شده است !! یعنی منسوخ است دوباره تاکید می کنم !! و بجای آن، همانگونه که در قطر و دیگر کشور ها در سالهای اخیر مشاهده کرده ایم، ورزشگاههای کوچکتر بتعداد بیشتر ساخته می شوند !

خداوند تمامی اساتید و دانشمندان ایران زمین که دلسوز کشور هستند را حفظ بفرماید حتی آنهایی که دیگر !!! خیلی هم دل نمی سوزانند ! بجز این ها کسی بداد ما نخواهد رسید ! نکات بنیادی دانشمندان و دلسوزان این مرز و بوم را با مغلطه کردن خراب نکنیم، خودمان ضرر خواهیم کرد !

فراموش نکنیم؛

فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ
وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ
او که خیر کرده و هشدار داده، ثبت و اجرش را خواهد گرفت. اما در مقابل، او که راست را نگفته و شر کرده آن هم ثبت است و متناسباٌ جزایش را خواهد چشید. عقل می گوید بهتر است از گروه اول باشیم !

* استاد نمونه ایران در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران زلزله کشور۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1838537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =