برانکو مقبولیت دارد اما بعید است برگردد!

ایران ورزشی نوشت: هافبک اسبق پرسپولیس در خصوص آخرین وضعیت این تیم صحبت کرد.

پرسپولیس این روزها به دلیل استعفای یحیی گل‌محمدی دچار چالش بزرگی شده و شرایط نیمکت این تیم برای ادامه فصل مشخص نیست. رضا درویش پس از استعفای گل‌محمدی خواستار بازگشت او شده و اعلام کرده تا وقتی تکلیف یحیی مشخص نشود با هیچ گزینه‌ای مذاکره نخواهد کرد. با وجود تلاش‌های مدیران پرسپولیس اما به نظر می‌رسد گل‌محمدی تصمیمی برای بازگشت به این تیم ندارد و می‌خواهد جدا شود. در این بین شایعه بازگشت برانکو ایوانکوویچ به پرسپولیس هم به گوش می‌رسد و گفته می‌شود سرمربی کروات تمایل دارد پس از جام ملت‌ها بار دیگر به فوتبال ایران برگردد.

محسن عاشوری که یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ پرسپولیس است و سابقه مربیگری در تیم پرسپولیس و چند تیم دیگر را در کارنامه ورزشی‌اش دارد، در خصوص دلایل جدایی گل‌محمدی از پرسپولیس و وضعیت فعلی این تیم صحبت کرده است.

خودتان تجربه سال‌ها کار به عنوان مربی در رده‌های پایه و بزرگسالان پرسپولیس را دارید. تجربه کار در پرسپولیس چگونه است؟

واقعاً دوست دارم از تجربه کارم در عالم مربیگری در پرسپولیس بگویم. البته من بیشتر در رده‌های پایه پرسپولیس مربیگری کرده‌ام، به همین دلیل تجربیات خیلی خوبی از این موضوع دارم و خوب می‌دانم آنجا مدیرانی را در رأس کار قرار می‌دهند که از ابزار پرسپولیسی بودن مربی استفاده می‌کنند یعنی اینکه از شما توقع دارند چون از جنس پرسپولیس هستی باید به خاطر تیم و هواداران از یکسری خواسته‌هایت حذر کنی و با این رویه بخشی از خواسته‌های‌تان را فراهم می‌سازند اما در رابطه با سایر مسائل قول‌هایی می‌دهند که باز هم به شکل کامل به آن عمل نمی‌کنند. در تیم بزرگسالان هم مدتی به عنوان دستیار اول کار کردم اما بقیه عمر مربیگری‌ام را در پرسپولیس در تیم‌های پایه گذراندم و حتی یکی دو بار مسئولان پایه تعجب می‌کردند که چطور بعضی اوقات که حقم را نمی‌دادند، من در پرسپولیس می‌ماندم. همه اینها را گفتم که بگویم یحیی هم ملاحظاتی داشته که حرفی نمی‌زده یا کمتر گلایه داشته است.

منظورتان این است که مسئولان برای مربیان پرسپولیسی بدقول هستند؟!

اگر پرسپولیس هم مانند تیم‌های دیگر دولتی است باید مانند تیم‌های دیگر ردیف بودجه برایش تعریف کنند اما در اینجا معلوم نیست باشگاه پرسپولیس به چه شکلی اداره می‌شود و مدیری که در رأس کار است بر چه اساسی کار می‌کند. یحیی هم از نظر من به این نتیجه رسیده که در پرسپولیس بخشی از قول‌هایی که می‌دهند را در قبال کادر فنی و بازیکنان عمل می‌کنند اما بخش دیگر را فراموش می‌کنند و گمان می‌کنند که بازیکن و مربی فراموش می‌کنند و دیگر به باقی مطالبات‌شان خیلی اهمیت نمی‌دهند.

این یعنی وضعیت فعلی تقصیر مدیریت باشگاه است؟

حرف من این است که باشگاه پرسپولیس دچار روزمرگی بوده است و نمی‌گویم که تقصیر درویش است اما به هر حال وقتی کسی مسئولیتی را قبول می‌کند باید اختیاراتی داشته باشد و بر اساس آن کارها را پیش ببرد و اتفاقاتی که در باشگاه پرسپولیس که یکی از پرطرفدارترین تیم‌های دنیا و آسیا است رخ می‌دهد نشان از دچار شدن به روزمرگی است که باید فکری اساسی به حال آن شود.

برانکو مقبولیت دارد اما بعید است برگردد!

این روزها بحث حضور مربیانی چون اسکوچیچ، کالدرون و برانکو جدی شده است.

هفته عجیب و غریبی را در پرسپولیس شاهد بودیم. من معتقدم اگر پولی هست باید در اختیار یحیی و کادر فعلی قرار بگیرد چه بسا با شناختی که من از مربیان خارجی دارم اطمینان دارم آنها با ارقام پایین به پرسپولیس نخواهند آمد و حداقل مدت قراردادشان هم یک فصل و نیم خواهد بود و مربیان خارجی خیلی سفت و محکم بر سر مسائل مالی و مدت قراردادشان پافشاری خواهند داشت، به همین دلیل با توجه به شناختی که از روحیات مربیان کروات دارم من شانس مربیان کروات را برای سرمربیگری در پرسپولیس بیشتر می‌دانم.

البته هواداران علاقه زیادی به بازگشت برانکو دارند. ممکن است او دوباره در پرسپولیس کار کند؟

به هر حال رزومه برانکو مشخص است و به لحاظ کاریزما و مقبولیتی که این مربی ‌نزد هواداران پرسپولیس از آن برخوردار است به نظر او شانس اول و بهترین گزینه برای مربیگری در پرسپولیس در صورت جدایی یحیی است، هر چند من بعید می‌دانم برانکو به ایران بیاید چون در مقطع حضورش آنقدر بدقولی در حقش انجام دادند که او از پرسپولیس رفت. از همین رو بعید می‌دانم برانکو به ایران بیاید و بیشتر حرف‌هایی هم که از جانب او مطرح می‌شود جنبه بازارگرمی دارد و برای برانکو با توجه به مسئولیتی که ایشان فعلاً در عمان دارد به نظرم پرسپولیس و حضور در ایران آخرین گزینه است و هر چقدر هم که گفته شود، من باور ندارم که او عرق بیشتری به پرسپولیس داشته است.

البته از نظر آماری یحیی هم کم از برانکو ندارد. آیا این حجم از انتقادات علیه گل‌محمدی عادلانه است؟

به نظرم رفتار خوبی با یحیی نداشتند چون او تبدیل به مربی باتجربه‌ای شده است و در پرسپولیس هم به خوبی جا افتاده و تقریباً هر سال هم برای این تیم جام آورده است، از این رو نمی‌دانم چطور یحیی را قضاوت می‌کنیم وقتی می‌بینیم آنچلوتی به پرز می‌گوید من به مدیر باشگاه رئال گفته‌ام قول نداده‌ام همه جام‌ها را کسب کنم. به همین دلیل هواداران فوتبال ما تیمی را دیده‌اند که همه جام‌ها را بیاورد. در حال حاضر هم فاصله پرسپولیس با صدر تنها دو امتیاز است، به همین دلیل من این هجمه را در پرسپولیس نمی‌فهمم چرا که یحیی در چند سال اخیر بیشترین جام‌ها را با پرسپولیس گرفت.

یکی از گلایه‌های گل‌محمدی این بود که پرسپولیس در جنگ‌های رسانه‌ای و نقل‌وانتقالات مقابل استقلال بازنده بوده!

به هر حال ما باید این را هم در نظر بگیریم که یحیی با روش خودش چندین جام را برای پرسپولیس کسب کرده است اما به هر حال دلیل افت پرسپولیس را من در فصل نقل و انتقالات و مصدومیت چند مهره کلیدی می‌دانم؛ مهره‌هایی کلیدی مانند امیری و سلمانی و ‌پور علی گنجی، سه مهره‌ای که بهترین بودند. مثلاً خود امیری در پرسپولیس مانند جوکر بود که هر جا تیم ضعف داشت آنجا را پوشش می‌داد؛ مهره‌ای که نبودنش به نوعی بیشتر از بودنش به چشم می‌آید.

با یحیی صحبتی داشته‌اید؟ می‌دانید دلیل اصلی استعفای او چه بوده است؟

من با یحیی صحبتی نکردم اما فکر می‌کنم عدم تعهد باشگاه دلیل استعفای یحیی بوده است و اطمینان دارم هر بار یحیی پای میز مذاکره رفته به او قول‌هایی داده‌اند که به آن عمل نکرده‌اند، از همین رو به نظر می‌رسد یحیی این بار مصمم شده برود چون باشگاه هیچ‌وقت به تمام وعده‌هایش عمل نکرده و به همین دلیل مربی عطای کار را به لقایش بخشیده است.

به نظرتان در حال حاضر بهترین گزینه برای مربیگری پرسپولیس کیست؟

به نظرم جایگاه پرسپولیس بد نیست و با اضافه کردن یک یا دو بازیکن در هر پست باز هم پرسپولیس به شرایط ایده‌آل خواهد رسید. در این بین بهترین شخص یحیی است و بهتر است به جای اینکه مدیرعامل باشگاه هزینه سنگین دلاری انجام دهد، این هزینه را پای یحیی و نیازهای واقعی تیم بگذارد تا نتیجه‌اش را ببیند.

برانکو مقبولیت دارد اما بعید است برگردد!

بیشتر بخوانید:

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1857322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =