ماجرای حذف پادشاهان از کتاب های تاریخ را همه یادشان هست. آموزش و پرورش بارها اعلام کرده چنین برنامه ای ندارد. اکنون می گوید راهکار دیگری برای روایت زندگی پادشاهان پیدا کرده است.

به گفته محی‌الدین بهرام محمدیان، آموزش و پرورش تغییر در محتوای کتب را در دستور کار قرار دارد اما برنامه‌ای برای حذف زندگینامه پادشاهان از کتب تاریخی ندارد: "پادشاهان جزو تاریخ ایران هستند اما همه آنها محترم نیستند. ما زمانی جنایت‌های پادشاهان را حذف می کنیم که بخواهیم کارهای آنها را لاپوشی کنیم اما زمانی که می خواهیم از عقب ماندگی‌های زمان قاجار و پهلوی بنویسم باید نام آنها و همه جنایتهایشان را نوشت. باید در تاریخ پادشاهان جنایتکار را محاکمه کرد."

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش به ایسنا گفته: "زندگی پادشاهان گذشته از جمله صفویه برای ما قابل احترام است، روش آموزش تاریخ تغییر می کند اما زندگی نامه شاهان تغییر نخواهد کرد.

محمدیان همچنین گفت: "مگر دانشمندان از جمله ابوعلی سینا پیشینه تاریخی ایران نیست چرا کسی نگران حذف زندگی نامه این دانشمندان نیست،  چرا نسبت به انسان‌هایی که محترم نیستند حساس شده‌اید؟"

این در حالی است که پیش از این رئیس گروه مطالعات تاریخ وزارت آموزش و پرورش گفته بود: "در تغییرات جدید، تاریخ نگاری‌های نظامی و پادشاهان از کتب تاریخ مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان حذف می‌شود؛ کتاب‌های تاریخ جدید این دو مقطع با رویکرد فرهنگی و تمدن پرور جایگزین تاریخ نگاری‌های سیاسی و نظامی پادشاهان و جنگ‌ها می‌شود و تغییرات در کل متون تاریخ زمان بر است و حتی سا‌ل‌ها به طول می انجامد."

این اظهار نظر ها با واکنش های تندی مواجه شد و البته آموزش و پرورش هم از تصمیم خود کوتاه آمد. به هر حال اکنون معاون وزیر از محاکمه پادشاهان تاریخ ایران حرف می زند. چیزی که باز هم می تواند واکنش برانگیز باشد.

 

کتاب های معارف و تعلیمات دینی هم تغییر می کند

محمدیان همچنین درباره تغییر کتاب های درسی گفته است: "آموزش و پرورش در روش‌های آموزش علوم از جمله ریاضی، زیست شناسی،تاریخ و تعلیمات دینی با مشکل مواجه است لذا درصدد تغییر روش‌های آموزش علوم هستیم."

معاون پژوهشی آموزش و پرورش همچنین از تغییر محتوا و روش‌های کتب دینی و معارف خبر داد: "دانش‌آموز باید رشد همه جانبه‌ای داشته باشد و به یک صلاحیت مشترک در حوزه تفکر، معارف اسلامی، علوم تجربی، ریاضیات، بهداشت و سلامت، علوم انسانی، علوم اجتماعی، آداب و مهارت زندگی ،کار و فناوری، ادبیات فارسی و زبان انگلیسی برسد."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    6 0
    اگر فقط میخواهید پادشاهان قاجار و پهلوی را محاکمه کنید ما هم با شما همنظر هستیم ولی فکر میکنم منظور شما کسان دیگری باشد!!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    11 2
    فکر نکنم کم از بوعلی سینا حرف زده باشیم. ولی فکر کنم پادشاهی مثل کوروش که چند صد میلیارد برابر بیشتر از بعضی حضرات پرمدعا به این کشور خدمت کرده حداقل استحقاق یه قدردانی و یاد اوری کوچیک رو داشته باشه! وقتی از 99 دصد کتاب تاریخمون بعد از مشروطست (و همش هم تراژدی!) دیگه... چی بگم! تاریخ قبل از مشروطه و به خصوص قبل از اسلام ما محجور مونده!
  • رنجور زحمتکش IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    1 4
    لطفا خبر آنلاین از آقای وزیر بپرسد : درس عربی با متن های طولانی ساعت کم تدریس بخصوص کتاب اول دبیرستان با افت 30 درصدی در این درس فراموش شده یا همجنان باید معلمین آن توبیخ شوند و زحمت فراوان برای انتقال مطالب آن داشته باشند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟فکری هم برای این درس شود. یک پیشنهاد : در س قرآن و عربی یکی شود وساعت این درس بیشتر گردد وبیشتر خود قرآن مورد نظر باشدتا هنگام فارغ التحصیلی لا اقل قرآن و مطالب آن را خوب فراگرفته باشند .
  • ماني IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
    13 0
    بهتر است بجاي محاكمه و دادن پيش داوري به دانش آموزان ، به آنها فرصت انديشيدن دهيم تا خود تصميم بگيرند كه چه كسي را محاكمه كنند!
  • ملایری IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۳
    0 0
    جناب معاون ! شما لطف بفرمایید دوره معاونت خودتون رو قضاوت کنید .
  • مهدی IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    تاریخ اسمش روشه تاریخ یعنی حقایق گذشته که فقط باید بیان بشه و ازشون درس عبرت گرفت