۰ نفر
۸ مهر ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۱

نمایشگاه دمو که بهار و پاییز هر سال در ایالات متحده برگزار می‌شود، فرصت خوبی برای آشنایی با تازه‌های فناوری و سرگرمی است.

محبوبه عمیدی: سال‌‌هاست که شاهد برگزاری کنفرانس دمو در ایالات متحده هستیم. در خلال این سال‌‌ها، این کنفرانس که پاییز و بهار هر سال برگزار می‌شود، میزبان بیش از 20 هزار برنامه و ابزار کاربردی از شرکت‌‌های گوناگون در سراسر دنیا بوده و آن‌ها را به جمع کثیری از تحلیل‌گران، سرمایه‌گزاران و علاقه‌مندان معرفی کرده است. پنجشنبه گذشته ( دوم مهرماه 1388) کنفرانس پاییزی دمو با معرفی 24 ابزار یا خدمت متفاوت در ارائه‌هایی 6 دقیقه‌ای آغاز شد.

با اینکه این نمایش‌های کوتاه تنها به معرفی تازه‌های فناوری پرداختند یا از تغییراتی جالب توجه در محصولات پیشین رونمایی کردند، بیش از 1500 شرکت از شناخته‌شده‌ترین تولیدکنندگان محصولات الکترونیک گرفته تا نام‌های تجاری جدید، فرصت دیده شدن و تصاحب سرمایه‌های تازه را بدست آوردند.

پیش از آغاز کنفرانس مطبوعاتی دمو، فهرستی از محصولات و خدماتی را که به نظر می‌رسید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند، تهیه کردم. مانند سال‌های گذشته، تعدادی از شرکت‌ها را درست انتخاب کرده بودم، بعضی‌ها را از قلم انداخته بودم و در مورد جذابیت چندتایی از آن‌ها هم دچار اشتباه شدم.

در حال حاضر این رقابت به پایان رسیده و من که تقریباً تمام وقتم را با محصولات معرفی شده در این کنفرانس گذراند‌ه‌ام، می‌خواهم بهترین محصولات، شرکت‌ها و ایده‌های تازه را از بین آن‌ها انتخاب کنم. هیچ‌کدام از این انتخاب‌ها تحت تأثیر خرد جمعی نیستند یا از برندگان نهایی این کنفرانس اقتباس نشد‌ه‌اند، این چند دمو تنها از نظر من جذاب‌ترین نمونه‌های ارائه شده در کنفرانس امسال هستند.

بلندگو‌ها را کنار بگذارید
باریک‌تر شدن صفحه نمایش تلویزیون‌ها و مانیتور‌ها در کنار بهبود کیفیت تصویر آن‌ها، باعث شده Emo Labs دست به اختراع جالبی بزند. این مرکز تحقیقاتی بلندگو‌هایی شفاف و باریک از جنس نوعی ورق پلاستیکی ابداع کرده که صدا را با کیفیتی به مراتب بالاتر از پیش در فضا پخش می‌کنند. این صفحات مسطح می‌توانند جایی روى قسمت فوقانی صفحه نمایش تلویزیون یا مونیتور‌ها نصب شوند و با استفاده از فناوریEdge Motion (لرزش لبه‌ها) صدا را در محیط پخش کنند. می‌توان با اندک تغییری از این بلندگو‌های تازه در سالن‌های سینما هم استفاده کرد. در حال حاضر این فناوری بسیارمورد توجه قرار گرفته و پروانه بهره‌برداری از آن توسط شرکت‌هایی مانند سونی، پاناسونیک، اپل و دیگران خریداری شده است. این فناوری استثنایی، می‌تواند صفحات نمایش را تا 42 اینچ/ 105 سانتی‌متر پوشش دهد، که در صورت نیاز بازار برای ابعاد بالاتر از این نیز طراحی خواهد شد. به نظرم این کاری منحصر به فرد، یک فناوری عالی و محصولی بی‌نظیر است.

سنجش اعتبار به شیو‌های به مراتب ارزان‌تر
Cortera یک سیستم سنجش اعتبار مشتریان است و باید اعتراف کنم که این نمونه را خسته‌کننده‌ترین دموی نمایشگاه پاییز، نام‌گذاری کرده بودم. این سیستم ریز گزارشات مالی و پرداخت صورتحساب‌ها را در اختیار شرکت‌های کوچک و بزرگ قرار می‌دهد. در واقع مانند شرکت معتبر سنجش اعتبار مشتریان Dun & Bradstreet در ایالات متحده کار می‌کند، با این تفاوت که گزارش‌ها به مراتب ارزان‌تر هستند و به شرکت‌های کوچک و متوسط نیز در صورت درخواست ارائه خواهند شد. این بازار جهانی 42 میلیارد دلاری در حال حاضر در سیطره کامل شرکت آمریکایی دان و براداستریت است، آن‌هم در حالی که خدمات اعتباری تنها به شرکت‌های بزرگ ارائه می‌شوند. با در نظر گرفتن رقم این بازار، با یک حساب سرانگشتی هم می‌شود به ارزش سیستمی به مراتب کم‌هزینه‌تر، که اطلاعات را به خوبی تفکیک می‌کند و زمان پرداخت‌ها، تداوم آن‌ها و اعتبار مشتریان خرده‌پا را نیز به دقت مشخص می‌کند، پی برد. این سیستم می‌تواند بازار تاز‌ه‌ای برای گزارش اعتبار، در میان شرکت‌ها و صنایع گوناگون ایجاد کند، سهم معنی‌داری از حجم مبادلات مالی الکترونیکی را تحت پوشش بگیرد و در نهایت سود سرشاری را نصیب سازندگانش کند.

خودپرداز معکوس
یکی از معدود شرکت‌های سخت‌افزاری که در این کنفرانس شرکت داشت، Point of Wealth بود. این شرکت، دستگاهی شبیه به خودپرداز اختراع کرده، با این تفاوت که این دستگاه تنها چک‌ها و اسناد مالی را دریافت می‌کند و از پرداخت خبری نیست. شما می‌توانید به وسیله آن صورتحساب‌ها را پرداخت کنید، مبالغ را به صندوق بازنشستگى واریز کنید، یا مبلغ چک را به حساب‌ها یا کارت اعتباریتان اضافه کنید، حتی کارفرمایان می‌توانند با استفاده از این سیستم، حقوق ما‌هانه کارمندانشان را به حساب‌های آن‌ها واریز کنند. این سیستم می‌تواند یک کار ماندگار و جزء مفیدی از سیستم بانکداری الکترونیک باشد، به خصوص این‌که برای انجام هر گردش مالی یا کار بانکی، رقم اندکی معادل 1 تا 2 دلار از حساب شما کسر خواهد شد.

ورود رسانه به شبکه‌های اجتماعی
این روز‌ها تلویزیون و وب تعامل بیشتری پیدا کرد‌ه‌اند، اما Twirl TV قصد دارد، برنامه‌ها و سریال‌های مورد علاقه شما را هم به صفحه فیس‌بوکتان اضافه کند و امکان تبادل نظر با دوستان را در مورد آن‌ها به شما بدهد. زمانی که در این وب‌سایت عضو شوید، می‌توانید قسمت‌هایی از سریال مورد علاقه‌تان را که از دست داد‌هاید، به صورت آنلاین ببینید، در جریان جدیدترین و محبوب‌ترین نمایش‌ها و برنامه‌ها قرار بگیرید، بدانید هر یک از دوستان شما طرفدار کدام فیلم، سریال یا نمایش تلویزیونی هستند و بتوانید با آن‌ها در مورد هر یک به بحث و تبادل نظر بپردازید.

جایی برای به اشتراک گذاشتن ساده ویدئو‌ها
از لوگوی نه چندان جذاب Zorap که بگذریم، با دنیایی از سرگرمی و جذابیت مواجه خواهیم شد. این سرویس به اشتراک گذاشتن فیلم، عکس و ویدئو را بسیارساده کرده است، به نظرم استفاده از یک افزونه برای کشیدن و انداختن انواع فایل‌ها در صفحات مای‌اسپیس، ساده‌ترین راه ممکن برای ایجاد یک اتاق گفتگوی خانوادگی است. این سرویس علاوه بر این برای ارائه تیزر‌ها و طرح‌های تجاری در آیند‌های نزدیک نیز بسیارمناسب است. با اینکه این سرویس هنوز امنیت کافی برای استفاده در محیط ‌های کاری را دارا نیست، اما در حال حاضر محیطی ساده، با ابزار‌هایی فوق‌العاده را برای به اشتراک گذاری آسان فایل‌ها و گفتگو برای کاربران فراهم کرده است.

و اما بقیه
Date Check بی‌شک یکی از محبوبترین نمونه‌هایی بود که از قلم انداخته بودم، یک دموی بسیار ساده و سرگرم کننده که امکان جستجو میان بیش از 250 میلیون مدرک و سند ملی را برای رسیدن به نتیجه مورد نظر به شما خواهد داد، از اسناد مالکیت و ازدواج گرفته تا جرائم، دادگاه‌ها، تاریخچه جابجایی‌ها و هر چیز دیگری که بتوانید فکرش را بکنید. این برنامه بسیارساده برای دریافت اطلاعات اولیه رایگان است، اما در صورتی که نیاز به جزییات بیشتری داشته باشید، باید بهای آن‌را پرداخت کنید.
برنامه TrafficTalk هم سرویس هوشمندانه دیگری است که از لیست من جا افتاده بود. یک برنامه کاربردی که به رانندگان اجازه می‌داد تا با استفاده از تلفن همراهشان، با یکدیگر در زمینه ترافیک تبادل اطلاعات کنند. این سیستم تنها با استفاده از مکالمه طرح‌ریزی شده تا در کنار نقشه‌ها و دیگر برنامه‌های کمکی، امکان تبادل جزییات ترافیک، تصادفات و خطرات احتمالی را از طریق ایجاد فضای کنفرانس به رانندگان بدهد.
باید بگویم دموفال 2009 یک کنفرانس قوى با حجم وسیعی از ایده‌های هوشمندانه بود. از بعضی اشکالات که بگذریم، آشنایی با این همه ابداعات و ایده‌های تازه فرصت بی نظیری است که سالی دوبار به واسطه این کنفرانس برای علاقه‌مندان محقق می‌شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =