ایرنا نوشت:

جلسه مهم توجیه فنی گزارش 'یوكیا آمانو' مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی جمعه شب به مدت سه ساعت در حالی پشت درهای بسته در وین برگزار شد كه خبرها حاكی از رو شدن دست آژانس در قبال پرسش های سفیر و نماینده دائمی ایران در این نهاد بین المللی است.
علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلام ایران در آژانس درباره این نشست توجیهی به اين موارد اشاره کرد:
·         در ابتدای نشست سه سوال اساسی مطرح كردم؛ یك از سوال ها این بود كه آیا طی هشت سال گذشته آژانس مداركی كه مربوط به ادعاهای ابعاد نظامی است به ایران تحویل داده است یا خیر؟ كه جواب آن خیر بود. این خیلی مهم است كه هیچ مدركی در رابطه با ادعاها و اتهامات به ایران تحویل نشده است.
·         سوال دوم این بود كه پرسیدم آیا ثابت شده است این مداركی كه آژانس نزد خود دارد و به ما هم تحویل نداده اصالت دارد و اصل هستند؟ كه خوب جوابش نه بود و این هم خیلی خوب بود كه در حضور اعضا تاكید شد مداركی كه آژانس دارد اصالت ندارد.
·          سوال سوم كه مطرح كردم این بود كه آیا آژانس بعد از سال ها بازرسی ثابت كرده است كه مواد هسته ای در سراسر ایران ، به اهداف نظامی منحرف شده است یا خیر؟ و این هم خوب ثابت نشده است.
·          در رابطه با سایت های نظامی ، موارد بازرسی را كه در طول هشت سال گذشته صورت گرفته با تاریخ و مشخصاتش ذكر كردم كه در چه تاریخی حضور پیدا كرده اند، نمونه برداری كرده و آنالیز كرده اند و ثابت شده است كه هیچ نوع مواد هسته ای وجود ندارد ؛ این نشان دهنده آن است كه همه این ادعاها یكی پس از دیگری بی اساس است.
·          در این جلسه بنده همچنین تایید آقای 'ناكارتس' معاون مدیركل آژانس و همكارانش را گرفتم كه مداركی كه به ایران تحویل نشد بلكه چندسال قبل به صورت power point روی پرده نشان داده شد و امروز هم چند تا از آنها را نشان دادند؛ هیچ كدام از اینها 'طبقه بندی' ندارد ؛ با توجه به این موضوع این سوال را مطرح كردم كه چطور می شود كه ایران را متهم می كنید كه یك پروژه سری سلاح هسته ای از نوع 'مانهاتانی' دارد ولی هیچ كدام از این مكاتبات و نامه ها ، طبقه بندی محرمانه یا خیلی محرمانه و سری ندارد؛ همین كفایت می كند كه تمامی اینها بی اساس است و ساختگی است.
·         در پایان جلسه گفتم كه به نظر می آید به سازمان' سیا' و سرویس های جاسوسی باید پول بیشتری می دادند تا وقتی علیه ایران سند سازی می كنند دقت بشتری داشته باشند؛ چراكه تمام اینها نشان می دهد كارشان چقدر 'مضحك' است و قابل قبول برای هیچ مرجعی نیست و این كار در واقع اعتبار آژانس را هم خدشه دار كرده است.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184485

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
    3 1
    ok