محبوبه عمیدی: همانطور که میدانید سیستمهای ترمز کنونی که برای بازیافت انرژی در بسیاری از خودروهای ترکیبی و الکتریکی استفاده میشوند، بخشی از انرژی جنبشی را در هنگام کاهش سرعت خودرو ذخیره و بازیافت میکنند تا به صورت انرژی الکتریکی برای شارژ مجدد باتریهایی که نیروی مورد نیاز موتور را تأمین میکنند، به کار بگیرند. مزدا اولین خودروسازی است که این سیستمهای بازیافت انرژی را برای خودروهای سواری با موتور درونسوز طراحی کرده است.
این انرژی میتواند در تأمین نیروی مورد نیاز بخشهای کنترل آبوهوا، سیستمهای صوتی خودرو و دیگر قسمتهای الکتریکی خودرو به کار گرفته شود. مزیت اصلی این سیستم که "i-ELOOP" یا چرخه هوشمند انرژی نام گرفته، عدم نیاز آن به یک باتری یا موتور الکتریکی اختصاصی است.
به گزارش گیزمگ، اولینبار که تویوتا در سال 2007 / 1386 و در مسابقات 24 ساعته توکاچی، سیستمی مشابه "i-ELOOP" را با به کارگیری سیستم بازیافت انرژی مبتنی بر ابرخازنها در خودروی هیبریدی Supra HV-R معرفی کرد، ورود این سیستم به خودروهای سواری بسیار بعید به نظر میرسید؛ اما تنها 4 سال بعد مزدا موفق شده این سیستم را برای خودروهایی که در خیابانها خواهیم دید، تولید کند. این سیستم برای ذخیره موقت انرژی حاصل از ترمز گرفتن، به جای باتریهای قابلشارژ از خازن استفاده میکند.
مطابق اعلام شرکت مزدا، با توجه به میانگین شتاب و کاهش سرعت، این سیستم بازیافت میتواند حدود 10درصد از مصرف سوخت خودرو بکاهد.i-ELOOP برای ذخیره این انرژی از یک دینام جریان متناوب با ولتاژ متغیر بین 12 تا 25 ولت استفاده خواهد کرد تا انرژی الکتریکی را که برای ذخیره به «خازن الکتریکی دو لایه» یا (EDLC) با مقاومت پایین انتقال خواهد یافت، تولید کند. از آنجا که خازنها بسیارسریعتر از باتریها شارژ و تخلیه میشوند، این سیستم میتواند طی تنها چند ثانیه خازن را کاملا شارژ کند. در این مرحله یک مبدل جریان متناوب به مستقیم وارد عمل خواهد شد و پس از کاهش ولتاژ جریان تا 12 ولت آنرا به شکل مستقیم در بخشهای الکتریکی خودرو توزیع خواهد کرد.
علاوه بر این سیستم "i-ELOOP" میتواند در صورت نیاز برای شارژ باتری خودرو مورد استفاده قرار بگیرد. این سیستم با فناوری بیباری i-stop مزدا یکپارچه است و میتواند برای افزایش زمان روشن ماندن موتور به کار گرفته شود.
توسعه این سیستم تازه به خوبی نشاندهنده تمرکز مزدا روی خودروهایی با سوخت فسیلی است. این شرکت تلاش کرده در مقابله با رقبایی مانند تویوتا به جای کار روی خودروهای هیبریدی، بهرهوری را در خودروهایی با موتور درونسوز افزایش دهد. مطابق اعلام این شرکت اولین خودروهای مجهز به سیستم i-ELOOP در سال میلادی آینده وارد بازار خواهند شد.
53273
نظر شما