۲ نفر
۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸

سردرگمی در متروی تهران

محمدباقر تهرانی
سردرگمی در متروی تهران

اگر شما هم متروسوار حرفه‌ای باشید و یا حداقل چند باری از این وسیله حمل و نقل کارآمد شهری استفاده کرده باشید، حتما شاهد بوده‌اید که مثلا در خط ۳ وارد سکوی به سمت ایستگاه آزادگان شده‌اید اما قطاری وارد سکو شده که در نمایشگر جلوی قطار، مقصدش به جای آزادگان، ایستگاه قائم نوشته شده یعنی درست برعکس مسیر شما و یا حتی مقصدی که اصلا در خط ۳ نیست و ممکن است لحظه‌ای شما را دچار تردید کند که سکو را اشتباهی آمده باشید.

یا این که سوار قطار شده‌اید و خانمی که پشت بلند گو ایستگاه بعدی را اعلام می‌کند به اشتباه ایستگاه دیگری را ایستگاه بعدی می‌خواند و از آن بدتر نمایشگر توی واگن ایستگاه بعدی را ایستگاهی که قاعدتا باید ایستگاه قبلی باشد به دو خط فارسی و انگلیسی می‌نویسد.
این البته برای کسانی‌که هر روز یک مسیر مشخص را در مترو می روند مشکل ساز نیست و نهایتا چنین اشتباهی باعث انبساط خاطر مسافر حرفه‌ای می‌شود اما برای کسی که مترو برایش یک ماز پیچ در پیج است، سردرگمی می‌آورد. برای همین است که هر روز عده‌ای مسافر بی‌پناه را در واگن های مترو می بینیم که از این و آن سوال می‌کنند کجا باید پیاده شوند؟ الان این کدام ایستگاه است؟ با چطور می‌توان به فلان ایستگاه رفت؟ سوالاتی که جواب همه آن ها با یک اطلاع رسانی درست که زیرساختش هم وجود دارد به راحتی فراهم است. نمی‌دانم سیستم اطلاع رسانی صوتی و نمایشگری هر قطار چگونه عمل می‌کند اما حتما راهی برای اصلاح آن توسط راهبر قطار فراهم است که متاسفانه یا بخاطر مشکل دار شدن پی در پی سیستم از حوصله راهبر قطار خارج است و یا کلا از حوصله او خارج است. حداقل می‌توان در زمان اشتباه بودن سیستم، کلا آن را خاموش کرد تا مسافر بی‌نوا دچار سردرگمی بیشتر نشود و بداند باید به جواب مسافران اعتماد کند.
البته از حق نگذریم که نقشه خطوط مترو در واگن‌ها و بالای هر در نصب شده اما این به تنهایی کفایت نمی‌کند. ضمن این که در سطح شهر هم نبود یا کمبود تابلوهای راهنمای شهری حتی ساکنان خود تهران را آزار می‌دهد چه رسد به مسافران از دیگر شهرها و احیانا از دیگر کشورها.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1885070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =