واحد مرکزی خبر به نقل از علی​اصغر سلطانیه در گفت​وگوی ویژه خبری نوشت:

·         قسمت اول گزارش آمانو شامل گزارش بازرسی ها و نشان دهنده استمرار موفق فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران است. قسمت دوم گزارش اتهاماتی علیه جمهوری اسلامی ایران است که هیچ مدرکی در اختیار کشورمان قرار نگرفته است.
·          البرادعی، مدیرکل سابق آژانس، به صراحت از امریکایی ها به علت آن که اجازه نمی دادند مدارک ادعایی آنها به ایران داده شود انتقاد کرد و بعد هم گفت که مدارک اصالت ندارد، یعنی نسخه اصلی در اختیار آنها گذاشته نشده و آنچه به آنها داده اند کپی هایی توسط سرویس های اطلاعاتی غربیست.
·          بیش از 4 هزار نفر روز بازرسی، 100 بار بازرسی های سرزده با اطلاع کمتر از 2 ساعت انجام شده است و ما هیچ نقطه ضعفی نداشتیم علاوه بر این که بازرسان حضوری تقریبا دائم داشته اند و دوربین ها آژانس هم فعالیت های ما را 24 ساعته ثبت می کنند. قرار دادن گزارش آژانس بر مبنای معیارهای سرویس های جاسوسی به جای گزارش بازرسان، برخلاف اساسنامه آژانس است.
·         یکی از محل هایی که به عنوان سایت نظامی در اطراف تهران معرفی شده بود، مشخص شد که اصطبل بوده است، علاوه بر این که وجود نداشتن هیچ نوع مواد و فعالیت های مرتبط هسته ای در پارچین و لویزان به صراحت در گزارش البرادعی ذکر شده است.
·         وقتی از آنها خواستیم تا مدارک را در اختیار ما بگذارند، امریکایی ها به این دلیل مخالفت خود را اعلام کردند که ایران با دریافت این اسناد بتواند بمب بسازد که پاسخی مضحک است، چرا که اگر این اسناد از ایران خارج شده است چرا نباید در اختیار ما قرار داده شود.
·          عدم پایبندی به مقررات منع گسترش را مدیرکل آژانس هیچ گاه اعلام نکرد، ایران مواد هسته ای از آژانس دریافت نکرده بود که بخواهد آن را در جهت غیرصلح آمیز به کار ببرد، انحراف مواد هسته ای ایران به سمت اهداف نظامی و عدم توانایی ادامه بازرسی های آژانس در ایران اعلام نشد و در نهایت برداشتن تعلیق از فعالیت تاسیسات اصفهان توسط 3 کشور اروپایی و امریکا به عنوان تخلف معرفی شد که اینچنین نبود چرا که در قطعنامه آنها تعلیق ایران،‌ داوطلبانه، غیر الزام آور حقوقی و برای اعتماد سازی اعلام شده بود از این رو ارجاع موضوع هسته ای ایران به شورای امنیت و مطالب مترتب بر آن وجه قانونی ندارد.
·          دیپلمات های زیادی در مقر آژانس گفتند که این مطالب چیز جدیدی نیست از این رو جنبش عدم تعهد کارگروهی را برای تهیه بیانیه ای در حمایت از جمهوری اسلامی ایران فعال کرد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184217

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    10 1
    احتمالا دنبال كاه و يونجه يا كود حيواني ميگردند.......