وزیر نفت در پارلمان بخش خصوصی تهران پیرامون برخی دغدغه های فعالان اقتصادی توضیح داد.

رستم قاسمی که در نشست صبحانه خوری پارلمان بخش خصوصی تهران حضور پیدا کرده بود پس از اینکه فعالان اقتصادی در رابطه با دغدغه های خود توضیح دادند پاسخ آنان را با جزییات مطرح کرد.  پس از این که اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران و فعالان بخش خصوصی سوالات خود از وزیر نفت را بیان کردند و انتقاداتی به عملکرد وزارت نفت وارد دانستند، رستم قاسمی یادداشت هایش را مرتب کرد تا به همان ترتیبی که سوالات پرسیده شده بود به آن ها پاسخ دهد. وزیر نفت البته پیش از پاسخ هایش از تمامی حاضران تشکر کرد و از آن ها خواست تا نقطه نظرات پیشنهادی و انتقادی خود را به صورت مکتوب نیز به وزارتخانه ارسال کنند. او هم چنین از کسانی که از پاسخ ها قانع نمی شوند نیز خواست تا برای توضیحات مفصل تر وزیر به صورت کتبی ایرادات و ابهامات خود را به او تحویل دهند.

 

پالایشگاه های خارج از کشور را بگیرید
وزیر نفت گفت: بخش خصوصی برود و پالایشگاه خارج از کشور داشته باشد ما نیز کمک می کنیم.
قاسمی تصریح کرد: قرارداد خوراک این پالایشگاه ها را نیز وزارت نفت تضمین و تأمین می کند.

با محیط زیست در مورد استاندارد سوخت مذاکره داریم
وزیر نفت به بحث سوخت خودرو ها نیز پاسخ کوتاهی داد. قاسمی در جواب سوال محمدرضا نجفی منش گفت: «ما به دنبال افزایش کیفیت سوخت هستیم و در مورد نفت و گاز قراردادهایی هم با سازمان حفاظت از محیط زیست بسته ایم که به زودی در مورد بنزین نیز چنین کاری خواهیم کرد.»

کمبود سوخت زمستانی نخواهیم داشت
قاسمی سپس به ذخیره زمستانه سوخت پرداخت و از ذخیره مقدار لازم نفت، گاز و نفت کوره برای زمستان امسال خبر داد. قاسمی هم چنین به وارد شبکه شدن فاز 4 در ماه گذشته و فاز 10 در ماه آینده برای تامین کافی گاز سخن گفت. قاسمی افزود: «در سال آینده نیز با افزوده شدن 200 میلیون مترمکعب حتی دغدغه کمبود سوخت را نیز نخواهیم داشت و برای صنایع هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.»

قیمت خوراک برای پنج سال آینده تثبیت می شود
قیمت گذاری خوراک و فرآورده ها بحث دیگری بود که وزیر نفت به آن پرداخت و سعی کرد به سوالات فعالان بخش خصوصی توضیحات ارائه کند. قاسمی از جلسات متعدد کارگروه تعیین شده برای تثبیت قیمت خوراک در پنج سال آینده خبر داد و گفت : «برای این که سرمایه گذاران بتوانند با یک برنامه مشخص وارد این حوزه شوند سعی شده تا با مبنا قرار دادن 85 درصد فوب خلیج فارس قیمت برای پنج سال آینده تثبیت شود. این برنامه به ستاد هدفمندی یارانه ها نیز منعکس شده است.»

قاسمی هم چنین اعلام کرد که وزارت نفت را به قیمت گذاری اعتقادی ندارد و بازار باید تعیین کننده قیمت فرآورده ها باشد و تعزیرات در این حوزه چندان مورد قبول وزارتخانه نیست.
وزیر نفت کمک به صنایع پایین دستی و کوچک از نظر قیمت خوراک را هم از برنامه های خود اعلام کرد و از تلاش برای بالا بردن کیفیت خوراک سخن گفت.

قاسمی با ورود به بحث مجوزها به نگرانی دبیرکل اتاق تهران نیز این گونه پاسخ داد: «نگرانی کاملا درستی است و حتما مجوزهایی که وزارت نفت صادر کرده محدودیت زمانی دارند. باز هم من تاکید خواهم کرد که اگر به تعهد راه اندازی یک واحد در مدت زمان تعیین شده عمل نشود، مجوز باطل و به فرد دیگری واگذار شود».
رستم قاسمی در ادامه سخنان خود چابهار و جزیره لاوان را به عنوان مناطقی ویژه خواند که می تواند به عنوان هاب جدید پتروشیمی در کشور و منطقه مطرح شود. وزیر نفت به مطالعات گسترده ای اشاره کرد که در مورد این دو منطقه صورت گرفته است.

برداشتمان از میادین مشترک کمتر از رقباست
وزیر نفت در ادامه سخنانش به آنچه که فعالان اقتصادی را نگران ساخته بود اشاره کرد و گفت:« در میادین مشترک، وضع برداشتمان به نسبت رقبا کمتر است و باید در زمینه افزایش برداشت از این میادین سرعت بیشتری به خرج دهیم.»
اما او گفت:« سرعت بخشیدن به روند فعلی، نیازمند اختیاراتی است که سیاست های موجود تحریمی، بخشی از این اختیارات را تحت تاثیر قرار داده است.»
او با تاکید براینکه «باید به دنبال مکانیزم های خاصی باشیم» گفت:« کسانی که آماده سرمایه گذاری هستند در صورت در اختار داشتن سرمایه کافی، می توانند بدون طی کردن مراحل مناقصه در این بخش سرمایه گذاری کنند. در اینمیان، گروه ها، سندیکا ها و موسسات مالی و اعتباری می توانند با تشکیل کنسرسیوم برای سرمایه گذاری اقدام کنند.»او تاکید کرد:« باید سرمایه گذاری دراین بخش را واگذار کنیم ودر این واگذاری خساست به خرج ندهیم.»

وزیر نفت از فروش اوراق مشارکت ریالی و ارزی و همچنین فروش صکوک نفتی سخن گفت و اینکه قصد دارد از این پس، میادین غیر مشترک را از دستور کار خارج کند وافزایش سرمایه گذاری در میادین مشترک را به فرجام برساند.

قیمت نفت افزایش خواهد یافت
او از برخی کمبود ها در حیطه اختیاراتش را بازگو کرد و در باره انتشار سکوک نفتی توضیح داد:« مجوز انتشار 10 میلیارد دلار صکوک را صادر کرده ایم تا متقاضیان با هرمقدار تقاضا بتوانند نفت خریداری کنند و نرخ این نفت تا 4 سال ثابت خواهد بود و البته در این مدت نیز می تواند آن را به فروش برساند.البته تضمین می دهیم که درصورت نبود خریدار، وزارت نفت آن را خریداری کند.» قاسمی گفت:« البته با توجه به تحولات جهانی، پیش بینی ما این است که قیمت نفت در سال های آینده افزایش یابد که در این صورت، منافع آن عاید خریداران آن از طریق صکوک نفتی خواهد شد.»

کیفیت تجهیزات داخلی بهتر از تولیدات چین و کره است
وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به کسانی که خواهان حمایت از سازندگان داخلی بودند ، سه مولفه کیفیت، قیمت و زمان را مورد اشاره قرار داد و گفت:« کیفیت محصولات داخلی از محصولات برخی کشور ها مانند کره و چین نیز به مراتب بالاتر است . او افزود:« اما قیمت و زمان دو مقوله وابسته به یکدیگرند که به دلیل مشکلات موجود در حوزه تولید،عدم پشتوانه مالی سازندگان ، تاخیر در تحویل این محصولات و بالا بودن قیمت تمام شده، هزینه پروژه ها را تا 50 درصد افزایش می دهد.»

وزیر نفت اما در ادامه از شکل گیری صندوق سازندگان تجهیزات حوزه نفت گاز و پتروشیمی خبر داد و گفت:« در لایحه بودجه 91 ، کمک به این صندوق نیز پیش بینی شده است.»
قاسمی این را هم گفت که« جهت گیری ها به سوی ایجاد کمیت برای جامعه سازندگان است تا پایان برنامه پنجم توسعه ، وابستگی70درصدی کشور در حوزه تجهیزات را به 30 درصد برسانیم.

سهامداران بانک نفت تعیین شده اند
قاسمی همچنین در خصوص بانک نفت نیز تأکید کرد: از نظر وزارت نفت، تأسیس بانک نفت تمام شده است و متعلق به بخش خصوصی است و تنها در حال پیگیری راه اندازی این بانک از طرف بانک مرکزی هستیم تا مجوز تأسیس آن صادر شود.
وی تصریح کرد که سهامداران بانک نفت نیز مشخص شده اند اما نامی از سهامداران نبرد.
کمیته سوآپ تشکیل می شود.
وزیر نفت همچنین با بیان اینکه به سوآپ اعتقاد ویژه ای دارد، تصریح کرد که موانع بر سر راه سوآپ در وزارت نفت در حال برطرف شدن است.وی همچنین خبر داد که کمیته سوآپ به زودی فعال می شود.
قاسمی در خصوص ترانزیت فراورده های نفتی و توقف آن که فعالان اتاق تهران به آن اشاره کرده بودند، گفت: ترانزیت از عراق به افغانستان در حال حاضر برقرار است.ضمن آنکه من روز گذشته در مشهد با استاندار خراسان مرکزی جلسه داشتم و ایشان عنوان کرد که روزانه 500 کامیون از مرز این استان با افغانستان در حال تردد است. وزیر نفت خاطرنشان کرد که ترانزیت از طرف وزارت نفت قطع نشده است.
او همچنین این نکته را یادآوری کرد که وسایل نقلیه افغان ها عمدتا نفت و گاز می سوزاند بنابراین از فراورده های ما زیاد استفاده نمی کنند.

برای تحقق اهداف برنامه 300 میلیارد دلار سرمایه گذاری لازم داریم
رستم قاسمی از استقبال وزارتخانه متبوع خود در صنایع بالادستی اشاره کرد و از تضمین تامین منافع سرمایه گذار سخن گفت. قاسمی توضیح داد: «ما در برنامه پنجم نیاز به سرمایه گذاری بالایی داریم که استفاده از سرمایه داخلی و جذب سرمایه گذار داخلی از اولویت های ماست. برای رسیدن به اهداف واقعی برنامه پنجم باید بالای 300 میلیارد دلار سرمایه گذاری لازم است.»

عرضه نفت با قیمت بین المللی خریدار ندارد
وزیر نفت در مورد عرضه نفت خام در بورس نفت نیز به صحبت های مسئولان بورس کالا استناد کرد و قیمت را اصلی ترین عامل عدم استقبال از عرضه دانست. به گفته قاسمی زمانی که نفت با قیمت بین المللی در بورس عرضه شود چون برای خریدار هیچ منفعتی ندارد کسی تمایل به خرید ندارد. قاسمی افزود: «بر اساس قانون ما اجازه نداریم که نفت را ارزان تر بفروشیم. حتی یک مورد معامله صورت گرفته در بورس هم در دیوان محاسبات به مشکل برخورد چون دیوان محاسبات هزینه کارگزاری را که ما باید پرداخت می کردیم قبول نداشت.»

مشتریان دم در وزارتخانه صف کشیده اند
وزیر نفت هم چنین به بحث مشتریان نفت ایران و فروش نقدی نفت نیز پرداخت وگفت: «الان که من اینجا در خدمت شما هستم هیچ نفتی در انبار یا کشتی نداریم. حتی مشتریانی داریم که برای چهارماه آینده پشت درهای وزارت نفت هستند. مشتریانی داشتیم که براساس سیاست های کشور باید به آنها نفت می فروختیم اما نتوانستیم».
وزیر نفت هم چنین اغلب فروش نفت را نقدی اعلام کرد که در کنار آن مقدار کمی هم فروش سه ماهه وجود دارد. قاسمی عرضه نفت در بورس را در صورتی موفقیت آمیز دانست که وزارت مجوز داشته باشد آن را ارزان تر از قیمت بین المللی عرضه کند چرا که در صورت عرضه با کف قیمت بین الملل منافعی وجود ندارد که خریدار را جلب کند.
 

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 183965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ر.پ. DE ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    1 0
    با زمستان سرد اگر کوچکترین مشکلی در روند توزیع گاز مانند چند سال پیش که گاز شمال کشور قطع شد پیش بیاید مطمئن باشید شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با این مدیریت نابسامان و نارضایتی که در ان بوجود امده نه انقدر ذخیره سوخت دارد و نه مدیریت بحران که مثل قبل بتواند به مردم سوخت برساندو سوخت نیروگاهها را تغییر دهد اقای وزیر قبل از بروز این مشکلات لطفا شرکت ملی پخش فراورده های نفتی را در یابیدو این جو فشار و تحقیر و تهدید را از ان دور کنید
  • بدون نام IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    0 0
    هر سال در آستانه پاییز و زمستان باید این خبر را بشنویم چرا؟ وقتی این همه منابع نفت و گاز داریم چرا بابد احساس کمبود داشته باشیم؟و چرا 8 ماه سال فکر این 4ماهی که برف و باران است را نمیکنند؟ و مرتب میشنویم اگر هوا سردتر شود افت فشار گاز داریم . این حرف ایشان یعنی چه : مشتریانی داشتیم که براساس سیاست های کشور باید به آنها نفت می فروختیم اما نتوانستیم»