تهران امروز نوشت:

خودرو سازان که به عنوان متهمان اصلی آلودگی هوای تهران شناخته می‌شوند،‌ قصد ندارند کیفیت محصولات تولیدی خود را بالا ببرند و به این ترتیب نمی‌توان انتظار داشت که حتی با اجرای کامل طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران،‌ مشکل چند ساله این شهر با ورود روزانه 1500 خودرو بی‌کیفیت شماره گذاری شده به خیابان‌های پایتخت تا سال‌های آینده حل شود.
چرا که این تعداد خودرو هنگامی که با شرایط نامناسب سوخت وعدم رعایت موارد استاندارد در ساخت آنها وارد چرخه ترافیک شوند قطعا آلایندگی در حدتوجهی را به همراه خواهند داشت. تجربه ناخوشایند خروج یک میلیون خودرو فرسوده از خیابان‌ها بعد از گذشت یک دهه از آغاز به کار این طرح مهم‌ترین مدعا در این خصوص است، چرا که خودروسازان داخلی در مدت 10 سال فقط توانستند یک میلیون خودرو به جای خودروهای فرسوده تحویل دهند و با این حرکت بطئی خودروسازان نمی‌توان انتظار داشت دیگر تعهدات آنها نیز تا سال‌های آینده روی واقعیت به خود ببیند.
دکتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان این نکته که یکی ازعوامل اصلی آلودگی هوای تهران پایین بودن کیفیت خودروهایی است که در شهر تردد دارند، می‌گوید: اگر به جای خودروهای موجود،‌خودروهای با کیفیت و دارای استانداردهای روز دنیا در شهر تردد می‌کردند، آلودگی هوای تهران به یک سوم کاهش پیدا می‌کرد.
اما در حالی که در کشورهای پیشرفته استاندارد یورو 5 برای صنایع خودروسازی نهادینه شده در کشورمان نه تنها بر تولید خودرو با استاندارد یورو 2 پافشاری می‌شود بلکه هنوز بسیاری از خودروهایی که در سطح شهرها تردد می‌کنند سیستم کاربراتوری دارند.
کارشناسان صنعت خودرو نیز بر این عقیده‌اند که به رغم تمام ادعاهایی که در خصوص تولید خودروهای داخلی صورت می‌گیرد اما کیفیت این خودروها چندان چنگی به دل نمی‌زند. این در حالی است که کیفیت خودروها تاثیر زیادی بر وضعیت آلودگی هوا دارند.
به گفته رشیدی اگر در کشور ما فقط و فقط از خودروهایی استفاده شود که استاندارد‌های روز دنیا را دارند آلودگی هوای شهر به یک سوم وضعیت کنونی کاهش می‌یافت، آرزویی که برای محقق شدن آن باید دست به دعا برداشت تا شاید دل خودروسازان داخلی نرم شده و فکری به حال سلامت شهروندانی کنند که هر روز هزاران تن ذرات معلق موجود در هوا را تنفس می‌کنند و دم بر نمی‌آورند.
جعفر تشکری هاشمی،‌ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این باره می‌گوید: خودروسازان داخلی فقط برای یک سال محصولات خود را گارانتی می‌کنند و حاضر نیستند بیش از این مدت مسئولیتی را در قبال تولیدات خود بپذیرند.


واردات خودروهای کم مصرف

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این نکته که یکی از دلایل بروز آلودگی هوا نادیده گرفتن استاندارد خودروها در کشورمان توسط خودروسازان داخلی است، گفت:‌برای کاهش آلودگی هوا باید خودروهای کم مصرف وارد بازار شود و سازمان حفاظت از محیط زیست و موسسه استاندارد نیز باید شدت عمل بیشتری در نظارت تولید خودرو سازان داخلی اعمال کنند.
به گفته سید مهدی صادق،‌ این سازمان‌ها باید با شدت عمل بیشتری مانع از تولید خودروهای داخلی با کیفیت پایین یا بدون استاندارد شوند. نماینده مردم آستانه اشرفیه در خانه ملت با بیان این نکته که سازمان محیط زیست و موسسه استاندارد به عنوان متصدی جلوگیری از شماره گذاری خودروهای غیر استاندارد داخلی هستند، به تهران امروز ‌گفت: از سوی دیگر وزارت نفت نیز باید نسبت به تولید سوخت استاندارد و با کیفیت بالا اقدام کند تا شاید آلودگی هوای تهران کاهش پیدا کند.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    0 0
    پس یه فکری به حال آلودگی کنید!!!