۰ نفر
۱۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴

از مهرماه زمزمه​هایی در خصوص موارد احتمالی در گزارش آژانس بین​المللی انرژی اتمی در رسانه​های غربی مطرح شد.

به گزارش خبرآنلاین، این گزارش یک شب زودتر از زمان از پیش اعلام شده منتشر شد و نشان داد که آن گمانه زنی​ها دور از واقعیت نبوده است. گمانه هایی که از سه روز قبل شدت بیشتری گرفته و نوید انتشار اطلاعات محرمانه ای از فعالیت هسته ای ایران را می داد. انتشار زودهنگام این گزارش در حالی که چین و روسیه با پیش نویس آن مخالفت کرده بودند، اعمال فشار بر آمانو برای ارائه آن را قرین به واقعیت نمود. این درحالی است که دو کشور مذکور از آمانو خواسته بودند گزارشی مستقل در قبال فعالیت هسته ای ایران ارائه دهد.
 
«تصاویر ماهواره​ای از کانتینر فولادی​ای که ادعا شده در آن آزمایش​های هسته​​ای انجام می​شود»، «تلاش ایران برای طراحی نمونه​های رایانه​ای کلاهک هسته​ای» و «استفاده ایران از دانشمندان خارجی برای تولید سلاح هسته​ای و غلبه بر مشکلات فنی» سه اتهام مندرج در گزارش آمانو علیه فعالیت هسته​ای ایران بود.
 
اتهاماتی که بیش از همه به مذاق رژیم صهیونیستی خوش آمده و از آن استقبال کرده است، اما چین و روسیه که از ابتدا نیز با پیش نویس این گزارش مخالف بودند، آن را دلسرد کننده خوانده​اند. ایالات متحده آمریکا نیز که با اعمال فشار بر آژانس، منجر به ارائه چنین گزارشی شده است هم ظرف یک روز اول پس از انتشار آن، موضع سکوت اتخاذ کرده و هرگونه اظهارنظری را به روزهای بعد موکول کرد.

وزیر خارجه فرانسه نیز خواستار ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و صدور قطعنامه جدیدی علیه ایران شد و تحریم‌های سخت برای جلوگیری از برنامه اتمی ایران را تجویز کرد. نسخه​ای که از مدت​ها پیش علیه ایران پیچیده شده و با بهانه و بی​بهانه بر دامنه آن افزوده شده است. یک روز اتحادیه اروپا از تحریم جدیدی خبر می​دهد و روز دیگر آمریکا تحریم دیگری را اعمال می​کند.
اما جمهوری اسلامی ایران، همچون گذشته بر سیاسی بودن گزارشات آژانس و دور بودن آن از مواضع و استدلالات حقوقی و قانونی تاکید کرده و متذکر شده است که اعمال تحریم​های بیشتر نه تنها مانعی برای پیشرفت ایران نیست بلکه موجبات آن را نیز فراهم می​آورد. این موضع پس از گزارش پیشین آمانو در شهریورماه نیز اعلام شد و بار دیگر بر حل مسائل از طریق مذاکره و گفت​وگو تاکید شد. اما به جای گشایش باب مذاکرات هسته​ای گزارشی دیگر علیه ایران روی میز قرار گرفت. حال آنکه ایران بارها و بارها اعلام کرده بود که خود را متعهد به چارچوب های قانونی آژانس می داند اما چیزی بیش از آن را نمی پذیرد.
 
اما و اگرهای کاترین اشتون برای برقراری دوباره این مذاکرات، به اینجا ختم شد که مایا کوسیجانچیک سخنگوی وی مدعی شد که آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره موضوع هسته​ای ایران بر پایه منابع معتبر تهیه شده است. به گفته وی، هشدار آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران برای ساخت یک کلاهک اتمی کار می​کند نگرانی​های موجود در خصوص ابعاد نظامی برنامه هسته​ای ایران را شدت می​بخشد. تمامی داده ها قویاً نشانگر آن است که ایران یک برنامه کاملاً تکامل یافته هسته​ای برای توسعه تسلیحات نظامی دارد.
نخستین واکنش ایران به گزارش اخیر آژانس از سوی علی اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین​المللی انرژی اتمی اتخاذ شد که این گزارش را فاقد موضوع جدیدی خواند که تکرار ادعاهای سابق است. حال آنکه پیش از این، در 117 صفحه پاسخ دقیق ایران، بی اساس بودن این موارد ثابت شده است. او یک روز بعد در تکمیل سخنانش به تخلف آمانو اشاره کرد و گفت: یکی از اعضای جنبش عدم تعهد می​گفت شنیده است این اسناد محرمانه از هفته گذشته به پنج عضو شورای امنیت که دارای سلاح هسته​ای هستند تحویل شده که این کار تخلف است، چون بر اساس اساسنامه آژانس همه کشورها برابرند و ما چیزی به عنوان گروه خاص در آژانس نداریم.به گفته وی، مسئولیت عواقب این برخوردها و ایجاد فضای تنش و اختلاف و تخلف حفاظت از اسناد کشورها متوجه آمانو است و از این به بعد وی با چالش جدی روبرو است.
سلطانیه پس از آنکه با آمانو اتمام حجت کرد که انتشار گزارشش کار شایسته ای نیست، این موضوع را با کشورهای حامی برنامه هسته​ای ایران در میان گذاشت که منجر به تصمیم برگزاری جلسه اضطراری جنبش عدم تعهد شد و این جنبش رسما مخالفت خود را با گزارش آمانو اعلام کرد.
 
محمود احمدی​نژاد نیز در دو سخنرانی متوالی خود به گزاش آمانو پاسخ داد. او در همایش حافظان قرآن از عملکرد یوکیاآمانو انتقاد کرد و گفت: من متاسفم کسی را در آژانس قرار داده‌اند که از خود اختیاری ندارد و چهار تا کاغذ به او می‌دهند که آن را به نام گزارش آژانس منتشر کند. او در نخستین روز سفرش به شهرکرد هم گفت: امروز یک عده دردنیا حاکم شده‌اند که پر کردن جیب خود و عده‌ای صهیونیست بی‌فرهنگ آدم‌کش را برخدمت به مردم ترجیح می‌دهند و هر کاری می‌کنند تا جیب چند دولت فاسد خودخواه پرباشد.
علی لاریجانی هم که به سمنان سفر کرده بود، گزارش آمانو را چیزی سرهمی که هدف تبلیغ علیه ایران داشته دانست و آن را « داستان سرایی» خواند و گفت: اسرائیلی‌ها اخیراً اعلام کردند که خیلی خوشحالند چرا که تمام گزارش‌هایی که اسرائیل در گزارش خود آورد در گزارش اخیر آمانو هم آمده است؛ سؤال این است که آیا رژیم صهیونیستی عضو آژانس است که آمانو اعلام می‌کند گزارش خود را از طریق کشورهای عضو آژانس به دست آورده است؟
/29
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184163

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =