یک استاد دانشگاه تهران معتقد است که ترکیه مسیر هوشمندانه و فرصت طلبانه ای را برای رسیدن به موقعیت کنونی خود طی کرده است که یکی از آنها استفاده از سوء مدیریت در کشور ایران بوده است. <BR>

بهرام امیراحمدیان در یادداشتی که در وبلاگش در خبرآنلاین منتشر کرده می نویسد: ترک ها در جریان تحولات خاورمیانه از زمان حمله عراق به ایران هوشیارانه از فضای موجود بهره گرفتند و هم با ایران و هم با عراق مناسبات اقتصادی برقرار کردند و سرمایه اندوختند و کار کردند. دهه های پیاپی کامیونهای ترک با کار در ایران، سوخت خود را با ارزان ترین قیمت از ایران تامین کردند که بیش از 10 برابر سود حاصل از حمل بار را از درآمد ناشی از سوخت ارزان بدست آوردند. میلیاردها دلار بادآورده در اثر سوء مدیریت از ثروت ایران از این طریق به ترکیه رفت. در آن زمان کامیونهای ترک کامیونهایی فرسوده بودند، اما امروز آنها مجهزترین ناوگان حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی را در اختیار دارند.
این کارشناس آسیای میانه و قفقاز که به سفرهای زیادش به همه کشورهای حوزه مطالعاتی اش مشهور است در ادامه این یادداشت از ستم هایی که اروپایی ها پس از پایان جنگ جهانی اول به ترکیه روا داشتند نیز نام برده و وضعیت گذشته و کنونی ترکیه را به خوبی تشریح کرده است.
متن کامل یادداشت بهرام امیراحمدیان را اینجا بخوانید

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    79 44
    سلام راستی چی شده ترکیه این روز ها برای خبر انلاین شیرین شده . بیچاره کثافت لجن ایران با ارزشتر است از نان شیرمال با منت دیگران
    • مریم US ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
      34 2
      آقای محترم دقیقا چون ایران مهم تر هست باید این حرفها زده شه تا ببینیم چرا وضع مملکت ما این هست و بقیه دارند رشد می کنند. به جای فحاشی کمی فکر کنید
  • بدون نام IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    38 5
    از کنار ایران همه کشورها اباد شدند و تاوانش را ایران پرداخت کرد ایا رابطه با امریکا این قدر برای ما ضرر داشت
  • مهران IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    37 28
    این که ترکیه کار کرده و کشورش را ساخته ولی ما در توهم خودبزرگ بینی و اخیرا ادعای مدیریت جهان در جا زده ایم و هزینه داده ایم تقصیر ترکیه نیست . تیترتان بی ربط است.
  • علي IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    15 2
    كه ها نزدند؟!
  • علی IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    28 17
    هر چه قدر این ترکها خوردن حلالشون بهرحال مسلمان که هستند وای به میلیارد دلارهایی که روسیه و چینی ها به جیب زدند!!!!!!!!!!
  • بدون نام NO ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    38 89
    ترکها اشتباه هست. بگید ترکیه چون در این کشور 20-25 ملیون نفر کرد هم زندگی میکنند.
    • بدون نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
      37 11
      دوست عزيز مي شه يه منبعي براي آمارت ارائه كني. يك منبع معتبر مثل سايت اتنولوژي
    • mohsen IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
      43 80
      بشین بابا حال نداریم
  • بدون نام IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    43 6
    این نتیجه ی مرگ بر امریکا گفتن ماست که نه تنها ترکیه بلکه چین و روسیه نیز از ان استقبال میکنند البته فقط به خاطر منافع خودشان ولی ما در طی سی سال با لجبازی به منافع ملی خود ضربه ی جبران ناپذیری زده ایم.
  • بدون نام IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    30 8
    عرضه داشتن.....ما نداشتیم...
    • بدون نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
      6 9
      عرضه داریم منتها خیلیا به خاطر منفعت طلبی خودشون نمی ذارن.
  • س IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    23 7
    در جنگ چالدران ترکها مجهز به توپخانه ای بودند که روش ساختنش را از غربی ها یاد گرفته بودند و این میرساند آنها همیشه دنبال به روز بودن هستند و نکته دیگر اینکه برای موفقیت اقتصادی برنامه دارند و اجرایش هم میکنند.ما چرا نمیخواهیم به روز باشیم و با وجود اینهمه نخبه ایرانی در سراسر دنیا و داخل کشور برنامه ریزی نمیکنیم؟با وجود اینهمه سرمایه انسانی و طبیعی مشکلات این کشور هیچ نیستند و اینکه ما الان معطل یک لقمه نون هستیم یک چیز مسخره است.
    • نادر GB ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
      9 20
      شما مثل اینکه فقط آنکارا واستانبول رو دیدی.اینکه مردمش تو قرتی بازی آزاد باشند دلیل بر پیشرفت نیست.مردم مناطق جنوبی وشرقی ترکیه احوال خوبی ندارند.در ضمن دانش علمی وتحقیقاتی محکمی هم ندارند.فقط کافیه تو همین زمینه ایران وترکیه رو باهم مقایسه کنی اونوقت قضاوتت طوری دیگه است.
    • س IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
      14 0
      هرچند مجادله کردن با دیگران برای اثبات عقیده کاری دور از عقل است ،ولی به نظر آمد شما درست متوجه منظورم نشدید، مثال بنده توپ جنگی بود که هیچ ربطی به قرتی بازی و آزادیهای کنونی جامعه ترکیه ندارد و به روز بودن، فقط دنبال آزادی جنسی بودن نیست و اگر قدری در باب اقتصاد وتوسعه مطالعه و تحقیق بفرمایید متوجه می شوید که افراد مختلفی از سراسر دنیا بر این موضوع معترفند که ترکیه جهشهای بزرگ اقتصادی داشته آنهم با دست خالی.
  • بدون نام IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    13 2
    مش حسن ایا مردش هستی وقتی بجای سفت رسیدی بقول خودت لجن بخوری یا همش حرف مفت مزنی ووقتی رسیدیم بجای سفت امثال شماها خیلی راحت پا روسر مردم می زارید میروید بالا حرف مفت که مالیات نداره بزن
  • بدون نام IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    17 0
    ساعت خواب
  • بدون نام IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    28 3
    واقعا عرضه داشتن از این موقعیت استفاده کردن الان هم دارن به صورت خوب استفاده میکنن نه تنها ترکیه بلکه چندین کشور دارن خوب استفاده میکنن، اما ما و کشور من چی آیا از موقعیتها خوب استفاده میکنه درصد آبادی و رشد کشور من چه قدر هستش؟ آیا جایگاه ایران با این همه منابع طبیعی و ثروت خدادادی این هستش ؟؟؟
    • بدون نام IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
      5 1
      الان که وقت برداشت محصولات کشاورزی ایران هستش شروع میکنیم از ترکیه به وارد کردن پرتغال دیگه بیشتر از این چطور میخوای به اقتصاد ایران ضربه بزنی! من نمیدونم خیلی کاره سختیه چندتا کارخونه بسته بندی شیک محصولات تو ایران بزنیم تا مجبور نشیم برای بسته بندی محصول خودمون رو به ترکیه بفرستیم! خیلی کاره سختیه چندین باشگاه مدرن ورزشی بسازیم خیلی کاره سختیه زیرساخت رو برای اینترنت پرسرعت آماده کنیم؟ خیلی کاره سختیه از داشته هامون از تاریخ چندین هزار ساله ایران از مناتق باستانی برای گردشگری استفاده کنیم
  • ... IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    7 2
    در ضمن اون کامیون پرازشمش طلا یادتون که هست.
  • بدون نام CH ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    3 8
    لااقل ترکیه مسلمانه!!!!من از این حرفتون جا خوردم بقول مایلی کهن اتوبان یه طرفه بدرد ما نمیخوره ما غصه مسلمانی شونو میخوریم اونا هم با همدستی ارباباشون پول دارایی مونو بالا میکشن راننده های قدیم ترانزیتی بهتر میدونند ماموراشون با یک سیگار مارلبورو پشتک وارو میزدن حالا اسکناسهای ده دلاری رو نگاه نمیکنند.
  • آرش IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    7 34
    در روز بیش از ۲۰ پرواز از استانبول و بقیه شهرهای ترکیه به ایران میاید، همه ایرانی‌، می‌شه ۴۰۰۰ هزار نفر تقریبا به این اضافه کنید مثلا همین مقدار مسافر زمینی‌ (میدانیم که بیشتر است) میشود ۸۰۰۰ نفر در روز. هر کدام اگر به طور متوسط ۲۰۰$ در ترکیه خرج کنند (فقط از جنبه توریستی) میشود ۸۰۰۰۰۰$ در روز یعنی‌ ۱.۴ میلیارد تومن در روز داریم می‌ریزیم به جیبشون. خواند داره نه؟ نه دوستان، گریه داره بله گریه داره وقتی‌ بدونیم اکثر این افراد دارن واسه تفریح می‌رن ترکیه. بهتره بشینیم با خودمون فکر کنیم چرا؟ بذرید بگم که ایرانیها ۳ یا ۴ رده از نظر توریستی هستند، آلمانها و روسا اول و دوما. فقط فکر کنید اگر این افراد پولشونو تو ایران خرج میکردن ایران چی‌ میشد. بگذریم از صادارت واکس کفش و پارچه و ...!
    • reza SE ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
      7 22
      درست گفتی, ولی یاد رفت بگی ترکیه فقر فرهنگی و اقتصادی موج می زنه, من یکبار رفتم حالم بهم خورد ازشون! اگر میخواید سفر برید خوب برید یک از کشورهای اورپایی و با فرهنگ رو ببینید!
  • رامین IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
    0 3
    ترکها کاربرد درستی برای مردم یا دولت کشور ترکیه نیست...چون هم ایران و بسیاری کشورهای دیگر مردمان ترک دارد و هم ترکیه مردم غیر ترک(حالا درصد هر کدام چند است در اینجا مورد نظر نیست)...درست تر است در اشاره به ترکیه بگوییم ترکیه ای ها...بویژه اگر موضوع منفی است مثلا باید به جای "ترکها ایران را فراموش کردند" بگوییم "ترکیه ای ها ایران را فراموش کردند" یا در تیتر همین خبر به جای "چگونه ترک ها از قبل ایران میلیاردها دلار به جیب زدند " باید گفت "چگونه ترکیه ای ها از قبل ایران میلیاردها دلار به جیب زدند " یا ساده تر "چگونه ترکیه از قبل ایران میلیاردها دلار به جیب زد " و این قانون در باره نام همه کشورها صدق می کند مثلا به جای مردم یا دولت هم آلمان نباید گفت ژرمن ها