راوی کتاب «خروج» که در برخی قسمت‌ها به گذشته نقب می‌زند، نقاشی است که خواهر نقاشش را به گونه‌ای گم کرده و از احوال او و زنده بودن یا نبودنش بی‌خبر است...

به گزارش خبرآنلاین، رمان «خروج» نوشته علیرضا سیف‌الدینی از سوی انتشارات افراز در 392 صفحه با قیمت 8 هزار تومان منتشر شد.

 

راوی این کتاب نقاشی است که خواهر نقاشش را به گونه‌ای گم کرده و از احوال او و زنده بودن یا نبودنش بی‌خبر است. قهرمان اصلی این داستان بعد از سال‌ها مجبور می‌شود به شهر بازگردد و در نتیجه اتفاقاتی‌ به عمق برخی مسایل دست می‌یابد و نگاه او به زندگی متفاوت می‌شود. زمان رخ دادن وقایع این رمان بین سال‌های 1324 تا 1367 است که به برخی رخدادهای تاریخی نیز در پس زمینه اصلی داستان اشاره شده است.

 

نثر این کتاب جز در برخی قسمت‌ها که به گذشته نقب می‌زند و زبانی نسبتا فاخر می‌یابد، ساده است و زوایه دید نیز چند روایتی انتخاب شده است.

 

در بخش هایی از این کتاب می خوانیم:

«خروج از روزهایی که من مدرسه‌رو می‌شوم و برادر کوچکم همیشه سر سفره‌ شام لقمه ‌در دهان خوابش می‌برد و مادرم کنار سفره برایش رختخواب می‌اندازد، شروع نمی‌شود. خروج از آن روزهایی هم که من هنوز به‌دنیا نیامده‌ام و پدر و مادرم که در شناسنامه‌هایشان با هم هم‌سن‌اند، در آن روزهایی که تبریز از نظر اجتماعی و سیاسی روزهای سختی را از سر می‌گذراند، ده دوازده ساله‌اند و سال‌ها باید بگذرد تا همدیگر را پیدا کنند و اول خواهر مرحومم به دنیا بیاید و بعد خواهر دیگرم و بعد من و برادرم، شروع نمی‌شود. خروج از زمانی شروع می‌شود که تمامِ روی زمین آب است تا چشم کار می‌کند. بعد کبوتری از راه می‌رسد و صورت‌های گوناگون تبریز را نشانم می‌دهد که هرکدام انگار از زیر ابرهایی تیره همچون دور تند فیلمی می‌گریزد و شهر مدام ویران می‌شود و آباد می‌شود و، شاید در این گشت و گذارها پدر و مادر ده دوازده ساله‌ام را به‌طور تصادفی در کوچه و خیابانی از کوچه‌ها و خیابان‌های تبریز می‌بینم بی‌آن‌که بشناسمشان و بی‌آن‌که بدانم سال‌های سال بعد آن‌ها روزی همدیگر را پیدا می‌کنند و در خانه‌ای در محله‌ دوه‌چی ساکن می‌شوند و من بعد از دو خواهرم به دنیا می‌آیم و سال‌ها سال بعد خروج از دل خاطره‌های مربوط به گشت و گذارهای ذهنی و عینی و از خلال کتاب‌هایی که خوانده‌ام متولد می‌شود و رمانی می‌شود از صورت‌های تبریز و من و هرآن‌چه آن کبوتری که صورت واحدی دارد و گاهی پیدا و گاه ناپیدا می‌شود نشانم داده است.»

 

«بازنویسی چند حکایت از هزار و یک شب»، «سندباد»، «مرد کوهستان»، «افسانه‌های آذربایجان»، «بختک نگار قوم»(نقدآثار غلامحسین ساعدی)، «قصه مکان» (مطالعه‌ای در شناخت قصه‌نویسی ایران)، «حسین کرد شبستری»، مجموعه قصه «دکتر بهار و خواستگار مرده یا عاشقی در دهان مور»و «مینیاتورهای منسوب به محمد سیاه قلم»، از جمله آثار منتشر شده این نویسنده و مترجم است.

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب‌‌‌ کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. سایر هموطنان نیز با پرداخت هزینه ارسال پستی، می توانند تلفنی سفارش کتاب دهند.

 

291/60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =