هشدار دادستان مرکز استان خوزستان درخصوص آلودگی هوای استان: با صنایع و شرکت‌های آلاینده محیط زیست برخورد قضایی می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان در بازدید از صنایع اهواز، از ورود دستگاه قضایی به موضوع آلودگی هوای اهواز خبر داد و گفت: با شرکت‌هایی که به‌رغم هشدارها و اخطارهای محیط زیست و دستگاه قضایی در خصوص آلودگی هوا، در این زمینه همکاری لازم را نداشته‌اند، وفق قانون برخورد قضایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از خوزستان ، صادق جعفری چگنی اظهار داشت: در چند روز گذشته شاهد وضعیت قرمز و نارنجی برخی شهرهای استان بودیم و در همین راستا دادستانی مرکز استان با تشکیل جلسه با محیط زیست و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، اقدام به بررسی موضوع و بازدید از صنایع آلاینده نمود.

وی ادامه داد: بخشی از آلودگی هوا مربوط به عوامل طبیعی مانند آتش سوزی هورالعظیم در کشور عراق است و بخش دیگر این آلودگی نیز مربوط به وسایل نقلیه سطح شهر است که بر بر اساس قانون هوای پاک، مقرر شد با اجرای طرح‌های ترافیکی و افزایش دقت در معاینات فنی خودروها، این موضوع نیز مرتفع شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان تصریح کرد: بر اساس گزارش اداره کل محیط زیست استان، بیشترین درصد آلایندگی اهواز و شهرهای همجوار مربوط به صنایع اعم از نفت و پتروشیمی، فولاد، توسعه نیشکر و صنایع جانبی و آتش‌سوزی پسماندهای کشاورزی به ویژه شلتوک برنج است که همه این عوامل در کنار هم موجب تشدید آلودگی در استان شده است.

جعفری چگنی با بیان این که در خصوص این صنایع نیز دستوراتی صادر و برخوردهای قضایی نیز انجام شده است، گفت: در کنار اقدامات پیشگیرانه و در اجرای برخوردهای قهری، سال گذشته برای یکی از مدیران صنایع استان پرونده قضایی تشکیل و وی به یک سال حبس محکوم شده است که پرونده در مرحله تجدینظر خواهی است و با قطعیت رأی، این حکم به اجرا در می‌آید. همچنین برای دو شرکت اصلی دیگر نیز پرونده قضایی تشکیل و در مرحله اخذ نظر کارشناسان محیط زیست است تا میزان خسارت و نوع آلایندگی این شرکت‌ها مشخص و بر اساس آن رای صادر شود.

وی ادامه داد: انتقال گاز فلرهای نفتی به پتروشیمی‌ها، استفاده از فیلترهای مناسب توسط شرکت‌های فولاد، کاهش تولیدات آلاینده محیط زیست، استفاده از روش‌های به روز توسط شرکت‌های توسعه نیشکر و ارائه آموزش‌های لازم توسط جهاد کشاورزی به کشاورزان در خصوص عدم آتش‌سوزی پسماند کشاورزی، از دستوراتی است که از سوی محیط زیست و دادستانی مرکز استان صادر و در دست پیگیری است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1839456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =