سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی گفت: حج امسال به اعتراف مسئولان ذیربط حج در ایران و عربستان از نمونه های حج به حساب می آید.

سیدجواد رسولی محلاتی در گفت و گو با خبرنگار اعزامی خبرآنلاین به حج در کنسولگری ایران در جده افزود: با مدیریت و زحمات شبانه روزی آقای قاضی عسکر و آقای لیالی شاهد بودیم که تلاش چشمگیری انجام شد.
وی با باین اینکه حج سال 89 بسیار خوب ارزیابی شد و حج امسال در مسیر تکاملی بهتر از سال قبل بود تصریح کرد: اتفاق میمون و مبارک امسال هماهنگی بالا میان بعثه و سازمان حج و سفارت ایران در ریاض و کنسولگری در جده بود. این یک دستی باعث می شود که سال به سال شاهد حج بهتری در عربستان باشیم. وی دربباره تعامل کشور عربستان نیز با ایران گفت: از طرف سعودی نیز شاهد همکاری و مساعدت بودیم.
رسولی محلاتی افزود: امسال مراسم برائت از مشرکین و دو دعای کمیل با همکاری کامل نیروهای سعودی به نحو مطلوبی برگزار شد.
وی درباره ملاقات های انجام شده با مسئولان سعودی در موسم حج گفت: چون شاهد مشکل خاصی نبودیم فقط 5 ملاقات انجام شد.
 
مسئولان عربستان، ایرانیان را منظم ترین حجاج می داند
سفیر ایران در عربستان افزود: پیش از برگزاری حج با مسئولین سازمان حج، وزارت کشور عربستان جلساتی برگزار شد و همه تلاشها بر این بود که حجی همراه با آرامش و به دور از هرگونه تنش و تشنج داشته باشیم.
وی با بیان اینکه سعودی های همکاری قابل توجهی داشتند و حجاج ایرانی را منظم ترین حجاج می دانند افزود: آنها در جلسات مختلف به این نکته اشاره می کنند که حجاج ایرانی را منظم ترین حاجیان می دانند که در زمینه های ورود به عربستان، اسکان، درمان و بازگشت از نظم و سازماندهی برخوردارند.
 
دستور ولیعهد عربستان برای تماس با ایران
سفیر ایران از تماس ولی عهد عربستان برای پیگیری مسائل احتمالی ایرانیان خبر داد و گفت: یک شب قبل از حرکت به سمت عرفات از دفتر وزیر کشور عربستان با سفارت جمهری اسلامی تماس گرفته شد و گفتند امیر نایف ولی عهد و رئیس شورای حج دستور داده است که تماس بگیرید و ببینید اگر هرگونه مشکلی وجود دارد پیگیری کنند.
وی افزود: این تماس نشان دهنده این است که حجاج ایرانی در کمال آرامش حج را برگزار می کنند.
رسولی با اشاره به شایعه پراکنی های و اخبار مغرضانه در چند هفته اخیر در خصوص روبط ایران و عربستان گفت: آقای دکتر صالحی که برای مراسم تدفین ولی‌عهد امیرسلطان آمده بود زمانی که در برابر این پرسش خبرنگاران که از او پرسیدند بر اساس شایعاتی که مطرح شده می خواهید چه کنید؟ گفت که شاهد حج آرام و خوبی خواهیم بود.
سفیر ایران یادآور شد: اکنون شاهد آن هستیم که حجی بسیار آرام و با آرامش برگزار شد و اینگونه کذب و بی اساس بودن توطئه ها و شایعاتی که دشمنان روابط دو کشور به آن دامن می زنند ثابت شد.
 
21 ایرانی در مکه و مدینه دفن شدند
وی درباره ویزان مرگ و میر زائران ایرانی و فرایند انتقال آنها به ایران نیز گفت: علی رغم اینکه متوسط سنی حجاج ایرانی بالا بود اما کمترین میزان مرگ و میر را داشتیم و فقط 24نفر فوتی داشتیم.از این تعداد 3 نفر به کشور منتقل شدند و بقیه درگذشتگان در شهرهای مکه و مدینه به خاک سپرده شدند. این آمار در مقایسه با سالهای قبل که به 50 نفر می رسید نشان دهنده امکانات درمانی حج و زیارت و مسئولین درمان با تجهیزات، تجربه و کادر مجهز است.
 
ایرانیان در دام دلال های ویزای حج نیافتند
سفیر ایران در عربستان سعودی با اظهار تاسف از مسائلی که در فرودگاه مدینه به دلیل ویزای غیرمجاز تعدادی از هموطنانمان رخ داد از ایرانیان خواست از مراجعه به افراد فاقد صلاحیت، بنگاهها و دلال هایی که مدعی هستند می توانند ویزای خارج از نوبت و روال حج و زیارت اخذ کنند خودداری کنند و در دام این افراد شیاد نیافتند.
 

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =