کارگردان سرشناس لهستانی پس از چند سال تلاش فیلمبرداری فیلمی درباره لخ والسا، رهبر جنبش همبستگی هوادار دموکراسی در دهه 1980 و رئیس جمهور پیشین این کشور را آغاز کرد.

به گزارش خبرآنلاین، آندری وایدا روز پنجشنبه اولین فیلم زندگی‌نامه‌ای درباره لخ والسا را کلید زد که همچنان یک شخصیت محترم، اما جنجالی است.

والسا در جریان درگیرى‌هاى سال‌های 1970 بین کارگران و دولت لهستان، رهبر کارگران کارگاه‌هاى کشتى‌سازى بود و اواخر این دهه با تشکیل اتحادیه کارگرى غیرکمونیستى، نام خود را مطرح کرد. او در بسیارى از اتفاقات سیاسى دهه‌های 1970 و 1980 نقش موثر داشت.
والسا پس از آزادی از زندان در نوامبر 1982 فعالیت‌هاى سیاسى خود را از سر گرفت و سال 1983 جایزه نوبل صلح را دریافت کرد. او در نهایت آوریل 1990 رئیس مجلس و دسامبر همان سال رئیس جمهور لهستان شد و تا 1995 در این مقام بود.

او در خارج از لهستان به خاطر رهبری شجاعانه اولین اتحادیه کارگری در حکومت کمونیستی همین طور مدتی که در زندان گذراند، محترم شمرده می‌شود، اما در خود لهستان به خاطر سابقه‌اش به عنوان اولین رئیس جمهور لهستان پس از دوران کمونیسم و سبک اغلب جنگجو خود، بیشتر به عنوان یک فرد تفرقه‌انداز شناخته می‌شود.  

وایدا 85 ساله با استناد به یکی از صحبت‌های معروف والسا 68 ساله، گفت: «نمی‌خواهم، اما مجبورم.»

فیلمساز کارکشته گفت درمورد ساخت فیلمی درباره والسا صحبت کرده و او مخالفت نکرده است.


لخ والسا

وایدا که اوایل دهه 1980 خود یکی از اعضاء کمیته مشاوران جنبش همبستگی بود و در اعتصاب معروف کارگران کارگاه‌هاى کشتى‌سازى در 1980 شرکت کرد، گفت: «فکر کنم اگر به من اعتماد نداشت، اجازه نمی‌داد این فیلم را بسازم.»

فیلمنامه‌نویس این پروژه سینمایی که «والسا» نام دارد گفت قصد داشت معروف‌ترین لهستانی همچنان در قید حیات را به عنوان یک انسان و نه صرفا یک نماد نشان بدهد.

یانوش گلوواکی گفت: «قبول کردم فیلمنامه را بنویسم، چون کارگردان به من گفت نمی‌خواهد یک بنای یادبود دیگر از والسا درست کند.»

رابرت ویکیه‌ویچ که قرار است در فیلم نقش والسا را بازی کند، گفت این سخت‌ترین نقش او تاکنون خواهد بود.

ویکیه‌ویچ گفت: «اول از همه، والسا یک شخصیت معاصر است که هنوز زنده است. دوم اینکه او یکی از معروف‌ترین چهره‌های لهستان است و در لهستان ده‌ها کارشناس والسا حضور دارند که هر یک دیدگاه خاص خود را درمورد او دارند.»

او همچنین گفت برای بازی در نقش والسا باید از سبیل مصنوعی استفاده کند، چون سبیل او در حالت عادی نمی‌تواند به اندازه سبیل والسا رشد کند!

«والسا» اولین تولید لهستانی درباره والسا است. فولکر شلوندورف فیلمساز آلمانی پنج سال پیش در فیلم «اعتصاب» او را به تصویر کشید.

والسا در ده‌ها فیلم از جمله «مرد آهنین» وایدا که سال 1981 برنده جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن شد، در نقش خود ظاهر شد. او همچنین منبع الهام ترانه «روز سال نو» گروه «یو‌تو» بود که به طور تصادفی اول ژانویه 1980 یک روز پس از لغو حکومت نظامی در لهستان منتشر شد.

«والسا» قرار است پاییز سال آینده اکران شود.

سه فیلم وایدا شامل «سرزمین موعود» 1976، «خدمتکاران ویلکو» 1979 و «مرد آهنین» نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شدند.

 او سال 2000 برای خدمات خود به دنیای سینما یک جایزه اسکار افتخاری دریافت کرد. «کاتین» و «گورگیاه» از دیگر ساخته‌های وایدا است.

رویترز / 24 نوامبر / ترجمه: علی افتخاری

5858
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =