ثبت تصویر شیء مرموز در آسمان مریخ!/ عکس

نمایی غیر معمول از افق مریخ که با کمک مدارگرد Odyssey ناسا ثبت شده‌است، آسمان غبارآلود سیاره سرخ را نشان می‌دهد و به یکی از مرموزترین اجرام محبوس شده در مدار آن نگاه می‌اندازد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تصاویر جدید توسط دوربین THEMIS مدارگرد گرفته شده است و موقعیتی را از همان ارتفاع از مریخ نشان می‌دهد که ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) به دور زمین می‌چرخد.

این تصاویر حاصل ماه‌ها برنامه‌ریزی مهندسان آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا و شرکای آن در فضای لاکهید مارتین است که توانایی دوربین مادون قرمز را در تشخیص همه چیز از سنگ‌های سطح مریخ گرفته تا یخ و غبار در جو آن و همچنین نکات ظریف دمای سیاره نشان می‌دهد.

این شیء مرموز بزرگترین قمر مریخ است که با شکلی که اغلب به سیب زمینی تشبیه می شود، شناخته می‌شود. فوبوس دارای دهانه‌ای عظیم در یک انتها است و حدود ۳۷۰۰ مایل بالاتر از سطح مریخ می‌چرخد. با توجه به فاصله نزدیک آن، درونی ترین ماهواره طبیعی سیاره سرخ است و نزدیکترین مدار هر جرم طبیعی شناخته شده را به نزدیکترین جسم سیاره‌ای خود دارد.

ثبت تصویر شیء مرموز در آسمان مریخ!/ عکس

فوبوس و قمر خواهرش، دیموس که در تابستان ۱۸۷۷ توسط ستاره شناس آمریکایی آساف هال کشف شد، به نام پسران خدای یونانی آرس، که همتای رومی آن همنام سیاره است، نامگذاری شد. بر اساس سنت یونانی، فوبوس خدای ترس و وحشت بود، که با توجه به سرعتی که فوبوس در اطراف سیاره سرخ می‌دود، نامی شگفت آور و مناسب است. هر یک از مدارهای خود را تنها در ۷ ساعت و ۳۹ دقیقه کامل می‌کند.

چندین سوال در مورد فوبوس باقی مانده است که شامل ترکیب و ساختار داخلی و همچنین منشاء اسرارآمیز آن می‌شود. تاریک‌ترین قمر کشف‌شده توسط ستاره‌شناسان، این نظریه وجود دارد که رنگ تیره فوبوس ترکیبی از سنگ و یخ تیره را نشان می‌دهد. این، همراه با شکل عجیب و غریب آن و ویژگی‌های خاص مدار آن، نشان می‌دهد که فوبوس احتمالاً سیارکی بوده است که در گذشته‌ای دور در مدار مریخ گیر افتاده‌است.

ثبت تصویر شیء مرموز در آسمان مریخ!/ عکس

در 22 سپتامبر 2022، Mars Express توانست از رادار پیشرفته مریخ خود برای صدای زیرسطحی و یونوسفر (MARSIS) برای نگاه کردن به سطح فوبوس استفاده کند و حضور ساختارهای درونی عجیب و غریب ماه را آشکار کند.

پس از ردیابی‌های عجیب، آندریا سیکتی به همراه تیم MARSIS گفتند که آنها "نشانه‌های احتمالی ویژگی‌های ناشناخته قبلی را در زیر سطح ماه آشکار کردند."

سیکتی درباره این یافته ها گفت: «ما از دیدن نقشی که MARSIS ممکن است در حل نهایی معمای منشأ فوبوس ایفا کند، هیجان زده هستیم.»

در 12 سپتامبر 1998، چندین تصویر با بالاترین وضوح از فوبوس که در آن زمان به دست آمده بود، توسط فضاپیمای نقشه‌بردار جهانی مریخ (MGS) در حالی که چهارمین گذر خود را از کنار جسم انجام می‌داد و از دوربین مدارگرد مریخ خود استفاده می‌کرد، ثبت شد.

تصاویر با وضوح بالا از سطح فوبوس نشان می دهد، سایه‌ای که ایجاد شده‌است، حاصل از یک شیء عظیم نه تنها در قطر بلکه در ارتفاع است.

ثبت تصویر شیء مرموز در آسمان مریخ!/ عکس

اعتقاد بر این است که این شی که به عنوان فوبوس شناخته می شود، یک تخته سنگ بسیار بزرگ و غیرعادی است.

منبع: thedebrief

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1843657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =