دبیرستاد حقوق بشر در دیدار با دبیرکل سازمان ملل ضمن تاکید بر تداوم همکاری های فنی با کمیساریای عالی حقوق بشر به نحوه گزارشگری از ایران و انعکاس آن در رسانه ها انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، محمد جواد لاریجانی با بیان اینکه امضای شخصیتی چون دبیرکل سازمان ملل نباید در پای هر گزارش بی پایه و اساسی ثبت شود گفت : وقتی قرار است گزارشی از جمهوری اسلامی داده شود حتما باید با دقت فراوان و با گرفتن اطلاعات لازم از مسئولان ایران تهیه شود و شایسته نیست که  ایشان اسمشان پای گزارش هایی باشد که پایه و اساس ندارند.

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه در این دیدار که فضای کاری مثبتی بر آن حکم فرما بود انتقاداتی را نسبت به ضعف های موجود در سازمان ملل و شخص بان کی مون مطرح کرد و گفت: ما براین باوریم که سازمان ملل باید خانه امن همه ملت ها باشد و طوری مکانیزم ها در آن پیگیری شود که کشورهایی که مدعی امتیاز هستند نتوانند حق سایر کشورها را پایمال کنند.

او در ادامه افزود فضای سازمان ملل نباید به یک تئاتری تبدیل شود که در آن کشورهای مدعی و زیاده خواه صحنه گردان آن هستند. 

لاریجانی در ادامه گزارش مفصلی از همکاری های ایران  با کمیساریای عالی حقوق بشر و کمیسیون حقوق بشر در ژنو ارائه کرد که مورد استقبال دبیر کل قرار گرفت.

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه در ادامه گفت : سیاست ما در قبال گزارشگر ویژه همکاری مثبت با مکانیزم گزارگشری است اما ما معتقدیم گزارشگر ویژه ای که برای ایران معرفی شده گزارشی را با عجله و مبتنی بر گزارش های سایت های مخالف ایراین تهیه کرده و سپس برخلاف رویه های مرسوم اقدام به  مصاحبه  با رسانه های متخاصم با ملت ایران انجام داده است.

به گفته دکتر لاریجانی اقدام احمد شهید در انجام مصاحبه با رسانه های ضد ایرانی باعث شده است بی طرفی ایشان و از آن مهم تر توان حرفه ای ایشان کاملا زیر سوال برود.

لاریجانی گفت: با وجود این مسائل ایران به خاطر احترام به تصمیم شورای حقوق بشر با مکانیزم گزارشگری برخوردی حرفه ای دارد و  ما براساس توافقات یوپی آر  حاضریم تمام مواردی را که به نام توصیه پذیرفته ایم  مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم.

او گفت با این همه در هر مورد گزارشگر ویژه باید قوانین کشور ما را مرور کند و درباره قوانین داخلی ما، نحوه عملکرد سیستم های داخلی و اعمال قوانین در کشور ما اطلاع کامل حاصل کند و سپس پرونده های مورد ادعا را بررسی کند. با این روش امیدوار هستیم که گزارشگر ویژه بتواند بخشی از تعهدات خود را انجام دهد.

در این دیدار بان کی مون ضمن تقدیر از حضور هیات عالیرتبه حقوق بشری ایران در نیویورک برای دیدار از ایران ابراز تمایل کرد که مورد استقبال دکتر لاریجانی قرار گرفت.26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =