ویژگی‌های شخصیتی مصباح یزدی از نگاه رئیس‌ دفترش/ تلاش کرد با علی شریعتی و سروش مناظره کند اما...

مهر نوشت: رییس دفتر سابق مرحوم آیت‌الله «مصباح یزدی» تاکید کرد که علامه مصباح با ۵ هزار ساعت روشن‌گری توانست جریان انقلاب اسلامی را از «وضعیت خطر» در دوره دولت اصلاحات نجات دهد.

حسین جلالی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شخصیتی مهم آیت‌الله مصباح یزدی، روشنگری و بصیرت بود که وی را از سایر افراد و جریان‌های سیاسی متمایز می‌کرد، اظهار کرد: آیت‌الله مصباح یزدی در بُعد گفتمانی و روشن‌گری، نقشی بسیار مهم و ویژه برای انقلاب اسلامی ایفا کرد.

وی با تاکید بر اینکه آیت‌الله مصباح یزدی در دوران حیات خود از هیچ اقدامی برای دفاع از ارزش‌ها و مبانی دین و انقلاب فروگذار نکرد، افزود: برخی افراد به مبانی و ارزش‌های انقلاب حمله می‌کردند اما آیت‌الله مصباح یزدی در برابر آن‌ها استقامت و از مبانی دین و انقلاب با ادله محکم و متقن، دفاع کرد.

چرا آیت الله مصباح مورد حمله قرار گرفت؟/ چرا بیشترین مدافعان او را تندروها تشکیل می دهند؟

رئیس دفتر پیشین مصباح یزدی: رد صلاحیت‌ها باعث افزایش مشارکت می شود /مردم موافق خالص سازی هستتند

جلالی با بیان اینکه از آنجایی که آیت‌الله مصباح یزدی فیلسوفی ماهر بود، در جدل استاد بود و تبحر داشت افزود: قدرت انحراف‌شناسی آیت‌الله مصباح یزدی، بسیار بکر بود و جریان‌های انحرافی را زود تشخیص می‌داد؛ وی بسیاری از گروه‌ها و جریان‌های انحرافی را به سرعت شناخت و با برخی از آنان هم مناظره کرد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آیت‌الله مصباح یزدی قبل از انقلاب اسلامی، کسانی را که تز «اسلام منهای روحانیت» را مطرح می‌کردند، به مناظره کشاند و معمولاً این افراد و جریان‌ها از مناظره با آیت‌الله مصباح یزدی فرار می‌کردند چراکه می‌دانستند در برابر منطق و ادله‌های وی محکوم به شکست می‌شوند؛ هیچ فردی حاضر به مناظره با وی نمی‌شد و آیت‌الله مصباح یزدی خیلی تلاش کرد با افرادی چون «علی شریعتی» و «عبدالکریم سروش» مناظره کند اما آنان نیامدند.

تاکید آیت‌الله مصباح بر مستقرنشدن «فرهنگ غربی» در ایران

رییس دفتر سابق مرحوم مصباح یزدی، با تاکید بر اینکه آیت‌الله مصباح شخصیتی تأثیرگذار در تاریخ انقلاب است، گفت: از دوم خرداد سال ۷۶ به بعد که تفکرات لیبرالی در کشور زیاد شد، تاکید آیت‌الله مصباح یزدی بر این بود که نباید بگذاریم فرهنگ غربی در کشورمان استقرار پیدا کند. آیت‌الله مصباح یزدی گاهی اوقات از جمله در جریان دوم خرداد، به شهرهای مختلف می‌رفت و روشن‌گری می‌کرد؛ حجت‌الاسلام سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در جایی گفته بود که آیت‌الله مصباح یزدی با ۵ هزار ساعت صحبت و روشن‌گری توانست جریان انقلاب اسلامی را از «وضعیت خطر» در آن مقطع، نجات دهد.

جلالی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به تدبیر آیت‌الله مصباح برای تأمین امنیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در برابر ساواک گفت: آیت‌الله مصباح یزدی برای آنکه بتواند امنیت این تشکیلات را حفظ کند، اعلام کرد که شخصاً دبیر جلسات می‌شوم و تمام مصوبات را طوری می‌نویسم که اگر دست ساواک افتاد، نتواند آن را تشخیص دهد.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: آیت‌الله مصباح خطی را از خودش ابداع کرد تا غیر از خودش، هیچ فرد دیگری نتواند آن خط را بخواند؛ در مقطعی این اسناد به دست ساواک افتاد و ساواک از وی پرسید این اسناد چیست که آیت‌الله مصباح یزدی در پاسخ گفت که این‌ها، آثاری است که از آبا و اجداد ما باقی مانده اما نمی‌توانیم از آن‌ها رمزگشایی کنیم؛ اگر شما می‌توانید و یک خط‌شناس ماهر دارید که بتوانند از این آثار رمزگشایی کنند، این کار را انجام دهید؛ اما در نهایت ساواک هم نتوانست بفهمد که آن اسرار چیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: فقط یک بار یک برگه از این اسناد لابه‌لای کتاب‌های آیت‌الله «احمد آذری قمی» از دیگر اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیدا شد و زمانی که ساواک آن را دید، حساس شد و تشکیلات (جامعه مدرسین) لو رفت. در واقع، بنا نبود که کسی مصوبات جلسات را یادداشت کند اما آیت‌الله «آذری قمی» یادداشتی از مباحث برداشته بود و در آن‌ها آمده بود که این تشکیلات ۱۱ نفره، برنامه‌ریزی کرده است که از سال ۱۳۳۰ به بعد برای «تشکیل یک حکومت دینی» اقدام کند.

جلالی گفت: این برنامه‌ها در آن گروه ۱۱ نفره مطرح شده بود و زمانی که ساواک از این گروه اطلاع پیدا کرد، اعلام کرد که حکم آنان اعدام است؛ بر این اساس همه آنان مخفی شدند و آیت‌الله مصباح یزدی هم آن موقع «لباس سیادت» پوشید و مدتی در اطراف خمین و گلپایگان مخفی شد و بعد از آن هم به رفسنجان رفت؛ برخی افراد این گروه ۱۱ نفره دستگیر شدند و آنان تلاش زیادی برای پیروزی انقلاب اسلامی و برقراری حکومت دینی در ایران کردند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله مصباح یزدی سیاست‌مداری جامع بود که در برابر گروه‌های انحرافی ایستاد افزود: آیت‌الله مصباح بصیرت بالایی داشت و جریان‌سازی اثرگذار و مستمر برای انقلاب اسلامی صورت داد؛ باید اقدامات مهم وی برای انقلاب و اسلام به خوبی تبیین شود.

۲۱۹۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1855911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =