غزلیات همراه با کنایه و طنز سعدی در این کتاب جمع آوری شده و با توضیح و تشریح کوتاهی درباره ابیات طنز، مخاطب امروزی سعدی نکته سنجی و اخلاق​گرایی آن روزهای این شاعر پرآوازه و نامی ایران زمین را بهتر درک می​کند.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «لبخند سعدی» طنزآوری در غزل های سعدی به همت اسماعیل امینی و از سوی حوزه هنری استان تهران روانه بازار نشر شد. اسماعیل امینی، نویسنده این کتاب گفته است از آن‌جایی که تا به حال به نقش طنز در اشعار سعدی کمتر توجه شده بود، سعی کردم این گونه اشعار را از غزلیات استاد سخن، گردآوری و به چاپ برسانیم. تلاش کردم با تعمق در غزلیات سعدی و نشان دادن طنز در آثارش، توجه مخاطبان را به طنز اندیشمندانه این شاعر نام‌آور جلب کنم و به جامعه ادبی اشعار طنزگونه او را یادآور شوم.

 

امینی در مقدمه این کتاب که در 10 بند به برخی خصوصیات کتاب و اشعار منتخب سعدی علیه الرحمه پرداخته و کتاب را به رندان نکته سنج و شاعران و اهالی فرهنگ تقدیم کرده، نوشته است: وقتی سخن از طنزآوری سعدی است، اغلب به گلستان و بوستان اشاره می‌شود و از غزل سعدی چندان سخنی به میان نمی‌آید. من بر آنم مخاطبان خوکرده با حکایت‌گویی و تیپ‌سازی، برای دریافتن ظرافت‌های طنز بیش از هر چیز به نتیجه حکایت توجه دارند و شیوه سخن، کنایات، ارجاعات و اشارات و نکات پوشیده و فضاسازی طنز، مورد مورد توجه ایشان است، حال آن‌که بسیاری از نمونه‌های ارجمند طنز با همین هنروری‌ها شکل می‌گیرد. به ویژه در شعر سعدی که زیباترین جلوه‌گری‌های ظرفیت‌ها و ظرافت‌های زبان را در آن می‌توان یافت. این نکته که در روزگار سعدی با توجه به نگاه رندانه او چه مسائلی مد نظرش بوده است همواره توجه‌ام را به خود جلب می‌کرد. در ابتدا فکر نمی‌کردم حجم این کار زیاد شود اما نگاه سعدی نگاهی از جنس طنز است که در ادبیات او زیاد دیده می‌شود.

 

بنابراین گزارش، در صفحه 56 این کتاب غزلی از سعدی منتشر شده که امینی در پاورقی اینگونه توضیح داده است: این شیوه اظهار وفاداری و ارادت، نشانگر آشنایی سعدی با روحیات و ناز و عشوه های زیبارویان استکه با بیانی طنز و پر از کنایه می گوید تا کام خود نگیرم نخواهم رفت...یعنی تجربه کافی دارم و هوادار قدیمی هستم و تازه کار نیستم! در بیت پایانی هم تصویری طنز آمیز ترسیم شده است...

 

تو مپندار کزین در به ملامت بروم

دلم اینجاست بده تا به سلامت بروم

 

ترک سر گفتم از آن پیش که بنهادم پای

نه به زرق آمده ام تا به ملامت بروم

 

من هوادار قدیمم بدهم جان عزیز

نو ارادت نه که از پیش غرامت بروم

 

گر رسید از تو به گوشم که بمیر ای سعدی

تا لب گور به اعزاز و کرامت بروم

 

ور بدانم به در مرگ که حشرم با توست

از لحد رقص کنان تا به قیامت بروم

 

 

«لبخند سعدی» تولید مرکزی آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، با 424 صفحه و قیمت 8 هزار و 300 تومان منتشر شده است.
 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب‌‌‌ کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. سایر هموطنان نیز با پرداخت هزینه ارسال پستی، می توانند تلفنی سفارش کتاب دهند.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =