۱۵ نفر
۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
چرا تهران را برای ایران در زلزله نمی توانیم از دست بدهیم !

سالهای زیادی است که عالمان زلزله شناس و مهندسان زلزله دنیا و کشور در خصوص زلزله سهمگین تهران بارها و بارها هشدار می دهند.

در مقابل بخصوص در دوره اخیر شهرداری، از نیامدن زلزله بزرگ در تهران و تهدید قضایی دانایان زلزله در صورت ارائه دادن مطالعات سناریو بیس خود و غیره صحبت می شود ! از ساخت هتل بلند مرتبه در مجاورت و در حریم گسل و از احداث بزرگترین ورزشگاه کشور در منطقه لرزه خیز جنوب غربی تهران صحبت می شود ؟! بنظر می رسد ناتوانی در مدیریت زلزله تهران توسط شهرداری، رویکرد جدیدی را برای متولیان اصلی شهر فراهم ساخته و آن تغییر صورت مسئله و پاک کردن کل آن می باشد !

تصور نمی کنم کسی در دنیا باشد که به زلزله احتمالی و هولناک تهران در آینده نه چندان دور معتقد نباشد بخصوص در نزد صاحبان علم زلزله در دنیا و ایران ! بحث های دقیق در خصوص موضوع، بصورت کامل در مراجع علمی بسیار زیادی فارسی و خارجی مکتوب می باشند که می شود به آنها رجوع کرد. اما در این یادداشت به بُعد اینکه چرا نمی توانیم تهران را به زلزله ببازیم تمرکز می کنم. باشد که کمی درد زلزله تهران بهتر برای عزیزان مسئول روشن و درک شود، ان شاءالله

فهرست وار عرض می کنم، بشرح ذیل:

١- تهران پایتخت ایران است و مرکز اصلی فعالیتهای کشور از ابعاد سیاسی، لشکری، دولتی، اقتصادی، فرهنگی، سلامت و غیره. از دست دادن این شهر یعنی پایان بسیاری از فعالیتهای عمده کشور که نوعی فلج و از کارافتادگی ارکان اصلی و ساختاری بزرگ را برای حاکمیت ایجاد خواهد کرد !

٢- تمرکز انسانی شاید در طول روز، تا ١٤ میلیون نفر که هر یک به نوعی بصورت شاخه ای به افراد دیگر در کشور متصل بوده و از دست دادن تعداد انبوهی از مردم تهران در زلزله عملا کل کشور را بصورت محسوسی درگیر خود خواهد نمود !

٣- اسکان، درمان، تامین امنیت، تامین مایحتاج عمومی، آتش سوزی فراگیر بعد از زلزله و نانوانی در تردد، هجوم مردم غیر تهرانی و شهرهای حاشیه نشین و پیرامونی آسیب دیده به تهران برای تامین ضروریات زندگی، بزهکاری، کمبود امکانات امداد و نجات، نبود امکانات بیمارستانی، قطع شریانهای حیاتی مثل اب، برق و گاز و انبوهی از مسائل عمده دیگر که بهتر است فعلا بیان نشود، حل این مسائل امری عملا غیر ممکن خواهد شد اگر فکری درباره آنها از پیش نشده باشد و برنامه ای کامل برای آن نداشته باشیم !

٤- ورود دولتهای دوست و دشمن در قالب تیمهای امدادی و غیر امدادی حتی ورود نظامیان دیگر کشورها و ... به تهران و شاید هم مبادرت به اقدامات شرور آمیز !

مسائل مهم دیگری هم هست که بجای خود در آینده ذکر خواهد شد اما توصیه من به آنهایی که در این برهه از تاریخ مسئولیتی در این خصوص در شهر و کشور دارند، با تغییر صورت مشکل و یا کم رنگ کردن آن تغییری نه تنها در تبعات زلزله تهران رخ نخواهد داد بلکه غفلت حاکم موجب تشدید اثرات آن در ابعاد وحشتناک خواهد شد.

توصیه جدی دارم، با حمایت رهبری ( چون متاسفانه کاری جدی صورت نگرفته است علی رغم شعارهای زیبا) وزیری مشاور یا نماینده ای در مجلس با تمرکز بر زلزله و بخصوص زلزله تهران و مدیریت بحران حاصله در دستور کار مقامات کشوری قرار بگیرد تا با کمک دستگاهایی که در قوانین بصورت ضعیف، موازی و حتی گاهی بی مورد تعریف شده اند و عملا خود باعث کندی فرایند بهبود شرایط مدیریت زلزله می باشند وارد عمل شود. حال می بینید چرا تهران را برای ایران در زلزله آتی نمی توانیم از دست بدهیم !!!

باور بفرمایید کسی از بیان این مطلب مسرور نمی شود، علم موجود روز، می گوید، زمان سریع درحال اتمام است و شرایط تهران هر روز در مقابل زلزله درحال بحرانی تر شدن و بنظر بنده ناچیز معلم،آنهایی که به این مهم بها نمی دهند و هر روز هشدار های علمی را از مسیر واقعیت ها منحرف و سیاسی قلمداد یا تهدید می نمایند دشمن مردم ایران زمین و ایران اسلامی هستند- فرقی نمی کند دوست نادان باشند یا دشمن دانا !


* استاد نمونه ایران در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بینانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران زلزله در کشور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1836093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    0 0
    یکی باید این تیتر را ترجمه کند! مگر مجبورید؟ سادگی سخت است؟
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    0 0
    با این معماری فشل که بسیار آسیب پذیر است تهران زلزله شود فقط سرایدار های افغانی خانه های لوکس با ده تا بچه زنده می مانند و نسل آینده ایران را این جمعیت میلیونی تشکیل خواهند داد و ایرانی ها از بین خواهند رفت.