مجلدات مفقود شده «سراج التواریخ» شرحی موثق و خواندنی از تاریخ افغانستان منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین،  تا کنون جلدهای اول و دوم و بخشی از جلد سوم چاپ شده بود و بقیه مجلدات چاپ نشده بود که اکنون تتمه جلد سوم و جلد چهارم چاپ و منتشر شده است. جلد اول تا سوم «سراج التواریخ» به تاریخ حاکمیت خاندان محمد زایی تا سقوط حکومت دوست محمد خان می پردازد و جلد چهارم تا سال هشتم حکومت امان الله خان و جلد پنجم نیز در شرح حال امان الله خان است.

 

آنطور که سایت کتابخانه مجلس شورای اسلامی گزارش داده، این کتاب نه تنها برای تاریخ افغانستان فوق العاده مهم است، بلکه برای بخشی از تاریخ ایران و به ویژه آنچه که فیض محمد خود شاهد آن بوده و یا دسترسی به اسناد و منابع داشته مهم است و پژوهشگران ما نباید از آن غافل شوند. افزون بر آن که نزدیکی فرهنگی ایران و افغانستان بر اهمیت آن می افزاید و مؤلف کتاب نیز در ایران رفت و آمد داشته و مراوداتی با ایرانیان داشته است.
 

بنابراین گزارش، جلدهای چهارم و پنجم کتاب مفقود بوده تا این که در سال 1388 دولت افغانستان جلد چهارم سراج التواریخ را در یک کتابخانه شخصی پیدا و به قیمت 25 هزار دلار خریداری کرد که هم اکنون در آرشیو ملی افغانستان نگهداری می‌شود. جلد پنجم این مجموعه همچنان مفقود است.

 

تتمه جلد سوم در یک مجلد، و جلد چهارم در سه مجلد توسط انتشارات امیری، منتشر شده است. در ابتدای تتمه جلد سوم، پس از فهرست تفصیلی مطالب، پیشگفتاری به قلم سید مخدوم رهین نوشته شده، سپس یادداشت ناشر توسط محمدوسیم امیری آمده است و پس از آن مقدمه دکتر محمد سرور مولایی از ص 85 تا ص 267 است. چند نمونه دستنویس کتاب نیز در آخر مقدمه وجود دارد و از ص 293 متن کتاب شروع می شود. تتمه جلد سوم 170 صفحه است.

 

همچنین بخش نخست جلد چهارم مربوط به وقایع سال های 1315- 1318ق است و 767 صفحه دارد. بخش دوم جلد چهارم وقایع سال های 1319 – 1322ق را در بر دارد و 722 صفحه می شود.

بخش سوم جلد چهارم وقایع سال های 1323 – 1337 ق را در بر می گیرد و 714 صفحه دارد.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =