« گفتند وانت پیکان استاندارد نیست و جلو شماره گذاری را گرفتند » . این را غلامرضا صادقیان،‌قائم مقام ایران خودرو تبریز گفته است که این روز ها ظاهرا در آستانه تعطیلی است.<BR>

ايران خودرو تبريز يكي از سايت هاي استاني ايران خودرو است كه سالانه 120 هزار دستگاه از آخرين بازمانده پيكان را روانه بازار مي كند. اكنون ،‌قائم مقام اين شركت مي گويد تنها محصول توليدي اين سايت از اول مهر ماه تا امروز شماره گذاري نشده است.
نامه توقف شماره‌گذاري وانت پيكان توسط سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران براي پليس راهور ناجا ارسال شده است؛ اين سازمان در توضيح علت توقف شماره‌گذاري وانت پيكان گفته است: «براساس بيانيه‌ سازمان استاندارد به استناد مصوبه يكصد و پنجمين جلسه شوراي عالي استاندارد در تاريخ 14/11/83 مقرر شد كه خودروهاي توليد داخل فعلي با پلت فرم قديمي مشروط به رعايت الزامات استانداردهاي تائيد نوع در زمان طراحي پلت فرم خود صرفا تا پايان برنامه چهارم توسعه مجاز به ادامه توليد باشند»
در همان زمان ايران خودرو متعهد شد كه تنها تا 1388 توليد اين خودرو را ادامه دهد و سازمان استاندارد هم مجوز شماره گذاري را تا همان زمان اعلام كرد اما تمديد مكرر اجازه توليد خودرو هاي فاقد استاندارد هاي 55 گانه تا ارديبهشت امسال طول كشيد و كار به جايي رسيد كه سازمان استاندارد طي نامه اي به ايران خودرو اعلام كرد كه مجوز شماره گذاري وانت پيكان از مهر ماه سال 90 تمديد نخواهد شد.
حالا مسوولان پليس راهور ناجا مي گويند «  اگر سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي اعلام كند كه وانت پيكان استاندارد هاي لازم را كسب كرده است،‌شماره گذاري اين خودرو از سر گرفته خواهد شد. »
اين در حالي است كه بهادر كاظمي ـ معاون نظارت بر اجراي استاندارد سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران ـ نيز پيشتر در اين خصوص گفته بود: « وانت پيكان بيشتر استانداردهاي مربوط به اين حوزه را پاس نكرده است. »
از ابتداي مهر ماه سال جاري تا امروز بيش از 30 هزار دستگاه وانت پيكان ايران خودرو تبريز شماره گذاري نشده است. قائم مقام اين شركت مي گويد اگر شماره گذاري از سر گرفته نشود،‌ايران خودرو تبريز تعطيل خواهد شد، چرا كه با توجه به شرايط سخت تحريم، جايگزيني وانت باردو_ پيكان وانت_ با وانت جديد با مشكل اساسي مواجه است و امكان تغيير خط و توليد جايگزين در ايران خودرو تبريز فراهم نيست.
ايران خودرو تبريز البته در حدود دو هزار و 500 شغل مستقيم و غير مستقيم هم ايجاد كرده است كه به نظر قائم مقام اين شركت دليل موجهي براي تمديد مجوز شماره گذاري آن محسوب مي شود و همين مساله باعث شده است كه بيست و پنجم آبان ماه امسال نامه اي از طرف معاون اول رييس جمهور به وزارت صنعت و معدن و تجارت و سازمان ملي استاندارد ارسال شود كه درآن تصميم نمايندگان ويژه رييس جمهور در كار گروه حمايت از توليد با استناد به اصل 127 قانون اساسي مبني بر ادامه توليد پيكان وانت باردو تا پايان سال جاري و مشروط كردن ادامه توليد از اين تاريخ به رعايت استانداردهاي لازم ابلاغ شده است؛‌اما پليس راهور مي گويد نمي تواند در مورد شماره گذاري خودروها اظهار نظر كند.
ايران خودرو از مدت ها پيش قرار بود پروژه هايي مانند وانت سمند و وامنت تندر را به ثمر برساند و جايگيزن وانت پيكان اين شركت كند،‌اين در حالي است كه هر دو پروژه جايگيزن هاي وانت پيكان در سكوت خبري هستند و اطلاعي از آخرين وضعيت آنها در دست نيست.
البته قيمت هفت ميليون توماني وانت پيكان و اشتغالي كه خط توليد ايران خودرو در تبريز ايجاد كرده است،‌به علاوه مساله تحريم ها مي تواند دلايل قابل توجهي براي از سرگيري شماره گذاري اين خودروها باشد،‌اما آيا همه ي اين دلايل مي تواند براي خانواده هايي كه عزيزانشان را به دليل استانداردهاي ناقص اين خودرو از دست داده اند هم پزيرفتني باشد،‌يا بهتر است ايران خودرو به عنوان يكي از بزرگ ترين بنگاه هاي صنعتي كشور فكري به حال اين مساله بكند؟
 

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    19 3
    چقدر خنده دار است که ابو قراضه ای ایران خودرو و هر تابوت متحرکی را که سایپا درست بکند شاهکار است و می شود چند برابر قیمت واقعی به خورد مردم بدبخت داد و انوقت انها شاکی هستند که چرا وانت پیکان تولید نمی شود! و این تولیدات و نمونه خارجی ان با قیمت جهانی عرضه می شد و مصرف کننده نهایی حق انتخاب را داشت حتی بدبخت ترین مردم فلک زده جهان هم حاظر نبودند این اتول قراضه های تحمیلی که معلوم نیست با کدام استاندار و سیستم کیفیتی تولید شده را بخرند !! حیف!
  • بدون نام IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    26 4
    بزار این قاتل بالفطره که هزارن ایرانی را به قبرستان فرستاد نیز برود.
  • بدون نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    21 3
    با مطرح کردن اشتغال و تحریم نباید به عقب برگردیم باید وانت جدید ایمن کم مصرف و استاندارد تولید کنیم ای کاش می توانستید تریلیهای پر از پیکان وانت جلوی کارخانه (خاساوان تبریز) را می دیدید
  • بدون نام IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    23 2
    بای بای پیکان خدا رو شکر این پیکان دست از سر ما برداشت ولی یه سوال مترحه که آیا سایر خودروهای تولید داخل دارای استاندارد هستند
  • masoud IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    21 2
    با سلام خداییش ایران خودرو دیگه از حد گذرونده و به هیچ تعهدی در مورد محصولاتشون پایبند نیستند و فقط هر چندوقت قیمت رو خوب بالا میبرند و کیفیت رو پایین میاورندباید وانت جدید کم مصرف و استاندارد تولید کنن ولی حتما موقع صادرات 40% ارزونتر میفرستن به عراق و افغانستان
  • مهدی IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    21 1
    من هرسال یک وانت نو می خریدم و بعد از یک سال استفاده انرا می فروختم می دانید چرا !! برای اینکه جلو بندی و فرمان ان کیج می شد و نمایندگی ها از درست کردن ان طفره می رفتن !! صندلی ان کمر داغون می کنه چون استاندارد نیست !!! هیچ ایمنی نداره واگر تصادف کردین و شدید بود کشته میشین !!! بازم دوست دارین به بهانهای گوناگون تولید کنن یا خیر !!!؟؟؟؟علاج واقعه قبل از وقوع با کرد نه حالا !!!!!
    • بدون نام IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
      2 3
      این وانتو نساختن تو باهاش 1000کیلومتر در روز را بری پول بده پلو بخور می خوای کمرت درد نگیره برو یه وانت دیگه بخر.ما تا حالا ندیدیم کسی بمیره 6سال پیکان دارم.تو دوست داری با پیکان از تو جنگل بری بیای تو باید جیپ بخری تا جلو بندیش اذیتت نکنه برو به سردار مومنی بگو جادههارو درست کنه!!!!تو دوست داری با پول کم بهترین ماشین که تا وقتی موهات سفید شه بهت کار بده!آقای پول دار که هر سال ماشین خشک میخری !پولاتو رو هم بزار انقدر هم الکی حرف نزن برو هرچی که میدونی بهت جواب میده بخر!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    27 2
    ایران خودرو باید خجالت بکشه که هنوز نتونسته یه وانت به روز و کم مصرف و قیمت مناسب ، جایگزین این وانت پیکان کند. حالا چه طلبکار هم حرف می زنه.
  • بدون نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    21 2
    انگليس رفت ولي هنوز لگنش هست
  • کمال IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    12 2
    اقا این که دلیل نمیشه به بهانه 2500 نفر اشتغال زایی جون مردم به خطر بندازن و به تولید ادامه بدن اگه اینطوری باشه وزارت بهداشت هم نباید روی مواد تولیدی غذایی نظارت کنه که این کارخونه ها اشتغال زایی کردن ؟؟؟
  • بدون نام IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    3 2
    2500 سال بعد وانت پیکان باز تولید میشود بابا نخواستیم نفت داریم صنعت و میخواهیم چیکار فقط ادعاییم مگه شما قرار نبود بعد 30 سال بنز بدید به ما بدبخت ها اما چیز دیگه ای دادید
  • بدون نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    2 3
    لااقل سایپا امد یه تغییراتی در وانت نیسان داد و اون را امروز کرد ایران خودرو چی؟
  • بدون نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    1 2
    چرااين دولت هرچي روگران ميكنه ميگه قيمت جهاني رفته بالا اما اين ابوطياره ها كه مفتش گرونه برعكس بازارجهانيه
  • بدون نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    1 2
    سزاي كارخانه هايي كه به توليد مدل هاي از رده خارج ادامه ميدن همينه اگه همين تور ادامه پيدا كنه شاهد ورشكستگي ايرانخودرو وسايپا خواهيم بود خدا هم تا حدي صبر ميكنه ولي يهو خون اوناييرو كه خون مردم رو به بهانه اشتغال توشيشه كردن رو تو شيشه ميكنه
  • بدون نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    2 3
    بايد در كارخانه هاي ايران خودرو رو بست 90/09/10 با يك ترمز زدن وقفل كردن چرخ (البته خودرو داراي ترمز ضد قفل بود) بيچاره شدم.
  • پرسنل ایران خودرو تبریز IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 5
    به نظر شما گناه کارگران بیچاره که به امید کار در این شرکت زیر بار قرض و وام رفته اند چیست ؟ در صورت تعطیلی تکلیف ما چیست؟
  • بدون نام IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
    0 1
    شما که دست به واردات تون خوبه/البته از دردهاتای چین/ خوب وانت هم بیارین.
  • بدون نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    0 0
    همه از پیکان وانت انتقاد می کننداما پارسال مهرماه وقتی که شماره گذاری نشد قیمت در بازار به 10تومان هم رسیده بود اگه بهانه استاندارد خودرو است پس چرا خواهانش زیاداست . برای اینکه مامردمان فقیرهستیم وبرای خودروی باری درون شهری بیشتر از این نمی توانیم پول خرج کنیم آیا به نظر شما کسانی که از این وانت استفاده می کنند می توانندبه جای 7میلیون تومان 20میلیون تومان خرج کنند باتوجه به اینکه هزینه تعمیراتش هم خیلی بالا خواهدشد.واستهلاکش هم نسبت به پیکان وانت بیشتر است