سه هفته ای می شود که تورهای گردشگری دیگر امکان سفر به کویر مرنجاب را ندارند و به دلیل آنچه رفتار خارج از عرف تورهای گردشگری خوانده شده به روی بازدیدکنندگان بسته است.

زهرا تالانی: این تصمیم به دستور دادستان منطقه گرفته شده و اعلام می‌شود هدف از آن، جلوگیری از برخورد و نزاع بین گردشگران و مردم محلی بوده است. عباس متولی سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل هم در این باره می گوید: تنها تورهای مجاز امکان سفر به این کویر را دارند و موضوع بسته شدن آن کاملا غیر واقعی است و رسانه ها آن را شلوغ کرده اند.با این حال برخی تورهای گردشگری این موضوع را تکذیب می کنند.

گفت وگوی خبرآنلاین با سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل را می خوانید:


مدتی است که مطرح می شود کویر مرنجاب روی گردشگران بسته شده است. آیا این موضوع صحت دارد؟
بله اما نه برای تمام تورهای گردشگری.تورهایی که مجوز دارند کماکان امکان سفر به کویر مرنجاب را دارند و این موضوعی است که رسانه ها آن را شلوغ کرده اند.


سالها بود که تورهایی با مجوز و غیر مجوز به قول شما به این کویر مسافر می آورند چطور شد که امسال سازمان گردشگری جلوی آنها را می گیرد؟
کویر مرنجاب به خاطر رعایت نکردن حفظ محیط زیست و زباله ها در حال نابودی است. ما برای حفظ آن و سرمایه گذاری ایستگاههای بازرسی را ایجاد کردیم تا از ورود گردشگران بدون مجوز جلوگیری کنیم.


یعنی تنها تورهای غیر مجاز به محیط زیست آسیب می رسانند؟
نه اما وقتی تعداد افرادی که به گردشگری می آیند مشخص شده باشند می توان آنها را بهتر کنترل کرد تا زباله نریزند و درختچه ها را آتش نزنند. ما فقط قصد حفظ این کویر را داریم. بنابراین تورهای گردشگری که قوانین و شئونات اخلاقی و زیست‌محیطی را رعایت می‌کنند، مانند گذشته می‌توانند از کویر بکر مرنجاب دیدن کنند.


اما گفته می شود که ماموران در جاده‌ای که به کویر می‌رسد بعد از امامزاده ایستاده‌اند و از ورود همه تورهای گردشگری ممانعت می‌کنند؟
بله اما مجوز تورها را می بینند و در صورت رعایت موارد قانونی و اسلامی مجوز ورود به آنها داده می شود.


با اینحال حتی برخی از تورهای باسابقه هم اعلام کردند که جلوی آنها گرفته شده است؟
خیر. چنین موضوعی اصلا صحت ندارد و من به هیچ وجه این جو سازی را قبول ندارم.


بنابراین شما معتقدید که گردشگری به این منطقه را ساماندهی کردید؟
بله با ایجاد ایست بازرسی توسط نیروی انتظامی در منطقه کویر مرنجاب ورود گردشگران سامان‌دهی‌شده و از ورود افرادی که رفتاری خلاف شوونات اسلامی دارند، جلوگیری می‌شود. همچنین افراد و تورهای مسافرتی با داشتن مجوز و ارایه شناسنامه و مشخص بودن نسب خانوادگی افراد به منطقه گردشگری مرنجاب سفر کنند.

45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داود IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    6 0
    پاسخ داده شده به سوال آخر بيانگر اين است كه مسئله زباله تنها بهانه اي بيش نيست و موضوع اصلي شئونات اسلامي است(كه معلوم نيست مامور پليس چگونه در خصوص رعايت ويا عدم رعايت هر مسافر حكم فقهي و شرعي داده و قضاوت ميكند) ترا به خدا با مردم صادق باشيد و شجاعانه هدف اصلي ممنوعيت را بيان كرده و ازآن دفاع كنيد اينگونه مردم به حرفهاي شما بهتر اعتماد ميكنند
  • بدون نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    7 0
    غیر از "داشتن مجوز و ارایه شناسنامه و مشخص بودن نسب خانوادگی افراد " چیز دیگه ای نمی خواهید بدونید؟
  • بدون نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    6 0
    برای دیدن کویر هم باید نسبت خانوادگی داشت!!
  • بدون نام US ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    5 0
    راستی راستی خدای مغالطات شدیم رعا یت موازین اسلامی با زباله چه هم خوانی داره چرا ماجرا را میپیچونید از اول برید سر اصل ماجرا من که مرنجاب برو نیستم اما یه ذره شعور که دارم!!!!!!!!!!!!!!!!!