مقام مصری خبر داد: احتمال بازگشت قریب‌الوقوع سفرای ایران و مصر به‌ دو کشور

ایرنا نوشت: "رخا احمد حسن" عضو شورای امور خارجی مصر از احتمال تبادل سفرا بین جمهوری اسلامی ایران و ‌مصر در آینده نزدیک خبر داد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در پی بازگشت روابط تهران و ریاض و تماس تلفنی اخیر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران با عبدالفتاح السیسی همتای مصری خود و تبریک پیروزی‌اش در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور انتظار می‌رود که روابط تهران و قاهره نیز به طور کامل از سر گرفته شود.

رخا احمد حسن، عضو شورای امور خارجی مصر در گفت‌گو با اسپوتنیک تصریح کرد: بازگشت سفرای ایران و مصر احتمالا به‌زودی انجام شود. تبریک پیروزی عبدالفتاح السیسی از سوی همتای ایرانی خود نشان می دهد که روابط میان دو کشور به بالاترین سطح رسیده است.

وی گفت که روسای جمهور دو کشور در این گفت‌وگوی تلفنی به مسائل متعددی از جمله بازگشت روابط دوجانبه و همچنین پرونده‌های منطقه‌ای مانند مساله غزه و دریای سرخ پرداختند.

این سیاستمدار مصری افزود: سطح روابط میان دو کشور در وقت کنونی نشان می دهد که بازگشت سفرا نزدیک است و از اظهارات سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان می‌توان فهمید که در راستای تلاش‌های انجام شده در منطقه، وی به این پرونده برای بازگشت روابط پرداخته است.

رخا احمد حسن گفت که تبادل سفرا ممکن است بعد از مراسم تحلیف عبدالفتاح السیسی برای دوره جدید ریاست جمهوری انجام شود.

وی گفت که با توجه به نزدیک شدن روابط ایران و عربستان و تلاش برای حل بحران یمن، بازگشت روابط ایران ومصر به مثابه تکمیل دایره است.

این سیاستمدار مصری در ادامه خاطرنشان کرد که نزدیک شدن روابط ایران و کشورهای عربی و افزایش مبادلات تجاری منجر به ثبات و توسعه خواهد شد.

وی همچنین گفت: از سرگیری (کامل) و بازگشت روابط ایران و مصر، بهانه آمریکا را مبنی بر اینکه ایران خطری برای منطقه است، باطل می‌کند و تنها تهدید واقعی در منطقه رژیم صهیونیستی خواهد ماند.

پیش از این رئیس شورای امور خارجی مصر گفته بود که روابط دیپلماتیک با تهران برقرار است و قطع نشده و مصر به میانجی یا ورود طرف های دیگر برای بازگشت کامل روابط با ایران نیاز ندارد.

«احمد ابوزید» سخنگوی وزارت خارجه مصر اواخر تیرماه سال جاری درباره تحولات در روابط مصر و ایران گفته بود: تعامل و تماس با ایران وجود دارد و در هیچ مرحله ای قطع نشده است و تحول در بسیاری از مسائل وجود دارد.

وی در گفت وگو با شبکه "سی بی سی" افزوده بود: ایران یک کشوری بزرگ و دارای منافع در منطقه می باشد و مصر مایل است که این تعامل مثبت باشد.مصر در تهران دفتر حافظ منافع دارد و ایران نیز دفتر حافظ منافع در قاهره دارد.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1854703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =