فارس نوشت:

شرکت کنندگان در نخستین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز با صدور بیانیه ای بر لزوم عادلانه شدن قیمت گاز طبیعی تاکید کردند. نخستین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز روز گذشته در دوحه قطر با صدور بیانیه ای پایان یافت.
در این بیانیه بر لزوم رسیدن به قیمتی عادلانه برای گاز طبیعی تاکید شده و آمده است: لازم است به قیمتی عادلانه برای گاز طبیعی بر پایه قیمت نفت برسیم.
اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز در بیانیه خود تاکید کرده اند: کشورهای عضو اهمیت انعقاد قراردادهای بلند مدت برای کشورهای صادرکننده و واردکننده گاز را درک می کنند.  بیانیه مزبور همچنین خواستار تقویت همکاری ها میان کشورهای عضو و مصرف کنندگان به ویژه در بخش تکنولوژی شده است.
رستم قاسمی وزیر نفت ایران به نمایندگی از احمدی نژاد در این نشست شرکت کرد. قاسمی این نشست را نقطه عطفی در تاریخ صنعت گاز دانست و از وضع مالیات های بالا بر صادرات انرژی توسط کشورهای غربی انتقاد کرد.
 وی هشدار داد: وضع هرگونه مالیاتی از سوی کشورهای مصرف کننده بازار انرژی را از مسیر درست خود خارج می کند.  قاسمی همچنین گفت کاهش ارزش دلار بر اقتصاد جهانی تاثیر منفی گذاشته است.
رئیس جمهور الجزایر و رهبر شورای ملی انتقالی لیبی از جمله افراد حاضر در این نشست یک روزه بودند.
نخستین نشست سران کشورهای صادرکننده نفت روز سه شنبه با سخنرانی امیرقطر در دوحه گشایش یافت. وی خواستار یافتن راه حل های ابتکاری برای برداشتن چالش های پیش روی صنعت گاز جهان و تامین منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در این زمینه شد.
در این نشست شرایط قردادهای بلند مدت به عنوان مبنایی برای تامین امنیت صادرکنندگان و کشورهای مصر ف کننده مورد بحث قرار گرفت. تعیین قیمتی عادلانه برای گاز نیز از دیگر موضوعات این نشست بود.
اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز عبارتند از: ایران، روسیه، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، قطر، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا. عمان نیز اخیرا به این گروه پیوسته است.
/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =