ايران خودرو تبريز يكي از سايت هاي استاني ايران خودرو است كه سالانه 120 هزار دستگاه از آخرين بازمانده پيكان را روانه بازار مي كند. اكنون ،قائم مقام اين شركت مي گويد تنها محصول توليدي اين سايت از اول مهر ماه تا امروز شماره گذاري نشده است.
نامه توقف شمارهگذاري وانت پيكان توسط سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران براي پليس راهور ناجا ارسال شده است؛ اين سازمان در توضيح علت توقف شمارهگذاري وانت پيكان گفته است: «براساس بيانيه سازمان استاندارد به استناد مصوبه يكصد و پنجمين جلسه شوراي عالي استاندارد در تاريخ 14/11/83 مقرر شد كه خودروهاي توليد داخل فعلي با پلت فرم قديمي مشروط به رعايت الزامات استانداردهاي تائيد نوع در زمان طراحي پلت فرم خود صرفا تا پايان برنامه چهارم توسعه مجاز به ادامه توليد باشند»
در همان زمان ايران خودرو متعهد شد كه تنها تا 1388 توليد اين خودرو را ادامه دهد و سازمان استاندارد هم مجوز شماره گذاري را تا همان زمان اعلام كرد اما تمديد مكرر اجازه توليد خودرو هاي فاقد استاندارد هاي 55 گانه تا ارديبهشت امسال طول كشيد و كار به جايي رسيد كه سازمان استاندارد طي نامه اي به ايران خودرو اعلام كرد كه مجوز شماره گذاري وانت پيكان از مهر ماه سال 90 تمديد نخواهد شد.
حالا مسوولان پليس راهور ناجا مي گويند « اگر سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي اعلام كند كه وانت پيكان استاندارد هاي لازم را كسب كرده است،شماره گذاري اين خودرو از سر گرفته خواهد شد. »
اين در حالي است كه بهادر كاظمي ـ معاون نظارت بر اجراي استاندارد سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران ـ نيز پيشتر در اين خصوص گفته بود: « وانت پيكان بيشتر استانداردهاي مربوط به اين حوزه را پاس نكرده است. »
از ابتداي مهر ماه سال جاري تا امروز بيش از 30 هزار دستگاه وانت پيكان ايران خودرو تبريز شماره گذاري نشده است. قائم مقام اين شركت مي گويد اگر شماره گذاري از سر گرفته نشود،ايران خودرو تبريز تعطيل خواهد شد، چرا كه با توجه به شرايط سخت تحريم، جايگزيني وانت باردو_ پيكان وانت_ با وانت جديد با مشكل اساسي مواجه است و امكان تغيير خط و توليد جايگزين در ايران خودرو تبريز فراهم نيست.
ايران خودرو تبريز البته در حدود دو هزار و 500 شغل مستقيم و غير مستقيم هم ايجاد كرده است كه به نظر قائم مقام اين شركت دليل موجهي براي تمديد مجوز شماره گذاري آن محسوب مي شود و همين مساله باعث شده است كه بيست و پنجم آبان ماه امسال نامه اي از طرف معاون اول رييس جمهور به وزارت صنعت و معدن و تجارت و سازمان ملي استاندارد ارسال شود كه درآن تصميم نمايندگان ويژه رييس جمهور در كار گروه حمايت از توليد با استناد به اصل 127 قانون اساسي مبني بر ادامه توليد پيكان وانت باردو تا پايان سال جاري و مشروط كردن ادامه توليد از اين تاريخ به رعايت استانداردهاي لازم ابلاغ شده است؛اما پليس راهور مي گويد نمي تواند در مورد شماره گذاري خودروها اظهار نظر كند.
ايران خودرو از مدت ها پيش قرار بود پروژه هايي مانند وانت سمند و وامنت تندر را به ثمر برساند و جايگيزن وانت پيكان اين شركت كند،اين در حالي است كه هر دو پروژه جايگيزن هاي وانت پيكان در سكوت خبري هستند و اطلاعي از آخرين وضعيت آنها در دست نيست.
البته قيمت هفت ميليون توماني وانت پيكان و اشتغالي كه خط توليد ايران خودرو در تبريز ايجاد كرده است،به علاوه مساله تحريم ها مي تواند دلايل قابل توجهي براي از سرگيري شماره گذاري اين خودروها باشد،اما آيا همه ي اين دلايل مي تواند براي خانواده هايي كه عزيزانشان را به دليل استانداردهاي ناقص اين خودرو از دست داده اند هم پزيرفتني باشد،يا بهتر است ايران خودرو به عنوان يكي از بزرگ ترين بنگاه هاي صنعتي كشور فكري به حال اين مساله بكند؟
/39/39
نظر شما