سنت صبحانه خوری فعالان بخش خصوصی با وزیر نفت ادامه پیدا کرد.

روز برفی حاضران ساختمان 82 خیابان وزرا، امروز با خبرهای نفتی " رستم قاسمی"روبه گرما گذاشت. وزیر نفت از "شهرک محلاتی" خود را به "خیابان وزرا" رساند تا میهمان نان و پنیرفعالان اقتصادی پایتخت باشد. تا این بار نه دو رادور که از نزدیک درد و دل های آنان را بشنود، خود را آماج انتقاداتشان قرار دهد و البته رو در روی آنان بگویدکه دست سرمایه گذاران را می بوسد.

اما پیش از آنکه چراغ پرسش و پاسخ اعضای هیات نمایندگان پارلمان بخش خصوصی و نمایندگان تشکل های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی آغاز شود"یحیی آل اسحاق" رییس اتاق تهران به وقفه ی ایجاد شده در برگزاری جلسات صبحانه اشاره کرد وگفت به دلیل اهمیت حوزه نفت و انرژی، نخستین جلسه از دوره جدید جلسات صبحانه درهفتمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران به "وزیرنفت" اختصاص یافت. رییس اتاق تهران، همچنین گفت که روز یکشنبه در جلسه بعدی صبحانه با مسئولان، وزیر صنعت، معدن و تجارت میهمان اتاق تهران خواهد بود.

اوالبته سرفصل هایی ازمذاکرات اعضای هیات رییسه اتاق تهران و تیم مدیریتی وزارت نفت در جلسه ای مشترک که اخیرا برگزار شده است را نیز مورد اشاره قرارداد و گفت:«آقای قاسمی در این جلسه، کلیات برنامه های این وزارت خانه را در دور جدید تشریح کرد وحتی نسبت به افزایش تولید ، تاکید ویژه ای داشت. به گونه ای که قرار است، برنامه های این وزارتخانه روی محور تولید قرار گیرد و سایر امور نیز به بخش خصوصی واگذار شود.»
او ادامه داد:«وزارت نفت در حال حاضر، 142پروژه را برای واگذاری به بخش خصوصی به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده است.»

تشکیل کارگروه اتاق تهران و وزارت نفت
سید حمید حسینی نیز در این جلسه به دیدار چندی پیش هیأت رییسه اتاق تهران با وزیر نفت اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از موضوعات آن جلسه تقسیم کار در بخش نفت و انرژی و جایگاه بخش خصوصی کشور در این زمینه بود، از اشکیل کارگروه اتاق تهران و وزارت نفت خبر داد و گفت: با موافقت وزیر نفت کارگروه اتاق تهران و وزارت نفت با عضویت سه نفر به نمایندگی از اتاق و سه معاون وزارت نفت تشکیل شد و نخستین جلسه این کارگروه نیز به زودی برگزار می شود.

توسعه میادین مشترک مهمترین برنامه وزارت نفت است
وزیر نفت که به دلیل بارش برف و باران و ترافیک ناشی از آن با تاخیر زیاد در جلسه حاضر شده بود سخنانش را با عذرخواهی از بخش خصوصی آغاز کرد. رستم قاسمی از حاضران در جلسه به خاطر دیر آمدن خود عذر خواست و از همه فعالان بخش خصوصی درخواست کرد که با پیشنهادات و بیان کامل مسایل و مشکلات خود وزارت نفت را در بهتر انجام دادن وظایف خود یاری دهند. قاسمی هم چنین در سخنان مقدماتی خود به اهمیت صنعت نفت و صنایع وابسته به آن پرداخت و گفت: «همه شما استحضار دارید که بخش قابل توجهی از منابع درآمدی کشور از نفت و مشتقات آن است لذا توسعه صنعت نفت و صنایع وابسته می تواند نقش زیادی در توسعه و راه اندازی دیگر صنایع باشد».

قاسمی با این مقدمه وارد توضیح اختصاری برنامه های وزارت نفت شد و گفت: «برنامه اصلی وزارت نفت توجه به میادین مشترک گازی و نفتی است. برنامه لازم برای توسعه این میادین نیز تهیه و تدوین شده و برای پشتیبانی لازم در اختیار مجلس و دولت نیز قرار داده شده تا بتوانیم با کمک بخش خصوصی و پشتیبانی دولت و مجلس در طول برنامه پنجم به اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم.»

وزیر نفت دولت دهم به ذخایر هیدروکربنی کشور یعنی مجموع ذخایر نفت و گاز اشاره داشت و گفت: «از نظر ذخایر هیدروکربنی کشور ما در صدر دنیا قرار دارد اما از لحاظ برداشت از این منابع ما در رده های چهارم و پنجم قرار می گیریم. هم چنین از لحاظ صادرات نفت و گاز و فرآورده های آن از بین سیزده کشور در رده هفتم و هشتم قرار داریم.»

رستم قاسمی افزایش برداشت و توسعه صادرات در کنار کاهش مصارف داخلی را از نکات مورد توجه وزارت نفت برشمرد و از توسعه صادرات فرآورده های نفتی به جای نفت خام خبر داد. قاسمی افزود: «اکنون روزانه بین 630 تا 650 میلیون مترمکعب گاز برداشت می کنیم که این رقم باید در پایان برنامه پنجم به یک میلیارد و 470 میلیون مترمکعب ارتقا پیدا کند. بیشتر این برداشت نیز باید از میادین مشترک گازی کشور با قطر و عربستان صورت پذیرد.»
قاسمی به ارائه این توضیحات در ابتدای سخنانش بسنده کرد و تریبون را به فعالان بخش خصوصی واگذار کرد تا سوالات، پیشنهادات و انتقادات خود را از وزارت نفت بیان کنند.


پاسخ های وزیر نفت
پس از این که اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران و فعالان بخش خصوصی سوالات خود از وزیر نفت را بیان کردند و انتقاداتی به عملکرد وزارت نفت وارد دانستند، رستم قاسمی یادداشت هایش را مرتب کرد تا به همان ترتیبی که سوالات پرسیده شده بود به آن ها پاسخ دهد. وزیر نفت البته پیش از پاسخ هایش از تمامی حاضران تشکر کرد و از آن ها خواست تا نقطه نظرات پیشنهادی و انتقادی خود را به صورت مکتوب نیز به وزارتخانه ارسال کنند. او هم چنین از کسانی که از پاسخ ها قانع نمی شوند نیز خواست تا برای توضیحات مفصل تر وزیر به صورت کتبی ایرادات و ابهامات خود را به او تحویل دهند.

رستم قاسمی نگاه وزارت نفت به بخش خصوصی را نگاهی تعاملی و وظیفه گرا خواند و بر ادامه جلساتش با فعالان بخش خصوصی تاکید کرد.
قاسمی هم چنین به داخلی سازی تجهیزات و برنامه هایی برای تثبیت قیمت خوراک نیز اشاره داشت و این برنامه ها را در راستای تعامل با بخش خصوصی در جهت توسعه و گسترش صنایع پتروشیمی اعلام کرد.

وزارت نفت به دنبال پالایشگاه داری نیست
وزیر نفت در شروع پاسخ هایش به موضوع اصل 44 در وزارت نفت اشاره کرد و گفت: «اصل 44 هم در وزارت نفت و هم در سایر بخش های کشور با موانعی مواجه است با این همه در حال حاضر 146 شرکت قابل واگذاری در وزارت نفت شناسایی و اعلام شده که در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار دارد و تعدادی از آن ها هم واگذار شده است».

قاسمی ادامه داد: «پالایشگاه ها، هلدینگ خلیج فارس و شرکت های دیگری اکنون در اختیار سازمان خصوصی سازی است تا واگذار شود و اصولا رویه ما در وزارت نفت هم بر پالایشگاه داری نیست و نیازی به این کار نداریم.»

پایانه خارک واگذار نمی شود
وزیر نفت هم چنین به موضوع پایانه ها پرداخت و توضیح داد: «شرکت هایی هم در وزارت نفت وجود دارد که حاکمیتی است. یکی خطوط انتقال نفت و گاز که همانند خطوط برق، قابل واگذاری نیست. هم چنین پایانه ها که البته بیشتر منظور همان پایانه خارک است نیز وضعیتی مشابه دارند. پایانه خارک فعلا در اختیار وزارت نفت است و در شرایط فعلی نیز از واگذاری آن جلوگیری خواهد شد اما ما بر واگذاری پالایشگاه ها و شرکت ها اصرار داریم.»

استقبال از سرمایه گذاران داخلی در وزارت نفت
وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش به موضوع سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز پرداخت و با بیان اینکه طبق برآوردها حدود 100 میلیارد دلار در بخش نفت و گاز و پتروشیمی کسری سرمایه داریم، گفت: هر مجموعه ای از انجمن ها و اتحادیه ها و فعالان اقتصادی که آمادگی داشته باشند به وزارت نفت آمده و سرمایه گذاری کنند ما دستشان را می بوسیم.
وزیر نفت اعلام کرد که این وزارتخانه نیازمند جدی سرمایه گذاری است و افزود: تقاضا داریم که بخش های مختلف فعال در حوزه نفت و گاز که می توانند سرمایه گذاری کنند به وزارتخانه آمده و ما را کمک کنند.

بخش خصوصی به دکل سازی رو بیاورد
او همچنین ادامه داد: سیاست وزارت نفت دیگر دکل داری نیست و معتقدیم که دکل های حفاری نفت متعلق به بخش خصوصی است.
وزیر نفت خطاب به فعالان اقتصادی گفت: بروید و دکل های حفاری نفت و گاز را یا تحویل بگیرید یا بخرید یا دکل بسازید ، ما هم به شما کمک می کنیم.
قاسمی تصریح کرد: وزارت نفت قرار نیست صاحب دکل حفاری شود و هر کسی که دکل وارد کشور کند قول می دهم یک روز هم بیکار نباشد.
او با بیان اینکه در حال حاضر کشور به بیش از 100 دکل حفاری خشکی جدید نیاز دارد، از فعالان بخش خصوصی خواست تا بروند و دکل حفاری وارد کنند یا بسازند. او خاطرنشان کرد: قراردادهای ما نیز در وزارت نفت به صورت قرارداد حفاری خواهد بود.

پالایشگاه های خارج از کشور را بگیرید
وزیر نفت در ادامه سخنانش گفت: بخش خصوصی برود و پالایشگاه خارج از کشور داشته باشد ما نیز کمک می کنیم. قاسمی تصریح کرد: قرارداد خوراک این پالایشگاه ها را نیز وزارت نفت تضمین و تأمین می کند.

 

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 183925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =