۰ نفر
۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۸

فارس نوشت:

رئیس جمهور سوریه در دیدار ماه گذشته‌اش با نخست‌وزیر قطر به صراحت به او گفت که او مجری سیاست‌های دیکته‌شده آمریکا است و فرق سوریه با قطر این است که دمشق برای حمایت از ملت خود به ارتش خود تکیه می‌کند نه پایگاه‌های نظامی آمریکایی.
به گزارش پایگاه خبری "المنار"، یک دیپلمات عرب در قاهره جزئیاتی را از گفت‌وگوی شیخ "حمد بن جبر آل ثانی" نخست‌وزیر قطر با "بشار اسد" رئیس‌جمهور سوریه در سفر اخیرش به سوریه فاش کرد.

بر اساس این گزارش، اسد در استقبال از هیئتی از اتحادیه عرب در 26 اکتبر گذشته از نخست‌وزیر قطر که همراه این هیئت بود، پرسید که آیا با دیکته‌هایی آمریکایی به سوریه آمده است؟

این دیپلمات افزود: اسد در این دیدار به حمد بن جبر آل ثانی گفت: من از ملتم با ارتش حمایت می‌کنم اما تو با پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورت از آنها دفاع می کنی. به شما باید بگویم که اگر بعنوان هیئتی از اتحادیه عرب به سوریه آمده اید، خوش آمدید اما اگر از سوی آمریکایی‌ها آمده‌اید بهتر است که در باره چیزی گفت‌وگو نکنیم.

بر اساس این گزارش، نخست‌وزیر قطر نیز گفت: «اگر من آمریکایی هستم، بسیار خوب سکوت می‌کنم». اسد نیز گفت: «نه تو یک قطری هستی اما دیکته‌های آمریکایی را اجرا می‌کنی». به این ترتیب شیخ حمد سکوت کرد تا این‌که فضای موجود اندکی سبک تر شد و در نهایت این دیدار طرحی عربی به سوریه پیشنهاد شد.

اتحادیه عرب در نشست فوق العاده اخیر خود زیر فشارهای آمریکا و غرب عضویت سوریه در این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورد. این اتحادیه همچنین اعلام کرد که تحریمهای اقتصادی و سیاسی نیز بر دولت سوریه اعمال خواهد کرد و از اعضای خود دعوت خواهد کرد تا سفرای خود را از این کشور خارج کنند.

این در حالی است که اتحادیه عرب به همین مقدار هم بسنده نکرده با به رسمیت شناختن تلویحی شورشیان و افراد مسلح در سوریه از آنها خواسته است تا برای برگزاری نشستی در مقر این اتحادیه در سه روز آینده در قاهره حضور یابند تا به دیدگاه مشترکی در مورد آن چیزی که مرحله انتقالی سوریه نامیده است، برسند.

پس از این اقدام اتحادیه عرب، بسیاری از طرف‌های سیاسی و اطلاع رسانی اعلام کردند که بندهای مختلف این تصمیم قبلا با همکاری قطر نوشته شده بود.

این تصمیم با رأی 18 کشور از اعضای اتحادیه تصویب شد و سه کشور سوریه، لبنان و یمن نیز به آن رأی مخالف دادند، عراق نیز از شرکت در این رأی گیری خودداری کرد. بر اساس این مصوبه تعلیق سوریه از روز 16 نوامبر اجرایی خواهد شد.51 261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    35 11
    مي شه بگيد اسد بايد چكار كنه تا شما قبول كنيد اون هم مثل قذافي و مبارك يه ديكتاتوره كه مردمش اون رو نمي خواند؟
    • nima IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
      9 4
      سوریه امروز در موقعیت حساسی قرار دارد از یک سو موقعیت سوق الجیشی و سوی دیگر هم مرزی با رژیم اشغالگر قدس متاسفانه بشار اسد در روزهای اول اعتراضات مردمی که صرفا" مردم خواهان اصلاحات بودند و به صورت مسالمت آمیزی خواست خود را مطرح کردند با گلوله و خشونت روی آورد این بی تدبیری سبب گشت که اعتراضات رنگ رادیکالی به خود بگیرد و دولت سوریه به جای حل و چاره جویی مشکلات دست به خشونت بیشتری بزند و همین امر باعث شده که امروز گروه های تندرو مسلح و آمریکا و رژیم صهیونیستی دست بالا را در اوضاع سوریه به دست آورند و اتحادیه عرب نیز به تبعیت از آنان روی آورد امیدوارم آقای بشار اسد پیش از انکه خیلی دیر شود از قدرت کناره گیری کرده و به نفع مردم کشورش عمل نماید
  • امیر علی IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    2 5
    به مردم سوریه میگم که پشت اسد وایسند اگر میخواهند در دنیا خوار نشوند و اول توکل به خدا کنند دوم اتحاد را پیش ازپیش حفظ کنند
  • بدون نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    2 2
    اسد جان!! مواظب باش سنگینی دیپلماتیک خودت رو اشتباه محاسبه نکنی تا به وضعیت شاه ایران و حسنی مبارک دچار نشی.
  • بدون نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    4 0
    برای حمایت از ملت به ارتش تکیه دارد یا برای حمایت از خود ؟
  • بدون نام US ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    1 4
    نامردي و بي مزد ومنت براي امريكا كار كردن كه شاخ ودم نداره!داره؟نداره!
  • بی نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    2 4
    سوریه برای سرکوب ملت از ارتش کمک می گیرد چرا تو روز روشن دروغ می گین نا سلامتی مسلمونیم
  • بدون نام US ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    4 0
    دمشق برای حمایت از ملت خود به ارتش خود تکیه می‌کند!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    3 6
    به نظر من ایران باید ارتش را به کمک اسد بفرستد