مهر نوشت:

 یک تحلیلگر سیاسی اصولگرا با اشاره به دو جریان موجود هوادار احمدی نژاد در آستانه انتخابات که به جبهه پایاداری و گروه انحرافی موسوم شده اند، پیش بینی کرد جریان سوم انتخاباتی دیگری نیز در آستانه انتخابات از دل دولت بر خواهد آمد.
امیر محبیان درباره آرایش نیروهای فعال سیاسی در آستانه گفت: ما هم اکنون چند گروه و چند جریان در کشور داریم ولی هنوز به نظر من ما در قالب جریان اصولگر و اصلاح طلب هستیم هر چند که میزان قوت و ضعف این امر تفاوت هایی را با گذشته دارد.
اهم اظهارات وي به شرح زير است:
* حضور جریان اصلاح طلب در عرصه انتخابات کاهش پیدا کرده است اما در عین حال یک جریانی مرتبط با آقای احمدی نژاد در حال بروز است که نه تنها در دل جریان اصولگرا تعریف می شود بلکه نظرات خاص خود را دارد.
تشکیل سه گروه سیاسی هوادار احمدی نژاد درآستانه انتخابات
*ما داریم به سمتی می رویم که از هواداران آقای احمدی نژاد چند گروه بوجود آمده است که یک گروه هواداران جبهه پایداری بوده و خود را متعلق به جریان سوم تیر می دانند و می گویند که احمدی نژاد را بدون جریان انحرافی را قبول داریم.
* یک گروه دیگر کسانی هستند که از سوی رقبای خود انحرافی خوانده می شوند و سوم جریانی دیگر نیز احتمالا از درون دولت بیرون می آید که نه یک پارچگی با جریان موسوم به انحرافی داشته باشد و نه با جبهه پایداری.
*مهم نیست ما چند تا جریان سیاسی در شرایط امروز کشور داریم. مهم این است که جریانات در چه فضایی عمل می کنند ما باید فضای سیاسی را به سمت شفافیت ببریم رقابت وجود داشته باشد ولی چالش علیه قانون نرود دو فاکتوری که رهبری انقلاب اسلامی از آن تحت عنوان رقابت و مشارکت و عدم چالش یاد می کنند.
جبهه پایداری و ایستادگی  حق ندارند بر اساس توهمات برای خود وزن قائل شوند
* جریاناتی که امروز در دل جریان اصولگرایی وجود دارند باید به سمت شفافیت بروند و هیچ اشکالی ندارد که گروه های درون جریان اصولگرایی شبهات و ابهامات خود را مطرح کنند وبه آن پاسخ داده شود.
*گروه های اصولگرا باید از وحدت تعارضی خود داری کنند. وحدت باید واقعی باشد در غیر این صورت به شکاف تبدیل خواهد شد.
*من از حق حرف زدن جبهه پایداری و ایستادگی دفاع می کنم ولی حق ندارند بر اساس توهمات برای خود وزن قائل شوند.
*جبهه متحد اصولگرایان جریان اصلی فکری و تشکیلاتی اصولگرایان است که هم دارای مشروعیت و هم کثرت است.
*بی تردید این جبهه لیست خود را ارائه خواهند داد و جریانات دیگر هستند که باید تکلیف خود را مشخص کنند که آیا هم خط با این ها هستند یا نه مثلا شرط می گذارند.
* البته آنها حق دارند ولی باید ببینند چقدر وزن دارند اما این که وحدت را منوط به تحقق شروط خود بدانند به هر قیمتی باج گیری است و هیچ یک از گروه های اصولگرا این را نمی پذیرد، لذا حدس من این است که به احتمال قریب به یقین جبهه متحد اصولگرایی لیست خود را ارائه خواهد داد اما این که جریانات دیگر به آن بپیوندند بستگی به خودشان داد.
*ولی اولین نشانه از شرایط حضور آنها نشان می دهد که حضور آنها تعلیق به امر محال است و احتمال دارد هدفشان از شرایطی که می گذارند این باشد که جدا شوند.
 رفتار جریان اصلاحات در انتخابات آتی
*تا کنون سه جریان از دل آن بروز کرده است . یکی جریان تحریمی ها است که همیشه بوده اند و بعد از مدتی هم به این نتیجه رسیده اند که تحریمشان نتیجه نداشته است.یک جریان دیگر مشارکت مشروط است که این جریان را محمد خاتمی رهبری می کند و یک جریان هم مشارکت نا مشروط.
هواداران خاتمی با شروط انتخاباتی از پیگیری مطالبات باز می مانند
*برای حامیان مشارکت مشروط درک درستی پیدا نشده است و تصور می کنند که ترمزهایی برای نظام می گذاردند ولی آنها ترمز را برای هواداران خود می گذارند چون باعث می شود آنها در صحنه حضور نداشته باشند و مطالباتشان پیگیری نشود.
*اینها باید با پذیرش چارچوب های قانونی در انتخابات حضور یابند . آنها حرف های خود را به شکل معقول بزنند زیرا کشور نه از حضور مشروط آنها استقبال می کند و نه از عدم حضورشان. البته شرط گذاشتن نظام را در شرایطی قرار می دهد که شرط غیر قانونی را نپذیرد.
*شرط مطابق قانون هم شرط محسوب نمی شود چون فرض بر این است که در انتخابات قانون به طور کامل اجرا می شود.
شرطگذاري اصلاح صلاح طلب ها براي امتياز گرفتن درتائید صلاحیت ها
*بعضی از سیگنال ها این گونه القا می کند، اما باید بدانند که وقتی که می خواهند در آنتخابات حضور پیدا کنند برای نظام سیاسی به این مفهوم نباید شرط بگذارند.
*مشارکت مشروطی ها باید شرایط قانونی را بپذیرند و وارد صحنه شوند وقتی کثرت سیاسی پیدا کردند، قدرت تصمیم گیری هم پیدا می کنند اما پیشاپیش وقتی شرایط می گذارند نظام را وادار می کنند که از ابتدا به آنها نه بگوید.
/212 212
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =