معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران از پیشی گرفتن صادرات میوه از واردت خبر داد.<BR>

كيومرث فتح الله كرمانشاهي با بيان اينكه حقوق ورودي مناسبي براي بسياري از ميوه ها ( تا بيش از 90 درصد) تعيين شده است، افزود: نتيجه اين سياست در زمان بندي واردات، ترخيص، تعادل بازار و مصرف داخلي انعكاس يافته و تنش هاي بازارهاي داخلي را در اين گروه از محصولات برخلاف گذشته به حداقل رسانده است.

وي اظهار اميدواري كرد با اصلاح فرايند كاشت، داشت و برداشت و كاهش تلفات در بخش كشاورزي و استفاده از دستاوردها و دانش فني در اين حوزه ضمن افزايش توليد، با توجه به بازاريابي و بازارهاي هدف صادراتي نيز شاهد رشد و توسعه صادرات بيش از گذشته باشيم.

وي با بيان اينكه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ايران به عنوان متولي تجارت خارجي كشور، طرفدار صادرات غيرنفتي است افزود: توليد پشتوانه صادرات غيرنفتي است و اگر نگاهي به آمارها بياندازيم نسبت صادرات به واردات از 28 درصد در سال 84 به 51 در سال 89 و در هفت ماه امسال به 69 درصد بهبود يافته است تا جاييكه سال گذشته مقام معظم رهبري فرمودند: "از جمله كارهايي كه همت مضاعف را در اقتصاد نشان مي داد صادرات غيرنفتي است" بنابراين متهم كردن اين وزارتخانه و سازمان توسعه تجارت ايران به واردات ، پاك كردن صورت مساله است.

معاون كمك هاي تجاري سازمان توسعه تجارت ايران با اشاره به آمار صادرات و واردات در اين حوزه طي سال گذشته و هفت ماه امسال اظهار كرد: در سال 89، 682 ميليون دلار ميوه صادر و 602 ميليون دلار وارد شده است.

همچنين در هفت ماه امسال 347 ميليون دلار ميوه صادر و 337 ميليون دلار وارد شده است.

وي با بيان اينكه فرايند واردات موضوعي فرابخشي است و نبايد به گونه اي پيش برويم كه دستگاه ها مشكلات خود را متوجه ساير بخش ها كنند افزود: در مديريت واردات تقسيم كار ملي صورت خواهد گرفت و بزودي سند راهبرد ملي واردات كه در حال حاضر منتظر اعلام نظر نهايي بخش خصوصي است ، نهايي و به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.

كرمانشاهي در پايان افزود: سهم صادرات بخش كشاورزي از 45 ميليارد دلار هدفگذاري سال جاري 5/4 ميليارد دلار است و اميدواريم اين سهم با برنامه ريزي مسئولان تا پايان سال محقق شود.

/39/39


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =