حسن بیگی: بخشی از ریزش رأی ها بعد از ائتلاف شانا - پایداری، به سبد شورای وحدت می ریزد /باید دسترسی به فضای مجازی آسان شود

عضو لیست شورای وحدت می‌گوید: یکی از برنامه‌های بنده به عنوان عضو شورای وحدت این است که ضمن رعایت سلامت جامعه و امنیت عمومی دسترسی آسان همه مردم به فضای مجازی، باید در دستور کار قرار بگیرد و فکری در رابطه با آن شود.

فرشته صائمی؛ ابراهیم حسن بیگی، عضو لیست انتخاباتی شورای وحدت تهران از یک سو تاکید بر «تحول» در روند قانون‌گذاری دارد و از سوی دیگر تاکید دارد «نظارت» بر دولت منافاتی با همراهی با دولت ندارد، برهمین اساس نیز معتقد است؛« نمایندگان مجلس یازدهم بهتر می‎ توانستند در حوزه قانون‌گذاری اقدام کنند و توجه بیشتری به مشکلات مردم داشته باشند.»

حسن بیگی، که در فاصله 3 روزه تا انتخابات مجلس دوازدهم مهمان «کافه خبر» خبرگزاری خبرآنلاین بود، زدوخوردهای سیاسی را عاملی برای کاهش مشارکت می داند و درباره بالا گرفتن اختلافات در جبهه پایداری و بین یاران قالیباف بعد از ائتلاف شانا - پایداری می گوید؛«بخشی از ریزش رأی ها بعد از ائتلاف شانا - پایداری به سبد شورای وحدت می ریزد»

کاندیدای لیست شورای وحدت در بخش دیگری از این گفتگو پیشنهاد تشکیل مجلس سنا به عنوان تکمیل کننده روند قانون‌گذاری را می‌دهد و می گوید؛ « قانون‌گذاری ما باید حکیمانه باشد چراکه درنتیجه حکیمانه نبودن قانون‌گذاری مشاهده می‌کنیم که حال مردم در حوزه‌های مختلف اعم از معیشت، اقتصاد، امنیت خوب نیست.»

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با ابراهیم حسن بیگی، عضو لیست شورای وحدت اصولگرایان را می‌خوانید:

***********

*آقای حسن بیگی! آیا این نقد به مجلس که از جایگاه در رأس امور بودن دور شده را می‌پذیرید؟

طبیعتاً با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی ریل‌گذار سایر قواست، باید در حوزه‌هایی نظیر قانون‌گذاری و نظارت که مسئولیت دارد، متناسب با جایگاه رفیع انقلاب اسلامی، برنامه‌ریزی می‌کرد. بنابراین فکر می‌کنم مجلس در ریل‌گذاری بهتر می‌توانست عمل کند که امیدوارم در مجالس آینده به این جایگاه برسد.

تک تک نمایندگان مسئولیت فردی دارند که...

*دور شدن مجلس از جایگاه اصلی خود تا چه اندازه‌ای نتیجه عملکرد هیات رئیسه مجلس است؟

در مجلس شورای اسلامی و در همه مجالس، تک تک نمایندگان مسئولیت فردی دارند که در جهت حفظ منزلت مجلس و رسالتی که به عهده دارند، تلاش کنند. با توجه به بافتی که مجلس و از جمله مجلس یازدهم دارد نمی‌شود گفت هیات رئیسه نقش خاصی دارد که بشود این مسئولیت را متوجه آن کرد اما طبیعتاً هیات رئیسه می‌تواند در انسجام مجلس نقش مهمی ایفا کند.

حسن بیگی: بخشی از ریزش رأی ها بعد از ائتلاف شانا - پایداری، به سبد شورای وحدت می ریزد /باید دسترسی به فضای مجازی آسان شود

*به نظر شما حضور نهادهای موازی مانند هیات نظارت مجمع تشخیص یا شوراهای عالی در تنزل جایگاه مجلس اثرگذار بوده است؟

ما با انبوهی از قوانینی مواجه هستیم که قطعاً بخشی از آن زاید است و حتی برخی از این قوانین به نوعی منسوخ شده، بر همین اساس ما در قانون‌گذاری چه به لحاظ شکل و چه به لحاظ محتوی باید مقداری تجدید نظر کنیم و در مجلس تحول صورت ‌گیرد. نکته دیگر در مورد جایگاه مجلس این است که به نظر می‌رسد باید از تجارب جهانی استفاده کنیم و نهادی به عنوان مجلس دوم هم وجود داشته باشد که روند قانون‌گذاری در مجلس اول را تکمیل کند به این ترتیب که مقدمات قانون‌گذاری که در مجلس اول می‌شود، مجلس دوم آن را تکمیل کند.

مجلس سنا می‌تواند روند قانون‌گذاری را تکمیل کند

*منظور نهادهای موازی است، شما گفتید غیر از این مجلس یک نهاد دیگر برای تکمیل قوانین شکل بگیرد. این نهادی که پیشنهاد می‌دهید باید به چه شکل باشد؟ اعضای آن چه کسانی باشند؟ و آیا این مجلس دوم مجدداً یک نهاد موازی با مجلس شورای اسلامی نخواهد شد؟

خیر، به نظر بنده نهاد دیگر تکمیل کننده این مجلس می‌شود. مانند نهادهایی که در کشورهای مختلف وجود دارد.

*منظور شما مجلس‌های دوگانه است؟

بله. منظور مجلس نمایندگان مانند مجلس سنا است،این دو مکمل یکدیگر هستند و موازی نیستند. در حقیقت انبوه قوانین منجر به ارائه پیشنهاد مجلس مکمل شده که اگر اجرایی شود از این وضعیت رها خواهیم شد.

قانون‌گذاری براساس نیاز مردم صورت بگیرد

*برخی معتقدند تکرار مجلس فعلی در عرصه قانون‌گذاری و نظارت، برای نظام آسیب‌پذیر و خطرناک است. نظر شما در این مورد چیست؟

فکر می‌کنم باید تحول اساسی در عملکرد مجلس شکل بگیرد به این معنی که هم در حوزه قانون‌گذاری و هم در حوزه نظارت تحول صورت بگیرد. بر همین مبنا شعاری که بنده انتخاب کرده‌ام قانون‌گذاری و نظارت حکیمانه و برنامه‌ریزی عالمانه است.

به عبارت دیگر قانون‌گذاری ما باید حکیمانه باشد چراکه درنتیجه حکیمانه نبودن قانون‌گذاری مشاهده می‌کنیم که حال مردم در حوزه‌های مختلف اعم از معیشت، اقتصاد، امنیت خوب نیست. معتقد هستم که محتوای حوزه قانون‌گذاری، ابعاد مختلفی دارد و یکی از آن ابعاد این است که قانون‌گذاری بر اساس نیاز مردم صورت بگیرد.

به این معنی که مجلس مشکلات مردم را رصد کند و در پاسخ به آن نیازها و مشکلات، قانون‌گذاری کند، به عبارت دیگر قانون‌گذاری معطوف به حل مشکلات مردم و کشور انجام شود. البته این نکته یکی از ابعاد قانون‌گذاری حکیمانه است. بُعد دیگر این است که باید آینده‌نگر باشیم.

مجلس باید آینده را در نظر بگیرد و با توجه به تحولات شتابانی که امروزه در جهان وجود دارد و با توجه به مطالعاتی که انجام می‌شود، آینده را در نظر بگیرد، برای آن ریل‌گذاری کند و قوه مجریه و سایر قوا را در این مسیر قرار دهد. موضوع دیگر مربوط به جامع ‌نگری است به این ترتیب که در بحث قانون‌گذاری، مجلس باید جامع‌نگر باشد. گاهی اوقات شاهد هستیم قانونی وضع می‌شود که در تناقض با قانون دیگر است یا اینکه در حوزه‌ای قانون‌گذاری می‌شود و مابقی حوزه‌ها را رها می‌کنند. بنابراین منظور از جامع این است که در فرآیند قانون‌گذاری همه ابعاد مختلف زندگی مردم و کشور در نظر گرفته شود.

حسن بیگی: بخشی از ریزش رأی ها بعد از ائتلاف شانا - پایداری، به سبد شورای وحدت می ریزد /باید دسترسی به فضای مجازی آسان شود

به دنبال تحول در قانون‌گذاری هستم

*قانون‌گذاری حکیمانه شعار شماست یا شعار شورای وحدت؟

خیر، شعار شورای وحدت تحول برای زندگی بهتر است. بنده می‌گویم باید در حوزه قانون‌گذاری و مسئولیت‌های مجلس تحول ایجاد شود .

به نظر بنده تصمیمات مجلس باید عالمانه باشد. یعنی نمایندگانی به مجلس راه پیدا کنند که متخصص برنامه‌ریزی باشند و علم آن را داشته باشند. از طرفی مقداری سیاست‌زدگی در مجلس وجود دارد. بنده مخالف ورود سیاستمداران به مجلس نیستم اما معتقد هستم آنها هم باید متخصص و برنامه‌ریز باشند.

لذا از این جهت یک خلأیی وجود دارد که إن‌شاءالله این خلأ در مجالس آینده جبران شود و برنامه‌ریزی راهبردی در امور قانون‌گذاری و نظارت صورت بگیرد. نکته دیگر مربوط به معرفی وزرا به مجلس است، واقعیت امر این است وقتی رئیس جمهور از مردم رأی می‌گیرد، غیر از برنامه‌هایی که اعلام می‌کند، زمانی که وزرا را به مجلس معرفی می‌کند هم باید برنامه خود را اعلام کند. به این معنی که بگوید برنامه من این است و وزرا را هم بر اساس آن برنامه انتخاب کند، هر سرفصلی را به یک وزارتخانه تخصیص بدهد و وقتی فردی را برای آن وزارتخانه در نظر می‌گیرد، ابتدا برنامه فرد را بخواهد، اگر برنامه او با شاخص‌های رئیس جمهور مطابقت داشت، وی را به مجلس معرفی کند.

*نظر شما درباره مصوباتی نظیر حجاب و فیلترینگ چیست؟

در بحث فیلترینگ یکی از برنامه‌های بنده به عنوان عضو شورای وحدت این است که ضمن رعایت سلامت جامعه و امنیت عمومی دسترسی آسان همه مردم به فضای مجازی، باید در دستور کار قرار بگیرد و فکری در رابطه با آن شود.

نظارت بر عملکرد دولت منافاتی با همراهی ندارد

*مهمترین و اصلی ترین نقد شما به مجلس یازدهم چیست؟

به نظر بنده نمایندگان مجلس یازدهم بهتر می‎توانستند در حوزه قانون‌گذاری اقدام کنند و توجه بیشتری به مشکلات مردم داشته باشند. در حوزه نظارت‌ها هم به نظر بنده همراهی با دولت، منافی این نیست که مجلس نظارت خود را به خوبی انجام ندهد.

اینکه اشاره کردم نظارت باید حکیمانه باشد یعنی مجلس ضمن حمایت از برنامه‌های خوب دولت، باید نظارت کامل بر اجرای برنامه‌های مصوب را اعمال کند. لذا نظارت بر عملکرد دولت منافاتی با همراهی ندارد.

*یک اقلیت قوی و متخصص در مجلس آینده چقدر می‌تواند تحرکات طیف تندرو را کنترل کند و برای کلان مجلس، مثبت ارزیابی شود؟

اگر قانون‌گذاری مبتنی بر علم و تخصص باشد بر عملکرد مجلس تأثیر به سزایی دارد و برنامه‌ریزی عالمانه طبیعتاً مسیر خودش را باز خواهد کرد. به عبارت دیگر وقتی مجلس برنامه‌ریزی دقیق، جامع و راهبردی مبتنی بر نیازهای عمومی کشور داشته باشد و از طرفی اولویت‌ها هم مشخص باشند، طبیعتاً تندروی‌ها کنترل می‌شوند و همه از قانونی که مجلس مصوب می‌کند، تبعیت می‌کنند.

زدوخوردهای سیاسی مشارکت را تحت تأثیر قرار می‌دهد

*در جریان انتخابات مجلس دوازدهم شاهد شکل‌گیری ائتلاف‌هایی در جریان اصولگرا هستیم که مبنای آن، سهم‌خواهی و سهم‌دهی است. این ائتلاف‌ها تا زمان شکل‌گیری مجلس پابرجاست اما بعد از آن فرو می‌ریزد. شما که سابقه اصولگرایی دارید، این تحولات در جریان اصولگرا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از مشکلات این است که احزاب در کشور شکل نگرفته‌اند. اگر احزاب در کشور شکل بگیرند، طبیعتاً افرادی به عنوان کاندیدا معرفی می‌شوند که در طول زمان شناخت کافی از او حاصل شده و از همه جهات به طور نسبی بررسی شده است. در حال حاضر در ایام نزدیک به انتخابات افرادی معرفی می‌شوند که فرصت کافی برای شناخت آنها وجود ندارد. از طرفی بار سیاسی انتخابات در سهم‌خواهی‌ها دخیل است.

*مثلا چهار سال شاهد زد و خورد آقای قالیباف و پایداری‌ها در مجلس بودیم، چنانچه افشاگری‌هایی انجام می‌شد ولی الان مشاهده می‌کنیم همین افراد دور هم می‌نشینند و لیست می‌دهند. این تناقض در نگاه مردم به بی‌اعتمادی‌های سیاسی در جامعه دامن نمی‌زند؟

بله، این زد و خوردها و بعد هم ائتلاف، بر اعتماد مردمی که در حال حاضر با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، تاثیرگذار است و حتی می‌تواند بر حضور مردم در انتخابات تاثیرگذار باشد.

بخشی از ریزش رأی ها بعد از ائتلاف شانا - پایداری به سبد شورای وحدت می ریزد

*بعد از آنکه بین شورای ائتلاف و پایداری‌ها یک وحدت صورت گرفت، از هر دو طرف شاهد ریزش‌هایی بودیم، برخی چهره ها و رسانه های پایداری به طرفدارانشان می‌گفتند نیازی نیست به کل لیست رأی دهند، از آن طرف هم بین اطرافیان آقای قالیباف شاهد یکسری اختلافات درونی بودیم. به نظر شما این ریزش‌هایی رأیی که از این جریان صورت گرفته به کدام سمت خواهد رفت؟

این یک مقدار طبیعی است که وقتی قرار است ائتلافی شکل بگیرد، آنقدر باید بحث و جدل شود تا به یک لیست واحد برسند و در نتیجه ریزش‌هایی هم وجود خواهد داشت اما اینکه این ریزش‌ها به چه سمتی خواهند رفت، به گرایش افراد بستگی دارد. به این ترتیب که امکان دارد این ریزش‌ها به سمت شورای وحدت یا برخی از گروه‌هایی که در این دو سه روز اخیر اعلام موجودیت کردند، برود.

حسن بیگی: بخشی از ریزش رأی ها بعد از ائتلاف شانا - پایداری، به سبد شورای وحدت می ریزد /باید دسترسی به فضای مجازی آسان شود

شورای وحدت می‌تواند آرای سایر لیست‌ها را به سمت خود جذب کند

*یعنی شورای وحدت پتانسیل جذب این آرای ریخته شده را دارد؟

شورای وحدت از انسجام خوبی برخوردار است. این شورا با بیش از ۲۰۰ نفر مصاحبه کرد، بررسی‌های خود را انجام داده و در نهایت لیستی از متخصصین در شورای وحدت جمع شدند. البته این لیست شناخته شده نیست اما متخصص هستند.

نکته دیگر در مورد شورای وحدت این است که اولین شورا و ائتلافی بود که در نمایشگاه مطبوعات از لیست خود رونمایی کرد، یعنی قبل از زمانی که هنوز لیست‌ها و فهرست‌های مختلف تکمیل نشده بود، شورای وحدت از لیست خود رونمایی کرد. بنابراین به نظر می‌رسد لیست شورای وحدت از انسجام خوبی برخوردار است و فهرستی از متخصصین از بخش‌های مختلف اعم از اقتصادی، اجتماعی، کارگری و کارفرمایی در آن حضور دارند. در نتیجه لیست شورای وحدت توانایی جذب آرای ریخته شده از سایر جریان‌ها را دارد.

احتمالا انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود

*به نظر می‌رسد شورای وحدت در این دوره انتخابات تلاش کرد استقلال خودش را حفظ کند، آیا برای این خط مشی هزینه‌ای هم پرداخت کرد؟

به نظر بنده شورای وحدت بسیار بی‌حاشیه بوده است. البته بعضی از افرادی که در مصاحبه‌ها رد شدند یک مقداری گلایه‌مند هستند اما منطقی که بر مصاحبه‌ها حاکم بوده، یک منطق قابل قبولی است.

*از میان لیست‌های موجود، به نظر شما شانس رأی‌آوری کدام لیست بیشتر است؟

تخمین زدن رأی‌آوری معطوف به نظرسنجی است، و در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که نمی‌توانیم بگوییم با همان معیارهایی که در انتخابات گذشته بود، می‌توان انتخابات امروز را محک زد.

*با توجه به مشاهدات و اطلاعاتی که دارید، فکر می‌کنید مردم بیشتر به نامزدهای لیستی رأی دهند یا ترکیبی رأی خواهند داد؟

به نظر می‌رسد مردم می‌خواهند افرادی را به مجلس بفرستند که مطالبات جدی آنها را پیگیری و عقب‌افتادگی‌ها را جبران کنند. از این‌رو به نظر بنده در این دوره انتخاب لیستی صورت نمی‌گیرد و حتی امکان دارد انتخابات به دور دوم کشیده شود، به این صورت که تعداد کمی از لیست‌های مختلف در دور اول انتخاب شوند. البته پیش‌بینی بسیار مشکل است.

*فکر می‌کنید چهره‌هایی مثل آقای مطهری یا آقای خوش چهره می‌توانند به تک‌رأی‌ها امید داشته و وارد مجلس شوند؟

بستگی به نظر مردم دارد که تشخیص دهند چه کسی می‌تواند مطالبات آنها را برآورده کند.

میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس دوازدهم بیشتر از انتخابات مجلس یازدهم خواهد بود

*پیش‌بینی شما از میزان مشارکت مردم در انتخابات به چه صورت است؟

فکر می‌کنم علی‌رغم این فضاسازی‌های صورت گرفته به دلیل همان بصیرتی که در مردم وجود دارد میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم بیشتر از مجلس قبل خواهد بود.

*عملکرد چند ماه اخیر دولت چه در بعد اقتصادی و چه در بُعد اجرایی به نظر نمی‌رسد در راستای مشارکت‌افزایی باشد. آیا دولت از مشارکت حداقلی در انتخابات نفعی خواهد برد؟

برخی اقدامات توسط دولت انجام شده و غیرقابل دفاع است به این ترتیب که حتی خود دولت هم مجبور شده به نوعی آن را تکذیب و توجیه کند. اما فکر نمی‌کنم دولت اقدامی در راستای کاهش مشارکت انجام دهد.

*منظور شما این است که دولت به صورت غیرعمد اقداماتی انجام داده که مشارکت را کاهش می‌دهد؟

کارها مقداری سلیقه‌ای هستند و فکر نمی‌کنم در این جهت باشند که مشارکت کاهش پیدا کند.

تنور انتخابات گرم نشده است

*فکر می‌کنید کدام جریان در انتخابات منسوب به دولت رئیسی است؟

دولت رسماً اعلام کرده هیچ نقشی در انتخابات ندارد. شورای نگهبان هم که نظارت می‌کند اما طبیعتاً گرایش وجود دارد و اگر مواضع‌شان را اعلام کنند، معلوم خواهد شد. البته تنور انتخابات هنوز گرم نشده که اعلام کنند.

*یعنی معتقد هستید با توجه به اینکه زمان زیادی به انتخابات باقی نمانده هنوز به نظر شما تنورش گرم نشده است؟

بله، هنوز تنور انتخابات گرم نشده است.

*در شرایطی که منطقه ناامن است و فضای جنگی حاکم است، فکر می‌کنید تصمیمات طیف تندرو تا چه اندازه می‌تواند کشور را در آستانه جنگ قرار دهد؟ از طرفی یک مجلس معتدل تا چه اندازه می‌تواند این فضا را از کشور دور کند؟

در مورد فضای منطقه فکر نمی‌کنم هیچ‌گونه نگرانی وجود داشته باشد، در حقیقت فرماندهی حکیمانه مقام معظم رهبری در همه مسائل دقیق نظارت دارند، شرایط را کنترل و فرماندهی می‌کنند، از این جهت هیچ جای نگرانی نیست و هیچ جریانی هم نمی‌تواند تاثیرگذار باشد چون مسیر تصمیم‌گیری در این حوزه متفاوت است.

*پیام شما برای مشارکت مردم؟

به مردم می‌گویم که در انتخابات مشارکت کنند و در صحنه حاضر باشند. از طرفی میان کاندیداهای موجود افراد عالم، بصیر، با تخصص‌های مناسب وجود دارند. لذا به مردم توصیه می‌کنم حتماً در انتخابات مشارکت کنند چرا که مشارکت آنها می‌تواند در تعیین سرنوشت‌شان موثر باشد و کشور را از این مشکلاتی که امروز با آنها مواجه است، نجات دهد.

۲۱۱27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1878289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =